Taller Matemàtiques 2001
©Esteve Campins
Les Altures dun triangle.
En aquest primer exemple elemental practicareu les eines principals de construcció. La figura construïda constarà dun triangle i les seves tres altures.
Entrau al programa amb lexecutable Geomouse.exe que hi trobareu a la carpeta :
Amb la barra de botons de baix, empreu leina que dibuixa segments per dibuixar un triangle semblant al que teniu a la figura.
Ara, emprant el botó que dibuixa perpendiculars, dibuixeu les perpendiculars per cada vèrtex al costat oposat.
Dibuixa
una perpendicular per un punt al segment que prèviament sha
seleccionat.
Obtindreu així una figura semblant a la que teniu aquí baix, lalçada pel vèrtex B sha traçat amb un altre color per que es vegi millor:
Proveu vosaltres mateixos el mateix procediment amb un triangle molt més pla com el que teniu a lexemple de baix:
Si teniu problemes amb els dibuixos, per exemple un costat us queda malament, una altura està mal dibuixada,...etc. podeu utilitzar la goma.
Esborra els diferents elements del dibuix quan ens hi col·loquem
a sobre i cliquem amb el botó esquerra del ratolí.
Altres eines.
Per guardar els nostres dibuixos a la mateixa carpeta on està
el programa i exemples preparats. Sembla que el programa contempla un
màxim de dibuixos guardats. Proveu-ho vosaltres mateixos.
Dibuixa la perpendicular a un segment per un punt escollit per
lusuari.
Dibuixa segments. Escollim un primer punt, escollim un segon punt, i
quan amollem el ratolí Voilà! Proveu vosaltres mateixos
aquesta eina.
Dibuixa un angle qualsevol una volta triats el vèrtex i els
altres 2-punts. La seva mesura en graus sexag. ens apareix al quadre
de lesquerra.
Dibuixa una perpendicular per un punt a un segment qualsevol. Primer
ens demana els extrems del segment, desprès seleccionem el
punt desitjat. Proveu aquesta eina abans de seguir fent pràctiques.
Dibuixa una paral·lela a un segment per un punt
qualsevol del pla. Proveu també aquesta eina abans de seguir
amb les pràctiques proposades més endavant.
El Teorema de Pitàgores.
Ens diu que els costats dun triangle rectangle compleixen la relació:
a2 + b2 = c2
Construïu un triangle rectangle com el de la figura:
Mesureu amb la regla de baix les longituds dels costats i anoteu-les
a un full de paper. Amb la calculadora, comproveu que compleixen la
relació del Teorema.
Una simetria axial.
Lefecte és semblant a un mirall, cal però prèviament seleccionar leix de simetria per construir desprès la figura transformada.
Un cas senzill, la simetria dun triangle qualsevol com el que teniu baix:
Cal primer que trobeu els vèrtex transformats A, B i C fent les perpendiculars corresponents a leix de simetria. Empreu el fet que la distància de A a leix ha désser la mateixa que la distància de A a leix de simetria. Semblant pels altres dos vèrtexs.
Si la figura a transformar és un cercle, només cal cercar el transformat del centre. Feis un dibuix semblant al que teniu baix:
Explicació Geomètrica.
El teorema de Pitàgores ens diu bàsicament que un quadrat gran té area la suma de 2-quadrats petits que tenen per costats els catets del triangle rectangle corresponent.
Intenteu vosaltres mateixos un dibuix semblant al que teniu de mostra:
Objectes elementals.
En aquest apartat treballarem amb punts, segments, rectes i cercles.
Dibuixa un punt
qualsevol a la pissarra de dibuix. Provareu també de dibuixar
punts donant les seves coordenades.
Dibuixeu els punts de coordenades (-1,2) (3,4) i (5,-2) ( Pitgeu amb el ratolí al quadre de coordenades de dalt i entreu-les amb lordre corresponent. Observeu després el resultat )
Dibuixa un segment
qualsevol del pla una volta donats 2-punts.
Uniu ara els punts anteriorment donats per observar el triangle resultant.
Nota: Desprès de pitjar el botó que dibuixa segments podeu utilitzar el quadre de diàleg de coordenades a la part de dalt esquerra per entrar els punts inicial i final del segment, obtindreu així més precisió.
Els dos botons dibuixen rectes.
El primer, la perpendicular per un punt a un segment qualsevol.
Laltra la recta paral·lela a un segment per un punt que
desitgem.
Definiu vosaltres el centre de coordenades (0,0) i dibuixeu per aquest punt els eixos de coordenades cartesianes. ( Dues rectes perpendiculars que passin per aquest punt )
El compàs que dibuixa cercles.
Cal triar un centre i un radi qualsevol i veureu aparèixer el
cercle a la pissarra de dibuix.
Dibuixeu un cercle de centre l0rigen (0,0) i radi = 2 emprant una escala de 1:75
Dibuixeu ara 3 cercles concèntrics de radis 3, 4 i 5 emprant la mateixa escala dabans.
Aquest botó ens permet treballar amb lescala desitjada.
Proveu vosaltres de fer algun canvi descala per veure lefecte
més gran o més petit de la figura.
Relacions.
Els objectes que constitueixen una figura solen estar lligats per relacions: la recta paral·lela a la recta t, el punt A intersecció dels costats a i b, El punt mig M dun segment dextrems A i B, ..etc.
Punt mig dun segment.
Dibuixeu un segment qualsevol dextrems A i B i el seu punt mig
M. Poseu els cartells corresponents amb el botó per posar
text.
Recta tangent a un cercle.
Fixeu-vos que la recta dibuixada només tindrà un punt de contacte amb la circumferència dibuixada. Les altres posicions possibles són:
Secant. Dos punts de contacte amb el cercle.
Exterior. La recta i el cercle no tenen cap punt de contacte.
Us proposem ara que feu els tres dibuixos possibles en fulls diferents.
Ens esborra la pissarra sense guardar el dibuix a la carpeta de
treball.
Calculadora.
El programa disposa també duna calculadora amb algunes
funcions bàsiques. Proveu-la per fer els càlculs
proposats a continuació.
a) 3· ( 24 22) =
b) Ö5 + 24 =
c) La tercera part del nombre p = p : 3 =
d) La meitat dun angle de 45º = 45:2 =
__________________________________________________
El Quadrat inscrit.
Farem el cas del quadrat inscrit a un cercle, però hi ha altres casos com el quadrat inscrit a un altre quadrat.
Cal agafar per fer el dibuix dos diàmetres perpendiculars del cercle que escolliu a la pissarra de dibuix.
Indicacions:
Comenceu per un segment inclinat qualsevol dextrems A i B.
Traceu el punt mig O del segment.
Dibuixeu un cercle de centre O i radi = OB
Dibuixeu la perpendicular per el punt O al segment AB, us tallarà al cercle a dos punts C i D.
Finalment uniu els punts A, B, C i D i tindreu el quadrat inscrit.
La Bisectriu dun angle.
Per definició és la recta que divideix un angle en parts iguals. El programa no té cap eina específica per calcular la bisectriu, així doncs, haurem demprar el mesurador dangles.
Us proposem que cerqueu i dibuixeu les bisectrius de 90º, 30º i 60º. A continuació teniu lexemple de langle de 60º.
El mesurador dangles. Cal pitjar aquest botó,
seleccionar el vèrtex de langle i seguidament dos punts
a sobre dels costats de langle de la figura.
Problema.
El programa ens pot servir per resoldre multitud de problemes geomètrics. Aquí en veurem un petit exemple.
La circumferència que passa per 3 punts no alineats és única diu un conegut teorema. Ara bé, sou capaços de dibuixar-la ?
Proveu dagafar tres punts qualsevols A, B i C ( no-alineats !) i dibuixeu les mediatrius dels segments AB, AC i BC. Obtindreu el centre de la circumferència donat que les tres rectes shan de tallar a un punt.
Recordeu que aquesta eina serveix per trobar els punts mitjos dels
segments AB, AC..
Nota: Les mediatrius dels segments que formen els costats del triangle ABC shan llevat del dibuix, donat que pot ser era massa carregat.
El punt dintersecció de les mediatrius dun triangle sanomena circumcentre. ( Donat que ell és el centre dun cercle que passa pels vèrtexs del triangle )
* Et proposem també que facis el problema al revés:
Comença per un cercle qualsevol, i uneix tres punts del cercle al atzar per obtenir-ne un triangle ABC.
Cerca el tall de les mediatrius dels costats i hauràs dobservar que totes coincideixen al centre del cercle.
Moviments en el pla.
Les translacions, els girs i les simetries deixen les figures invariants. ( no varien la seva forma ni les seves dimensions )
En canvi les homotècies per exemple les fan més grans o més petites. Veurem uns exemples de cada tipus de moviment.
Simetries.
Una simetria inverteix lordre dels vèrtex dun polígon, en canvi, no en modifica la forma ni les dimensions.
Bàsicament nhi ha de dos tipus :
axial ( agafant un eix de simetria)
central ( respecte a un punt )
A la simetria axial, els punts A, A disten el mateix de leix de simetria. El mateix amb els altres vèrtexs.
Nota: La distància duna recta a un punt exterior sagafa damunt la perpendicular pel punt a la recta.
Veure el dibuix:
Exercicis
1. Calcula la distància del punt A=(-1,3 ) a la recta que passa pels punts B=(2,5) i C=(3,-2)
2. Dibuixa les rectes que passen per AB i BC. Calcula aprox. La distància de l0rigen de coordenades (0,0) al punt dintersecció de les rectes.
3. Dibuixa la figura transformada del segment AB de la figura fent una simetria axial que té per eix la bisectriu del 1r quadrant del sistema de coordenades.
4. Dibuixa la figura transformada del polígon de baix fent una simetria central de centre lorigen de coordenades (0,0)
5. Fes una simetria axial dun quadrat qualsevol agafant com leix OX leix de simetria.
Vectors en el pla.
Un vector és senzillament un segment orientat, quan diem el vector AB ens referim al troç de recta que parteix de A i arriba a B.
Els
vectors ens permeten per exemple com es farà la translació
de les figures ( en quin sentit i direcció i amb quina
distància ).
Proveu de dibuixar el vector dextrems AB on A=(-1,2) i B=(2,1)
Us quedarà exactament igual que un segment com els que havíem dibuixat fins ara.
Translacions.
En aquests moviments cal indicar un vector ( que ens dona la direcció i el sentit, així com la distància que la figura serà traslladada )
Teniu un exemple a lesquerra del text.
Recordeu aquesta eina, serà necessària per traçar
les paral·leles al vector de translació pels punts B,
C, D..etc.
Exercicis
1. Fes una translació dun cercle qualsevol de vector AB=(-1,3)
2. Fes una translació de longitud 12 cm. paral·lela a leix OX dun pentàgon.
Girs.
En els girs, cal un centre de gir (un punt) i naturalment un angle de gir ( que sempre que sigui + entenem en el sentit de les agulles dun rellotge ).
És un tipus de moviment directe. Dit duna altra manera, no canvia lorientació dels vèrtexs dels polígons.
Exemple:
Gir dun triangle de centre lorigen (0,0) i angle 60º
Observeu que els vèrtex A i A es troben a un cercle de centre l0rigen de coordenades (el centre de gir). El mateix passa amb els altres vèrtexs dels dos triangles, original i transformat pel gir.
Cal aquí emprar el compàs per traçar els cercles auxiliars i també el traçador dangles per marcar els angles corresponents de 60º
Dibuixa langle corresponent una volta fixem el vèrtex i
desprès els altres dos punts. El valor de langle va
variant a mesura que col·loquem el tercer punt. (el veiem a la
part esquerra de dalt la pissarra de dibuix)
Activitats.
1. Fes una
translació del paral·lelogram de vèrtexs A=(1,1)
B=(4,2) C=(5,4) i D=(2,3) agafant com a vector de translació
2. Dibuixa un quadrat ABCD de 3cm. de costat.
Prolonga la diagonal AC fins a un punt M, de manera que AM =2AC
Fes ara un gir del quadrat de 60º agafant com a centre el punt M.
3. Dibuixa la figura transformada del polígon que tens baix per una simetria central de
centre el punt M=(2,1)
Recorda que els vèrtexs transformats estan sobre la recta que els uneix amb el centre M de simetria i a més d(C,M)=d(C,M).
La mateixa condició pels altres vèrtexs.
d(A,M)=d(A,M)
d(B,M)=d(B,M)..etc.
4. Dibuixa els punts de coordenades A=(2,5) B=(4,2) i C=(10,6)
Uneix ara els punts i demostra (emprant el mesurador dangles) que són els
vèrtexs dun rectangle.
Troba tu mateix laltre vèrtex i acaba el dibuix del rectangle.
5. Els punts A=(-10,7) B=(-3,8) C=(2,3) i D=(-5,2) són els vèrtexs dun rombe ( Té les diagonals perpendiculars )
Fes una simetria axial deix OX i trobaràs la figura transformada. (naturalment ha désser també un rombe)
Homotècies.
Són moviments que amplien o redueixen les figures planes conservant la seva forma.
Ens donen un centre dhomotècia O ( que estarà alineat amb qualsevol vèrtex i el seu transformat ) i una raó (un nombre o en forma de percentatge) que ens indicarà per quina quantitat cal multiplicar les distàncies dels vèrtexs al centre O.
Exemple:
Una homotècia dun triangle de raó = 2
El centre, un vèrtex i el seu transformat estan alineats. Les distàncies dels punts al centre dhomotècia són sempre proporcionals de raó = 2.
OC = 2·OC
OB = 2·OB
OA = 2·OA
Activitats.
6. Si M i N són dues boles de billar. Calcula la trajectòria de la bola M tocant la banda DC per xocar després amb la bola N.
7. Calcula langle i el centre de gir que transforma el segment AB en el segment AB de la figura que tens baix:
8. Dibuixa dos cercles de radis diferents que es tallin a 2 punts. Dibuixa també la recta que uneix els seus centres O1 i O2. Dibuixa també el punt mig del segment O1O2.
9. Dibuixa un quadrat qualsevol ABCD. Agafa el centre (0,0) com a punt de referència duna homotècia de raó = ½. Dibuixa la figura transformada.
10. Dibuixa un pentàgon regular ( 5 costats tots de la mateixa mesura ).
Indicació: parteix dun cercle qualsevol i el divideixes amb 5 angles iguals partint del centre del cercle.
Fes el mateix amb un exàgon i un polígon regular de 10 costats.
Eines de mesura.
El medidor dangles i la regla ens permeten trobar les mesures de qualsevol polígon.
Dibuixa un triangle qualsevol indicant els valors dels seus angles i les mesures dels seus costats.
Dibuixa un triangle que tengui 2 angles de 60º (isósceles)
Dibuixa un triangle de costats 4, 5 i 7. Indica el valor dels angles.
Dibuixa un triangle de costats iguals. Quan valen els seus angles ?
Mesura la longitud dun segment.
Mesura un angle qualsevol quan indiquem amb el ratolí el
vèrtex seguit dels seus extrems. Langle ens apareix en
graus a la part de dalt esquerra de la pissarra de dibuix.
Mediatriu.
Una altra manera de trobar la recta perpendicular que passa pel punt mig dun segment qualsevol dextrems A i B
Dibuixem dos cercles del mateix radi secants que tinguin centres A i B respectivament.
Unim els punts de tall dels cercles i ja tenim la mediatriu del segment AB.
Paralel·logram
És un polígon de 4 costats paral·lels dos a dos. Donats 3 punts qualsevols A,B i C sempre hi passa per ells un paral·lelogram.
Proveu vosaltres de partir de 3 punts qualsevols i trobar el 4t vèrtex per completar la figura.
Pitàgores.
El teorema es comprova fàcilment si dibuixeu un triangle rectangle isòsceles. Per exemple podeu agafar 2 segments perpendiculars de longitud 3 cm.
Si ara mesureu la hipotenusa comprovareu que us dona aprox. Ö18 @ 42426...
Larrel quadrada.
Hi ha una construcció geomètrica senzilla que permet representar larrel dun nombre qualsevol a.
Agafem un triangle ABC recte pel vèrtex A
Tracem laltura per A a la base BC. Tindrem un punt H.
Si diem a a la longitud del segment HC, aleshores laltura ha desser Öa donat que els triangles BAH, HAC i ABC són semblants.
Mesureu vosaltres el segment HC i laltura del triangle. Aquesta haurà désser aprox. Larrel quadrada del segment HC.
Naturalment quan el segment HC té una arrel exacta, el procés és molt més clar.