Departament de Matemàtiques
© Esteve Campins
FUNCIONS -
Estudi
de Funcions.
El document és una guia dactivitats per alumnes de Matemàtiques B de 4t ESO. Les sessions es desenvoluparan a laula dInformàtica amb el programa Derive 1.59 que podeu aconseguir a la adreça :
http://www2.infotelecom.es/~ecampins/Programoteca Centre/Derive 1_59.zip
La majoria corresponen al llibre Anaya proposat al Centre, daltres són propostes opcionals que lalumne pot seguir, pròpies del Departament de Matemàtiques.
1. Funcions Quadràtiques.
La seva expressió ve donada per y = ax2 +bx + c
La seva gràfica és sempre parabòlica, on els coeficients a,b, c tenen diferents efectes a la forma i al desplaçament de la gràfica respecte al origen de coordenades.
x = -b/2a ens dona sempre la abscissa de leix de simetria.
Els talls amb els eixos es troben fen una de les variables = 0.
El terme independent c del polinomi sempre desplaça la gràfica cap amunt o cap avall depenent del signe + o daquest coeficient.
2.
Gràfiques de les funcions proposades a la pàgina
181.
a)
b)
c)
3.
Tall duna recta amb una paràbola.
És en general la solució ( 2- punts del pla ) dun sistema dequacions no - lineal.
Vegem uns exemples.
( Pàg. 183 )
y = x2 +2x 2
y = 5x +2
Al gràfic sobserven clarament els 2-punts de tall solucions del sistema
En
canvi el tall entre 2-paràboles donarà lògicament
2-punts en general.
Vegem-ho a lexercici 1 de la pàgina 183.
b) y = -x2 1
y = x2 4x 2
( la segona equació sha canviat, així el sistema té solucions i es pot resoldre per substitució de variable )
4. Gràfiques de les paràboles proposades a lexercici 5. (pàgina 187)
Observeu a les gràfiques que les 3-paràboles tenen un punt comú, lorigen de coordenades (0,0)
Entreu vosaltres les altres expressions amb el programa Derive i observeu els punts comuns.
5. Expressions aritmètiques de lexercici 6 (pàgina 187)
Observareu
que només la gràfica d)
és una paràbola orientada cap avall que té
leix de simetria al mateix eix vertical OY.
Observeu les coordenades del vèrtex a cadascuna de les gràfiques i comproveu les relacions donades a teoria:
vèrtex
: x
=
y =
a·(
)2 + b·(
)
+ c
6.
Resolució gràfica de lexercici 18.
(pàgina 189)
Observareu la recta i la paràbola de lapartat
a)
Vosaltres amb el programa Derive heu de fer lapartat b) indicant clarament les coordenades del punt de tall.
b)
7.
Comprovació gràfica del fet que els sistemes
proposats a lexercici 20 de la pàg. 189 no tenen
solució.
Vosaltres al gràfic observareu només lapartat a). Comproveu a mà que el sistema no té solució.
a)
Feis els gràfics de lapartat b) i comproveu analíticament que el sistema tampoc té solucions reals.
b)
8. Qualsevol relació numèrica entre 2-variables es pot dibuixar amb l'opció Plot. Vegem per exemple la gràfica duna funció que té infinits zeros al voltant de lorigen.
9. Lexercici 40 de la pàgina 191 equival a resoldre una equació que expressa la condició de que el discriminant de la fórmula de Cardano sigui = 0.
D
= b2 4ac = 0
D = (-20)2 4(4)k = 0
D = 400 16k = 0 à k = 400/16 = 25
Lexpressió de la funció ens queda per tant y = 4x2 20x + 25
Calculeu quan val exactament x al vèrtex de la paràbola i compareu amb el valor observat gràficament.
10. Funcions Radicals.
Observareu que la variable x apareix dins el signe radical. A continuació podeu veure alguns exemples.
Gràfiques de lexercici 4, 5 de la pàgina 184. Observeu lefecte de les constants que sumen dins o fora del signe radical.
a)
c)
b)
d)
Observeu
també que sempre veiem un tros de gràfica ( als punts
on no existeix larrel no veiem gràfica ). Per exemple
la funció
només existeix quan la x és més gran que 1.
11. Les funcions hiperbòliques.
Les variables x, y són sempre inversament proporcionals ( quan una creix, laltre decreix proporcionalment). Baix veieu les gràfiques proposades a la pàg. 185 del llibre.
Activitat
1.
Activitat
2.
Activitat
3.
Activitat
4.
Calculeu a mà el punt dintersecció de les 2-gràfiques. Haureu de resoldre un sistema no-lineal dequacions.
Dibuixeu les altres gràfiques de la pàgina 185.
Reproduïu amb el programa Derive la gràfica de lexercici 17. de la pàgina 188
x2 4x + y = 5
2x + y = 14
El sistema té solució ? Quantes solucions ?
Feis les gràfiques de lexercici 11. de la pàgina 188
Resol gràficament un dels sistemes dequacions de lexercici 19. de la pàgina 189 del llibre Anaya. Comprova a mà les coordenades dels punts trobats.
a)
b)
12.
Els monomis dexponent
parell.
.
.
etc.
13. Gràfiques de la familia f (x ) = x2n-1
Observem que totes són simètriques respecte a l'origen de coordenades (0,0)
Matemàticament - f (x ) = f (-x )
[ Valors simètrics de x , tenen imatges amb signe canviat ]
14. Gràfiques de les funcions f (x) = x4
g(x) = ( x-2 )4
h(x ) = (x+3)4 -2
Es produeix en el 1r cas un desplaçament de l'origen cap al punt x=2.
En el 2n cas tenim l'efecte combinat:
- Desplaçament d'origen al punt x=-3
- Desplaçament de tota la gràfica 2-unitats per baix de l'eix OX.
15. Alguns polinomis de 3r grau i de grau-4 [zeros reals = talls observables amb l'eix OX a la gràfica de baix]
f(x) = 3(x-2)(x-1)(x+2) = 3x3 3x2 12x +12
16. Un Polinomi de 3r-grau f(x ) = 3(x-4)(x-1)(x+2)
17. Factorització de Polinomis.
f( x ) = 2x2 + 3x -2 = (x+2)(2x -1)
Gràfica:
f ( x ) = x4 -x3 -7x2 + x + 6 = (x-3)(x-1)(x+1)(x+2)
f (x ) = x4 -4x3 -3x2 +30x -72 = (x-4)(x+3)(x2 -3x +6 )
Només té 2-zeros reals 4 i -3
Gràfica:
.
.
h) f(x) = x3 - 5x2 -2x +24 = (x-4)(x-3)(x+2)
i) f(x) = x4 -4x3 + x2 +6x = x(x-3)(x-2)(x+1)
En aquest darrer cas, tots els zeros són reals ( i sencers ! )
Veurem per tant 4-punts de tall amb l'eix OX à gràfica baix :
18. Resolució de Problemes.
Partim d'una expressió polinòmica que s'anula als punts -3, 2 i 5
f (x ) = K· (x+3)(x-2)(x-5)
Ara imposem que la imatge de zero sigui igual a 3 à
f(0) = K· (0+3)(0-2)(0-5) = K·30 = 3
Deduim així que la constant K = 3/30 = 1/10 = 0,1 (en forma decimal)
19. El polinomi de grau-4 ha de ser del tipus f (x ) = K · (x +5)(x+3)(x-1)(x-3)
A partir d'això deduim el valor de K sabent que quan la x és zero, l'expressió dóna el valor 2,25
f(0)=K·(0+5)(0+3)...etc. = K·45 = 2,25 à
K = 2,25/45 = 0,05 (en forma decimal)
El darrer cas és una paràbola "cap per avall" que té el vèrtex al punt ( 2, 1 ) = (p,q)
Per tant l'expressió és del tipus :
f (x ) = a(x-2)2 + 1 on la constant a és negativa.
Si ara observem que passa pel punt ( 0, -3 ) [ Tall amb l'eix OY ]
això ens determinarà la constant à
f (0 ) = a (0-2)2 +1 = 4a +1 = - 3 à a = - 1
Per tant obtenim l'expressió f (x ) = -1·(x-2)2 + 1
20. Fraccions Algebraiques.
(Resultats amb el programa Derive 1.59 )
Potenciació.
24. 1,5 · 108 / 4.105 = 375
La distància de la Terra al Sol és unes 375 vegades més gran.
25. Un capital d'un milió ( 1.000.000'- Pts ) col·locat al 12% anual d'interés és un model exponencial com el de baix :
Cf = 1000000·( 1 + 0,12)t
El milió de pts. al cap de 20 anys ( per t= 20 ) ens donaria un capital final :
Cf = 1000000·( 1 + 0,12)20 = 9.646.293 Pts. ( arrodonim al nombre sencer més pròxim..)
26. El model és semblant a l'anterior on ara V0 ( Volum inicial de matèria forestal ) = 24000 m3
Vf = V0 ( 1 + 0,035) t
Per tant, només cal substituir V0 per 24.000 i el temps t per el valor de 20.
27.
Les funcions circulars.
La majoria són periòdiques [ on el període varia segons la modificació que fem a les expressions bàsiques : sin( x ), cos( x ) i tg( x )]
f(x) = sin(x)
f(x) = sin(2x)
Vegem ara la 2ª gràfica ( posada damunt la gràfica anterior....)
f(x) = 3·sin(x)
La gràfica d'aquesta funció té els mateixos talls i període que la primera f(x)=sin(x).
Ara les imatges són 3-vegades més grans.
28. Polinomis.
Zeros dun polinomi i descomposició factorial.
Un exemple de la pàgina 59 del llibre Matemàtiques_B consisteix en aplicar la propietat distributiva a un producte de polinomis de primer grau.
Càlcul numèric dels zeros d'un polinomi.
Quan els zeros són reals, el programa permet aproximar els valors d'aquests zeros amb l'opció soLve (Punts de tall de la gràfica amb l'eix OX)
El programa permet també treballar amb un nombre suficient de xifres decimals de manera
que l'aproximació sigui prou bona.
Pràctiques Derive 4ESO_B