ENTRAU SENSE FUMAR El programa Educatiu. Programa específic del tabaquisme, emmarcat dins el context d’actuacions sobre promoció de la salut que es duu a terme des de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum, del Govern Balear. En el programa es pretén treballar sobre els efectes generals del tabac, els interessos que hi ha al voltant d’aquesta droga, els mecanismes publicitaris de les companyies tabaqueres i sobre tot, l’aprenentatge d’habilitats per resistir millor la pressió de fumar, reforçant l’autoestima i l’assertivitat. Objectius Dotar als escolars de coneixements sobre els efectes nocius per a la salut i dels interessos al voltant del tabac i de la seva indústria. Augmentar les habilitats personals de forma que els ajudi a fer front a la pressió social que incita a fumar. Aprendre a ser crítics amb la publicitat del consum de tabac. Garantir la dotació i difusió de recursos educatius de qualitat en prevenció de tabac als centres escolars que posin en marxa projectes afins. Destinataris Alumnes de primer cicle d’ESO. Temporalització d’execució Entre 3 i 6 sessions de 50 minuts. Es calcula una duració aproximada de 8 hores. Organisme Conselleria de Salut i Consum. PADIB - Pla d’Addiccions i Drogodependències de les Illes Balears. Metodologia A partir de les activitats suggerides en el material didàctic es treballen els continguts dels quaderns (el tabac i la salut, el tabac i la pressió social, el tabac i la publicitat). Aquests continguts que se centren en aspectes pocs coneguts del tabac i que fa que molt probablement generi interès i així faciliti la realització de les activitats i n’estimuli la participació. Requisits i vies d’accés En el cas de ser la primera vegada que s’aplica el programa vos recomanan posar-vos en contacte amb els tècnics del PADIB per a rebre assesorament o formació al respecte. Material • Guia educativa. • 3 quaderns de treball, a cada un d’ells hi trobareu informació per al professional, fitxes d’activitats a realitzar, transparències i altres materials. • Dues maquetes de pulmons per poder fer una activitat d’experimentació (com afecta el tabac als pulmons). Material de divulgació (adhessiu i pòster). • Un CD on inclou material revisat de publicitat, normativa i presentació en power point dels continguts de les transparències. Entitats que hi col·laboren Conselleria d’Educació i Cultura. Direcció General d’Innovació i Formació del Professorat. Consells Insulars de les Illes Balears. El paper de l'escola EL consum de tabac no es més que una forma de drogaaddicció legalitzada i es un dels problemes sociosanitaris més importants. Està directament relacionat amb moltes malalties però especialment destaca la seva influència perniciosa en el càncer de pulmó, enfisema pulmonar, bronquitis crònica i malalties cardiocirculatòries. A més té influència més o manco directa en altres processos: càncer de boca, càncer d’esòfag, càncer de coll uterí, càncer de bufeta urinària, càncer de mama, avortament espontani,augment de mortalitat perinatal, alteracions de creixement fetal i malformacions neuro l ò g i q u e s , pes més baix en el naixement i major nombre de complicacions durant l’embaràs i part. Volia destacar que estudis fets darrerament indiquen una associació entre pares fumadors i la síndrome de mort sobtada del lactant. El mestre té un paper molt i m p o r tant per jugar, juntament amb els pediatres. Qui primer pot fer pr e- venció per evitar la influencia del ta - bac és el ginecòleg fent un seguiment de la dona embarassada i aconsellant que deixi de fumar durant tot l’emba - ràs i que no estigui en ambients on es consumeix tabac. Hem de pensar que el fetus i el nou nat són fumadors pas - sius dels seus pares. Posteriorment la funció preventiva recau en els pedia - t r es que durant les consultes i r e c o - neixements sempre poden apr o f i t a r per fer campanya de no fumar i no estar en ambients de fumadors. Durant l’adolescència és quan es desenvolupa un possible hàbit de fumar, i els adolescents poden en - trar en el consum de tabac com una experimentació i com una cu - riositat. Aquest inici es pot situar entre els 7 i els 16 anys i fonamen - talment entre els 11 i 13 anys, sense que hi hagi diferències entr e sexe o nivell socioeconòmic.