Tres dècades
d'Internet
Diputació de Barcelona
Introducció
L'eclosió d'Internet
s'ha donat a la dècada dels 90, però la seva història arrenca als
anys 60 en plena guerra freda. El Departament de Defensa dels Estats
Units va crear una xarxa de comunicacions que interconectava els
punts neuràlgics de la seva estratègia militar. L'objectiu principal
d'aquest sistema era, en el cas del temut atac soviètic, poder
mantenir les comunicacions i, sobretot, que l'estructura de defensa
no trontollés si l'enemic aconseguia destruir algun dels punts de la
xarxa de defensa. En aquest darrer element hi ha un dels aspectes
que han resultat claus en el creixement i popularització de l'actual
Internet i que fa que sigui indestructible.
Per desenvolupar aquest
projecte l'Agència de Projectes d'Investigació ARPA va crear el 1969
la xarxa ARPANET instal·lant un ordinador a la Universitat de
Califòrnia per transmetre informació als centres de computació de
tres altres universitats.
Durant la dècada dels 70 i
principis dels 80, aquesta xarxa era d'accés restringit als
investigadors i les empreses privades que participaven en projectes
finançats per l'administració. La National Science Fundation (NSF),
va establir el 1985 cinc centres per a superordinadors configurant
la xarxa principal que utilitzarà la comunitat científica. El 1991
una llei del Congrés dels Estats Units va aprovar la creació de la
Xarxa Nacional per a la Investigació i Educació (NREN), i va
estendre els serveis a tots els nivells de l'ensenyament.
El mateix any també es va
permetre l'accés a Internet al sector privat a través de connexions
alternatives a la xarxa que era subvencionada per diner públic. Les
empreses multinacionals van començar a aprofitar aquest servei que
els permetia reduir costos quan es comunicaven amb les seves
delegacions escampades per tot el món.
Internet ja s'havia
consolidat com una xarxa internacional d'ordenadors gràcies al
protocol de comunicacions anomenat TCP-IP. Aquest protocol és el que
s'encarrega de crear i administrar les dades que circularan d'un
ordinador a un altre. El TCP-IP ha estat l'element tècnic que ha
permès el creixement exponencial d'Internet sense que s'hagi
col·lapsat tota la xarxa de comunicacions. És la solució que fa que
Internet funcioni fins i tot si en queda una part fora de servei. De
totes maneres, i arran de nivell de creixement que està assolint
Internet, els organismes tècnics de la xarxa estan estudiant els
nous sistemes per evitar que l'assignació d'adreces IP pugui arribar
a quedar col·lapsada.
La popularització
definitiva d'Internet ha arribat amb la World Wide Web (WWW). Es
tracta d'una creació europea fruit del treball de Tim Berners-Lee i
Robert Caillau que el 1989 treballaven conjuntament des del Centre
Europeu de Física de Partícules (CERN), a Ginebra.
L'objectiu dels creadors de
la web era aconseguir una eina de treball que permetés crear i
llegir textos a través d'una xarxa que ja intercomunicava a tots els
científics del món. La web, basada en el concepte de l'hipertext, ha
estat un suport excel·lent per l'entrada de les anomenades
aplicacions multimedia a les comunicacions telemàtiques. Les
paraules marcades amb hipertext porten associada una adreça d'un
altre document, al mateix ordinador o en una màquina a l'altre punta
del món, amb més informació. El ratolí de l'ordinador és la
principal eina de recerca d'informació. La creació de la web dona
llum i colors a Internet ja que amb fotografies i gràfics els arxius
de text són molt més vistosos.
Internet a Catalunya
A l'Estat Espanyol alguns
científics van començar a utilitzar les seves connexions a la xarxa
als inicis dels anys 80. Encara no hi havia connexió a Internet, es
treballava amb els protocols OSI i altres i s'intercanviava amb
aquesta xarxa el correu electrònic utilitzant passarel·les
(gateways). Els módems d'aquella època permetien comunicacions a
1.200 baudis per segon.
El Plan Nacional de
Investigación y Desarrollo va posar en funcionament l'any 1988 el
programa IRIS (Interconexion de Recursos Informaticos), per a crear
una xarxa espanyola de suport a la recerca. Aquest projecte ha
arribat fins avui amb el nom de Red Iris i és l'accés que ha permès
a totes les universitats i centres de recerca catalans.
Catalunya ha estat
capdavantera a l'Estat espanyol en l'accés i la promoció de les
xarxes. La Universitat Politècnica de Catalunya ha desenvolupat una
tasca molt important de recerca i de difusió. Abans de l'arribada
d'Internet i la web, Catalunya, conjuntament amb les Illes i
València, va ser una de les zones on més es van desenvolupar les
anomenades BBS (Butlletin Board System).
En aquesta època l'empresa
Servicom va començar a marcar el camí entre les empreses que després
van oferir l'accés a Internet. La BBS de Servicom, va crear el
primer servei on-line per les seus abonats. El mes de novembre de
1994 el Periódico de Catalunya va ser el primer diari espanyol que
creava una edició digital de la seva edició de paper. Uns mesos mes
tard l'Avuí va ser el primer en disposar d'una web a Internet.
Durant uns mesos Barcelona va ser la ciutat del món amb més edicions
de diaris a Internet.
Alguns científics ja
portaven anys connectats a la xarxa i algunes universitats ja
oferien serveis força complets a la web de la Universitat Jaume I de
Castelló que posteriorment va crear el buscador "Donde". De totes
maneres no va ser fins l'arribada de La Infopista que va crear-se un
producte pensat pel nou usuari que es començava a moure per
Internet. Des d'un principi aquest projecte tenia la voluntat
d'adreçar-se a la nova comunitat internauta que naixia amb
l'objectiu de configurar-se com un mitjà de comunicació
electrònic.
El barri català d'Internet: La
Infopista i VilaWeb
La Infopista es va posar en
marxa el maig de 1995. La van crear els periodistes Vicent Partal i
Assumpció Maresma. Aleshores Internet semblava un reducte reservar
tècnics en informàtica i científics dedicats a recerques i
intercanvis internacionals. La infopista va néixer com un projecte
periodístic i mica en mica s'ha anat configurant per
aconseguir-ho.
Partal, Maresma i Associats
van considerar que en el complex entramat d'Internet calia
especialitzar-se i va buscar el seu espai a partir del fet
lingüístic però sense limitacions territorials perquè la xarxa els
permetia ser oberts a tot el planeta. El primer pas va ser crear un
directori de tots els recursos que hi havia a la web entorn al
català i els Països Catalans, fossin escrits en català o qualsevol
altra llengua.
El 40 per cent dels primers
usuaris de la Infopista ho feien des de l'estranger, fonamentalment
des dels Estats Units, però també el Japó, Austràlia o Amèrica
Llatina, indrets on la xarxa ja s'havia desenvolupat abans. Durant
els primers mesos de la Infopista Vicent Partal celebrava amb
entusiasme aconseguir un centenar de visites diàries a la pàgina
principal del seu directori. Actualment, dos anys més tard, tota
l'estructura de VilaWeb supera els tres mil accessos diaris a la
seva portada.
Just un any després de la
seva creació La Infopista es va convertir en VilaWeb. L'infopista
catalana havia aconseguit un nombre elevat d'usuaris fidels i amb
molts elements en comú. VilaWeb és des del maig de 1996 l'entorn on
creix el barri català d'Internet amb l'objectiu de consolidar el que
s'anomena una "comunitat digital". Aquest nou concepte es fa servir
per definir grups d'internautes que es comuniquen, relacionen i
treballen a través d'Internet.
La posada en marxa de les
VilaWebs locals, juny de 1997, ha permès refermar aquesta idea de
"comunitat al lligar-la al fet territorial de cada nova VilaWeb és
manté i s'accentuen els aspectes locals. D'alguna manera no n'hi ha
prou en ser una "comunitat digital" i intangible i s'accentuen els
elements presencials o físics comuns, en aquest cas el fet geogràfic
i d'identificació amb un municipi.
VilaWeb ha buscat nous
sistemes per presentar la informació. Cada setmana a través de l'IRC
(Internet Relay Chat) els internautes poden preguntar directament en
una mena de taula rodona a personalitats polítiques, famosos de la
cultura o esportistes reconeguts. VilaWeb també manté un servei de
notícies que s'actualitza constantment i un sistema de fòrums
organitzats temàticament que permet els debats oberts.
Vicent Partal, director de
VilaWeb, considera que el seu projecte encara no esta tancat i
continua evolucionant "ara l'objectiu és convertir vilaweb en un
mitjà informatiu que respongui al que exigeix aquesta nova comunitat
que hem aconseguit crear. Ha de ser un mitja nou que aprofiti els
recursos i les possibilitats que ofereix Internet".
A Internet no calen grans
inversions per tirar endavant un mitjà de comunicació, i la prova es
que dos periodistes amb pocs recursos econòmics han estat els
protagonistes d'un fet que ha esdevingut clau a l'Inici de la
Internet catalana.
Mentre la Infopista creixia
i ens convertia en VilaWeb apareixien molt més recursos i serveis a
Internet. En aquests temps s'han creat nous directors generals
catalans com és el cas LincaWeb, dedicat a la llengua catalana, o
Catalunya Web a Web que ha indexat totes les webs de municipis i
ajuntaments catalans.
També s'ha millorat i
incrementat el nivell de la informació que donen institucions i
empreses. Són webs de referència les pàgines i els serveis que donen
Ajuntament de Barcelona i el servei Gencat de la Generalitat de
Catalunya.
Paral·lelament s'han
multiplicat com bolets les anomenades webs personals un fenomen nou
i estretament lligat al progressiu accés de la societat civil a
Internet. Els usuaris un cop han perdut la por a la xarxa, s'hi
comencen a moure amb comoditat, se n'adonen que ells mateixos poden
ser creadors de continguts.
Les pàgines personals són
un mar de sorpreses d'informació alternativa i capacitat tècnica i
creativa. No hi falten els reculls de fotografies familiars o de les
dèries més estranyes i els col·leccionismes més variats.
A la xarxa hi ha diversos
projectes en marxa per donar espai gratuït a tots aquells
internautes que volen tenir el seu espai digital. Un del més
coneguts és Geocities que darrerament ha arribat a censar un milió
de ciutadans virtuals. Aquests espais intenten reproduir
l'estructura de grans ciutats on tothom té la seva casa.
Les últimes tecnologies
Estats Units continua
marcant el camí de la innovació tècnica a Internet. De totes maneres
la mateixa xarxa permet que el retard de difusió d'aquests avanços
tecnològics sigui mínim entre la presentació d'un nou producte o una
nova aplicació fins que comença a experimentar-se. Això no deixa de
banda que Europa sigui sobretot consumidora de tecnologia i
programari produïts als Estats Units.
Malgrat algun intent
europeu de trencar aquesta inèrcia els Estats Units i Canadà són el
punt de referència en el desenvolupament tècnic d'Internet.
L'alternativa per trencar o contestar aquesta dinàmica, si es dona
per perduda la batalla tecnològica, és intentar treballar amb les
idees per ser creadors de continguts. Un objectiu gens fàcil i que
intenten impulsar els organismes comunitaris.
El sons a la web
L'evolució tecnològica
d'Internet es segueix molt atentament des de Catalunya. La
incorporació de l'àudio i el vídeo a la web han estat aplicacions
recents i que empreses catalanes han incorporat immediatament.
Catalunya Ràdio va ser una de les primeres emissores en emetre so en
directe a través d'Internet. Actualment emeten en directe les quatre
emissores de la Corporació Catalana de Radiodifusió. Segre Ràdio ha
estat la primera que ha emès en estèreo i les emissions de COM-Ràdio
i Ràdio Vilafranca també poden seguir-se les vint-i-quatre hores del
dia en directe a través d'Internet.
La ràdio via Internet ha
fet oblidar, d'un dia per l'altre, la batalla legal entre la
Generalitat i el govern de l'estat per les emissions d'Ona Mitjana.
Ara a través d'Internet no cal ni demanar llicència per crear un
canal que emet les vint-i-quatre hores del dia i que pot escoltar-se
en qualsevol lloc del món on arribi el telèfon.
La imatge a la web
L'entrada del vídeo en
temps real a Internet ha estat l’últim pas de la integració dels
antics mitjans de comunicació. Les transmissions de vídeo encara no
tenen la mateixa qualitat d'imatge que la televisió però la millora
és impressionant en cada nova versió dels diferents programaris
(RealVideo, Vivo, VDO...).
L'empresa barcelonina
Lavínia TV ha estat pionera en aquest camp i ha creat la primera
televisió europea que només emet per Internet. Mediàpolis TV va
iniciar la seva programació el maig de 1997 i ofereix notícies i
reportatges de cultura, tecnologia, videoclips musicals...
Mediàpolis TV parteix del concepte de televisió clàssica però
incorpora noves propostes com el fet de poder escollir els programes
a la carta o poder buscar a la web informació complementaria de les
notícies que ofereix.
Amb aquesta voluntat
d'experimentar Lavínia TV també ha impulsat Mediàpolis-Arenys, la
primera televisió local catalana que emet per Internet.
L'experiència de Mediàpolis-Arenys aporta novetats respecte al
primer projecte de Mediàpolis TV. Aquesta televisió local resol
diversos intents infructuosos d'impulsar una televisió local en un
municipi petit (Arenys de Mar, 11.000 habitants). Mediàpolis-Arenys
no es planteja només ser una televisió que ofereix reportatges
d'actualitat sinó que aprofita el seu sistema d'emissió d'àudio i
vídeo per separat per fer les funcions de televisió o ràdio
clàssiques segons ho requereixi el seguiment informatiu d'un
tema.
La possibilitat de deixar
en arxius les imatges i els sons permet anar creant una base
documental de gran interès i accessible a qualsevol hora i des de
qualsevol punt.
L'emissió de vídeo per
Internet és un dels camps en els quals s'hi estan dedicant més
reforços i on també hi ha més interès dels grans grups de
comunicació. Les aliances, una de les claus del creixement
d'Internet, són a l'ordre del dia. En aquest cas es tracta d'acords
entre grups televisius (NBC, CNN, ABC...) amb companyies
informàtiques (Microsoft, RealNetworks, Vivo...). El control de la
informació a Internet està generant grans batalles empresarials,
algunes encobertes i d'altres subterrànies. Els grans grups
econòmics es juguen i disputen a Internet el prestigi, els seus
futurs mercats de comerç electrònic i sobretot el control de la
informació i els beneficies que ha de donar la seva compra i venda
en una nova societat on la informació serà el valor més
preuat.
El correu electrònic
Els serveis basats en el
correu electrònic són els que tenen un us més important dins
d'Internet. El correu electrònic (e-mail) és la clau d'aquests
altres serveis de missatgeria que s'agrupen entorn als anomenats
Grups de noticies o discussió (newsgroups) i les llistes de
correu
L'e-mail és el sistema més
popular i més senzill d'utilitzar. A partir d'una adreça
(diputació@diba.es), formada per nom i un domini identificat
prèviament dins d'Internet, qualsevol missatge llençat a la xarxa
troba el seu destinatari entre els seixanta milions
d'usuaris.
La bústia electrònica està
situada a l'ordinador del nostre proveïdor de serveis d'Internet
(ISP) i per tant per poder llegir el correu electrònic cal
connectar-se i recollir els missatges. La bústia es oberta les
vint-i-quatre hores del dia esperant correu i no obliga a estar
connectat constantment. El cost d'enviar o rebre un correu
electrònic es mínim i té tarifa única per qualsevol destinació del
món.
Hi ha programes dedicats
específicament a la gestió del correu electrònic (Eudora,
Pegasus,...) i les ultimes versions dels principals navegadors
(Netscape i Internet Explorer) porten els programes d'e-mail
incorporats (Netscape Mail i Internet Mail)
A partir de l'e-mail es
poden accedir altres serveis d'Internet. En aquests altres casos la
variant es que el mateix missatge pot arribar a moltes persones
simultàniament. Es tracta de les Llistes de Correu i els Grups de
Notícies (Newsgroups) o Fòrums de discurssió.
Les Llistes de Correu són
sistemes que reenvien els correus electrònics a tot un seguit
d'adreces d'usuaris d'Internet que prèviament s'hi han donat d'alta.
Les llistes de correu es creen per intensos temàtics i poden tenir
centenars de subscrits. Hi ha diversos programaris (Listserv,
Majordomo...) que fan funcionar les llistes i segons cada cas hi ha
ordres i normes diferents d'accés. El primer missatge que es rep al
entrar a una llista explica tots els comandaments de gestió i cal
guardar-lo per poder donar-se de baixa. Abans de fer l'alta cal
tenir clar que hi ha llistes que tenen molta activitat fàcilment
poden generar algunes dotzenes d'emails diaris.
L'exemple més senzill per
explicar que són els Grups de Notícies (Newsgroups) és el d’una
cartellera on tothom i penja el seu missatge. Els destinataris són
tothom qui s’interessen pel títol d’aquell grup de notícies i
llegeixin els textos que hi ha penjats.
A inicis de 1996 hi havia
uns deu mil grups de noticies a la xarxa Usenet. A finals del 1997
hi ha més de 22.000 grups. Les temàtiques són molt variades i
arriben a uns nivells d’especialització altíssims.
Els grups estan
classificats a partir d’abreviatures i s’organitzen en forma
d’arbre. Per exemple: soc.culture.catalana tracta temes socials i
culturals catalans. Gran part de la polèmica sobre la pornografia a
Internet s’ha generat a partir dels newsgroups.
La web i els navegadors
El word Wide Web (www) és
el sistema més popular d’accés a la informació d’Internet. Gràcies a
l’hipertext i només clicar damunt d’una paraula, entrem en una
teranyina d’enllaços que ens porten d’un a un altre ordinador, d’una
punta a l’altre del món. L’hipertext és sobretot intuïtiu i àgil. No
cal fer us del teclat i només cal saber triar enmig dels allaus
d’informació que ens arriben a la pantalla de
l’ordinador.
Per aquest mar d’informació
es navega amb una programes anomenats navegadors (Netscape Navigator
o Comunicator i Internet Explorer són els més populars d’una llista
molt llarga). Actualment les últimes versions dels navegadors més
populars porten incorporats els programes d’e-mail i el lector de
news.
La definició de World Wide
Web o abreuja web té més d’un significat. La mateixa paraula
significa el concepte o el sistema però també es parla de pàgina web
com un conjunt de pàgines webs. L’internauta fàcilment es
familiaritzarà amb la paraula i sense més la fa servir amb tota
propietat.
Els buscadors o indexadors
són els sistemes més recorreguts per buscar i trobar informació a
dins de la web. Els principals buscadors mundials (Yahoo!,
Altavista, Excite...) tenen sistemes de bases de dades que permeten
fer-los una pregunta i aconseguir una o centenars de respostes
segons el cas.
Altres serveis de recerca
d’informació
La World Wide Web és un
dels anomenats serveis de recerca d’informació d’Internet però també
n’hi ha d’altres: gopher, wais, Telnet i finger.
El Gopher va ser el
percussor de la web. Es tracta d’un senzill sistema d’empaquetament
d’informació organitzada jeràrquicament en forma de directoris,
subdirectoris i carpetes. Quan es consulta un servidor de gopher
s’hi navega d’una manera semblant al sistema d’arxius de
l’explorador de Windows.
El gopher el van crear a la
Universitat de Minnesota (EUA) i el seu nom li dona un esquirol que
viu als prats dels campus universitaris. Aquest sistema es va
considerar molt innovador i pràctic però la web l’ha arraconat i en
molts caos l’ha substituït. Encara funciona el servidor gopher de la
Universitat Jaume I de Castelló (gopher.uji.es).
Telnet és un protocol que
permet connectar-se a ordinadors remots i fer-los funcionar com si
fossin la màquina pròpia. S’acostuma a fer servir per executar
programes a través ordinadors més potents o consultar bases de dades
(el cas, fins fa unes setmanes, del catàleg de la xarxa de
biblioteques de la Diputació de Barcelona. Ara s’ha actualitzat i
pot consultar-se, més fàcilment, a partir de la mateixa web). Permet
que hi hagi varies persones simultàniament treballant en un mateix
ordinador i, sobretot, estalvia el desplaçament.
Els Serveis de Transferència
d’Arxius
Un FTP (File Transfer
Protocol) és una aplicació que permet intercanviar arxius. El procés
és bidireccional i quan es connecta a un servidor de FTP poden
agafar-se o deixar-se els arxius. Quan es tracta de recollir
informació cal saber si el servidor és d’accés públic o cal donar
una contrasenya. En molts casos els arxius que poden recollir-se són
comprimits i cal conèixer prèviament la informació que contenen.
L’FTP es col·loquen les noves pàgines web amb els gràfics i altres
arxius corresponents a dins de l’escultura del servidor.
Archie és un sistema de recerca que permet localitzar
fitxers i directoris entre els milers de servidors FTP anònims. La
consulta s’ha de fer mitjançant Telnet buscant una base de dades que
sol·liciten informació molt precisa.
Aquestes funcions han estat
assumides per bases de dades consultables des de la web. Amb el
navegador la consulta és força més ràpida i les últimes versions
permeten fer FTP des del mateix programari. De totes maneres la web,
a vegades, no té totes les respostes i cal recórrer a
l’Archie.
El xat i els sistemes de
conversa
El Xat o IRC (Internet
Relay Chat) és el principal servei de comunicació i conversa
personal a través d’Internet. Amb la progressiva incorporació de la
multimedia al parc d’ordinadors també hi ha noves possibilitats
tècnicament més completes: la telefonia per Internet (Internet
Phone) i la videoconferència (Cu-SeeMe, Netmeeting...)
Un Xat és un sistema que
permet parlar, mitjançant text escrit, en temps real amb altres
usuaris que tenen funcionant la mateixa aplicació. Per fer-ho cal
connectar-se a un servidor d’IRC i escollir o crear un canal a dins
del qual es manté la conversa.
Hi ha servidors de xat que
s’agrupen en xarxes i això permet que hi hagi molts més usuaris
connectats simultàniament. La xarxa més popular és Undernet que
agrupa servidors de tot el món i que a les hores punta de la nit pot
arribar a tenir entre deu i quinze mil usuaris connectats. A l’estat
espanyol hi ha una xarxa anomenada IRC Hispano que agrupa una
dotzena de servidors de xat dels principals proveïdors espanyols i
convoquen fàcilment dos i tres mil usuaris cada nit.
A través del xat es creen
autèntiques colles d’amics. Al canal #catalunya d’undernet cada dia
hi ha, durant tota la tarda i fins entrada la matinada, un mínim de
cinquanta usuaris connectats. En molts casos els ‘ircaries’ mantenen
varies converses alhora per més d’un canal. Aquests canals més
massius fan trobades periòdiques amb sopars que acaben essent
multitudinaris.
Amb objectius més definits
hi ha propostes de xats moderats i temàtiques concretes. VilaWeb ha
creat a través del seu servidor d’IRC diferents espais de discurssió
sobre temes específics: ensenyament, ecologia, internet... Es
especialment seguida la convocatòria de cada dimecres on hi ha un
convidat més o menys conegut i popular que molt sovint té d’aquesta
manera el seu primer contacte amb Internet. La intervenció de Jordi
Pujol, al xat de VilaWeb, va convocar tres-cents internautes que van
poder parlar directament al president de la Generalitat.
BTV, la televisió local de
Barcelona, emet en directe, per antena, els xats que organitza
setmanalment, a continuació d’un debat televisiu. D’aquesta manera,
els telespectadors poden seguir, des de casa seva, la discussió
sense necessitat d’estar connectats a Internet.
El programa ‘conectados’ de
la COPE de Barcelona, especialitzat en informàtica, multimedia i
comunicacions ha transmès els continguts de la seva tertúlia a
través del xat des d’on es rebien i responien, en directe, les
preguntes dels oients.
Els sistemes de conversa a
través d’Internet són l’última innovació tecnològica. Requereixen un
programa específic (Internet Phone de Vocaltec, NetPhone, WebPhone o
els omnipresents Netscape Confernce in NetMetting de Microsoft) i un
ordinador amb configuració multimedia (tarja de so i micròfon). El
nivell de la qualitat de la transmissió de veu és molt
bo.
Alguns d’aquests programes
també permeten la transmissió d’imatge i mantenir una
videoconferència. Hi ha un programari específic dedicat a aquest
camp anomenat CuSeeme. La qualitat d’aquest sistema depèn molt de
l’estat de la xarxa i que es pugui mantenir l’amplada suficient de
transmissió que exigeix l’ús d’àudio i vídeo
simultàniament.
En els casos aquest sistema
de conversa és un alternativa molt més econòmica als sistemes de
telefonia clàssica i, sobretot, a la videoconferència via satèl·lit
o amb línies dedicades.
FAQs: les preguntes més
freqüents
Amb les inicials FAQ
(Frequently Asked Questions) es recullen per tot internet les
preguntes més freqüents que es fan els inernautes. És a dir, aquells
temes que repetidament apareixen i es plantegen al voler descobrir
els secrets de la xarxa. Hem respost algunes d’aquestes possibles
FAQ:
Què és la interactivitat
multimedia? Quina informació es pot trobar a Internet? Internet és
un mitjà de comunicació? Quants ordinadors hi ha Internet i Internet
és segura? Què és el comerç electrònic? Què és delicte a
Internet?
Què és la
interactivitat?
Potser la principal
característica d’Internet és que no és un mitjà passiu: el correu
electrònic, els fòrums de discussió i nombroses aplicacions
associades a la web permet a tots els usuaris dialogar, fer-se
escoltar i fins i tot crear informació. L’hipertext és un altre
element que permet al lector-usuari escollir cap on vol adreçar la
seva recerca o selecció d’informació.
Internet també és l’únic
mitjà amb vocació d’exhaustivitat, per la capacitat d’emmagatzemar
que permet la digitalització i els enllaços de la web. Des de
qualsevol punt podem tenir accés a volums immensos d’informació,
d’arxius i de documents sobre un fet concret. Ningú no podrà
trobar-ho tot, però amb una mica de paciència tothom pot trobar el
que busca.
Internet és també un mitjà
perdurable. Res es perd. Tot el que es pot trobar pot guardar-se,
d’aquí a un any, deu o cent serà perfectament accessible.
Internet permet la
legislació d’imatge i so, com la televisió, dels textos i gràfics
com als diaris i revistes, i a més a més permet moure’s amb total
interactivitat. És el mitjà a la carta.
El "lector d’Internet" té
més possibilitats de personalitzar els temes que vol trobar,
d’aprofundir en aquells temes que més l’interessen. És molt senzill
deixar un comentari a l’autor d’un article, pot costar menys de 30
segons. Es pot preguntar el que no ha quedat clar d’un reportatge,
felicitar o criticar al qui l’ha escrit, ampliar la informació o
suggerir nous temes. Aquesta és la gran novetat.
Què és pot trobar a
Internet?
A Internet es pot trobar de
tot. Una juguesca consisteix en pensar temes suficient complicats
per encarregar que els busqui algun dels robots de recerca que
funcionen a Internet. Sistemes tan senzills d’utilitzar com
Altavista, Infoseek o Yahoo!, que ho classifiquen tot, són
normalment imbatibles i repassen milions de documents en menys de 15
segons.
Si en els primers temps
dominaven els continguts tècnics o de qüestions relacionades amb la
informàtica, ara això ha canviat. La xarxa és la vertadera
enciclopèdia universal. Sobretot d’ençà que l’Enciclopèdia Britànica
ha creat la Britànica Internet Guide i ofereix una web amb més de
65.000 entrades de recursos de la pròpia Internet. Els continguts de
l’Enciclopèdia Britànica també són consultables, encara que amb
subscripció o d’una forma restringida pels no subscrits. A
Catalunya, un projecte molt més modest permet consultar
l’Enciclopèdia Catalana a través de VilaWeb.
Internet és un mitjà de
comunicació?
Internet està fent
trontollar molts dels plantejaments que s’han fet servir per
analitzar els mitjans de comunicació durant els darrers cinquanta
anys. Es tracta d’un canal que permet la distribució de continguts
de tota mena, siguin o no periodístics. Poc a poc s’està convertint
en un nou mitjà, amb capacitat de seguir l’actualitat com poden
fer-ho la premsa, la ràdio o la televisió i incorpora altres
possibilitats que el fan molt més atractiu.
En un primer període han
estat els tècnics els qui han dominat la xarxa i els productes
realment periodístics han estat molt pocs. Aquesta tendència ha anat
canviant i progressivament es van obrint noves finestres
informatives.
En la majoria de casos la
premsa, la ràdio i la televisió han repetit pel canal Internet els
seus continguts, sense fer-ne adaptacions significatives. Els
primers passos a Internet de grans capçaleres, sobretot de diaris,
ha estat descarregar a la xarxa el treball diari de la redacció
només fent l’obligada conversió tècnica. Normalment s’ofereixen
gratuïtament i busquen experimentar i posicionar l’empresa per no
quedar al marge d’Internet. Actualment a Internet es pot accedir a
milers de diaris ràdios "on line".
Però a més de reproduir els
mitjans tradicionals, Internet dóna peu formats híbrids, i a assaig
d’allò que probablement seran els mitjans propis de la xarxa. Aquest
ja és un segon pas que obliga a dedicar-hi un esforç concret. Es
tracta de la creació de nous mitjans que aprofitin els aspectes
d’interactivitat, participació, immediatesa i infinitat de noves
propostes tecnològiques que permet el sistema. Cada dia són més els
periodistes que ja treballen només a Internet.
Els periodistes continuen
sent necessaris, però cal que es replantegin molts aspectes de la
seva feina. Hi ha qui ha dit que els periodistes seran els guàrdies
de la informació. Com més continguts hi hagi a Internet més caldrà
que algú posi ordre en aquesta pila d’informació en brut. La
selecció l’haurà de fer algú de prou confiança i solvència que faci
la tria i la presenti d’una forma clara i atractiva.
Quants ordinadors hi ha
Internet?
82.000.000 d’ordinadors
estaran connectats a Internet a finals de l’any 1997, segons
l’informe de l’empresa investigadora de mercats Dataquests. Aquesta
xifra inclou les màquines que fan de servidors i les dels usuaris
que es connecten a les xarxes.
A inicies de l’any 1997 el
nombre de servidors connectats les 24 hores del dia, oferint
informació de tots tipus, era de més de 16 milions a tot el món, ara
ja s’acosta als 20 milions. A Europa n’hi havia una quarta part (uns
quatre milions) i s l’Estat Espanyol 118.809.
Aquests servidors estan
integrats en unes 200.000 xarxes de tot tipus (públiques, privades,
universitàries, científiques, comercials, etc...). Tot aquest immens
entramat conforma Internet.
El nombre d'usuaris que va
superar els 60 milions, a finals de 1997, hi ha qui assegura pot
haver-se duplicat durant l'any 98. A l'Estat Espanyol el nombre
d'usuaris ja voreja els dos milions de persones.
És segura la xarxa ?
La privacitat de les
comunicacions i la seguretat en les transaccions econòmiques són,
actualment, les principals preocupacions d'Internet. Per una banda
hi ha en joc la intimitat dels cibernautes i per l'altra que pugui
expandir-se a través de la xarxa el comerç electrònic.
La seguretat de les
comunicacions amb sistemes d'encriptació cada cop més complexes és
una dels camps on hi estan invertint més les companyies que veuen el
potencial comercial que hi ha dins d'Internet. Els actuals
programaris que fan servir els usuaris ja incorporen unes garanties
molt altes de confidencialitat i aconseguir saltar-se els sistemes
de seguretat dels servidors només poden fer-ho
especialistes.
PGP són les inicials de
Pretty Good Privacy (PGP) un sistema d'algoritmes d'encriptació
creat per Phil Zimmermann i que s'ha demostrat com un dels més
segurs que existeixen. Encara no se li ha trobat cap defecte i fins
i tot el govern nord-americà ha intentat evitar la seva exportació
al considerar-lo un secret tecnològic. La preocupació estatal era,
sobretot, perquè les versions PGP de Zimmermann no inclouen una
porta del darrera que permeti a agències governamentals accedir a la
informació encriptada.
Es guanya diners a
Internet?
A part dels creadors i
empreses dedicades al disseny i confecció de webs i totes les
empreses que ofereixen connectivitat i altres serveis de
comunicacions hi ha tot un seguit de negocis que es comencen a
generar dins d'Internet.
Una quarta part dels
serveis de la xarxa són de pagament, tot i que els més rentables són
gratuïts. La fórmula consisteix en aconseguir moltes visites en una
pàgina i col·locar-hi publicitat. Els anuncis poden ser
intel·ligents i més informatius i els anunciants saben exactament
quantes persones s'han interessat pel producte.
Al marge de la publicitat,
el futur econòmic d'Internet és l'anomenat comerç electrònic. La
seguretat de les transaccions en la xarxa és bàsica pel
desenvolupament d'aquest tipus d'activitat comercial. Els últims
mesos han aparegut nombroses aplicacions pensades per la venda a
través d'Internet. La Caixa i el buscador espanyol Olé han creat
espais propis, amb els sistemes de seguretat necessaris, que són la
versió digital dels grans centres comercials.
Hi ha botigues virtuals a
Internet que ja són emblemàtiques. És el cas d'Amazon el principal
sistema de venda de llibres que gira milions de dòlars
anuals.
Què és delicte a
Internet?
A l'Estat Espanyol la major
part dels delictes que es poden cometre per Internet van regular-se
en el nou Codi Penal. Des d'aleshores s'accepta que sigui considerat
un delicte contra la intimitat la intercepció de correu electrònic o
qualsevol altre tipus de comunicació o document, que quedi
assimilada a la violació de correspondència. Algunes resolucions als
Estats Units, malgrat la diferència de legislacions, han exclòs
aquest dret a la privacitat quan es tracta d'un correu electrònic
subministrat per l'empresa a un treballador.
El nou Codi Penal espanyol
també tipifica els actes consistents en apoderar-se, utilitzar,
modificar, revelar, difondre o cedir dades reservades de caràcter
personal que estiguin registrades en fitxers o qualsevol suport
digital. S'inclou com un delicte l'estafa electrònica consistent en
la manipulació informàtica.
També hi ha els delictes
contra la propietat intel·lectual i en aquest camp desapareix
l'exigència de que la conducta del tipus bàsic sigui intencionada.
Amb la proliferació de les obres multimedia i l'implementació de les
xarxes aquesta protecció no afecta només als programes d'ordinador
sinó també als arxius amb imatges, gràfics, sons, vídeo, textos,
animacions...
Finalment també es
penalitza la tinença il·lícita d'útils, materials, instruments,
programes d'ordinador o aparells destinats específicament a cometre
aquests delictes. Entren dins d'aquest capítol tots els programes i
utilitats que fan servir els hakkers.
Javier Ribas, advocat
barceloní que s'ha especialitzat en dret informàtic, destaca que "el
nivell de delinqüència a Internet és molt baix en comparació amb el
volum de transaccions que s'efectuen diàriament".
Paralelament aquest nous
delictes Internet ha vist com es començaven a cometre altres
delictes convencionals, que ja eren recollits pel Codi Penal i que
ja poden ser jutjats al marge de l'entorn tecnològic que es
produeixen. En aquesta situació es troben els casos de tràfic de
pornografia amb menors detectats l'últim any.
Les Comunitats Digitals
El concepte de comunitat
digital és molt extens i ampli. Un dels principals atractius que té,
com tot Internet, és la seva definició o justament les múltiples
definicions que pot tenir. Hi ha molts exemples de comunitat que
responen a entorns professionals, geogràfics, culturals... La
comunitat digital és una paraula nova com ho és el que vol
significar un grup que viu i es relaciona a través de les xarxes
telemàtiques.
Quan es parla de comunitats
digitals sobretot s'acostumen a generar més preguntes que respostes.
Des de, perquè i com neixen i es consoliden? fins a, quants tipus de
comunitats virtuals existeixen i a quantes comunitats pot pertànyer
un mateix internauta?
Les relacions al si d'una
comunitat digital també són molt heterodoxes i varien segons cada
cas i els sistemes organitzats i que marquen l'estructura de la
comunitat. Hi ha una tipologia bastant variada dels membres que
configuren les comunitats. Una pluralitat de ciutadans digitals que
d'alguna manera es correspon a la de les comunitats presencials. Des
dels líders carismàtics, els militants apassionats, els polemistes
encarnissats, els treballadors incansables, etc... En aquest camp
relacional, i segons les característiques pròpies de cada comunitat,
també es regulen de forma diferent les normes de comportament i
l'anomenada netiquette (l'etiqueta de la xarxa).
També és molt variat el
perquè i a quin fet o necessitat social correspon la creació d'una
comunitat digital i a vegades quina mancança o buit social intenten
resoldre.
Tinet i les xarxes
cíviques
Tinet (Tarragona InterNET)
és una experiència d'accés públic a Internet a Tarragona que va
néixer amb l'objectiu de promocionar la Societat de la Informació en
les llars, empreses i entitats de la ciutat de Tarragona i les seves
comarques. L'Ajuntament de Tarragona i altres entitats públiques i
privades han donat suport a aquesta experiència.
En una primera fase, la
principal línia d'actuació de Tinet va ser promoure la connexió a
Internet d'una manera fàcil, senzilla, molt econòmica i fins i tot
en alguns casos gratuïta. Un dels objectius inicials era arribar a
crear una freenet, una xarxa d'accés totalment gratuït on les
empreses contribueixen al seu manteniment.
Tinet va començar a donar
servei l'octubre de 1995, i abans de Nadal, uns cinc-cents usuaris
(incloent unes cent empreses i entitats) ja va s'havien convertit en
internautes. En els primers mesos de funcionament va ser
l'Ajuntament de Tarragona qui va promocionar el fons econòmic per
operar.
Immediatament el projecte
va trobar més entitats col·laboradores: la Diputació de Tarragona,
la Cambra de Comerç de Tarragona, l'Autoritat Portuària, la Caixa de
Pensions i l'Ajuntament de Tarragona. Durant l'any 1996 aquestes
entitats van ser les que van finançar el funcionament de
Tinet.
S'han creat alguns punts
públics d'accés a Internet a on el ciutadà pot accedir a les
informacions municipals i de tot el sistema Tinet i navegar per
Internet. La Biblioteca Municipal ha estat de les primeres a l'Estat
en donar un accés públic i gratuït a Internet. Als ciutadans se'ls
ha ofert espai als servidors de Tinet per allotjar-hi les seves
pàgines electròniques personals. La vida de la comunitat s'ha
dinamitzat a partir de llistes de correus, fòrums i xats.
La participació de la
Cambra de Comerç ha estat important per poder arribar a les
empreses. Això és particularment important per les petites i
mitjanes empreses que, en general, tenen un gran desconeixement
d'unes tecnologies que poden tenir un gran impacte en la seva
activitat.
Un aspecte important
d'aquesta revolució digital és la seva incidència social. Molts
ciutadans han ofert la seva col·laboració pel desenvolupament de
Tinet. A l'entusiasme inicial per l'accés fàcil a les xarxes li ha
seguit un continuat interès pels nous desenvolupaments i serveis que
els propis usuaris suggereixen. Per altra banda l'administració
troba en aquest espai un nou canal per arribar als
ciutadans.
A finals de l'any 1997 hi
havia al voltant de 5.500 tinetaries connectats, dels quals uns 350
són empreses i uns 250 són entitats. El pressupost de la Fundació
Ciutat de Tarragona que és qui administra Tinet és d'uns 60 milions
de pessetes anuals, dels quals uns 40 milions són de
Tinet.
Tinet ha consolidat la seva
estructura i en aquests moments té contractades dues persones a
temps complet dedicades exclusivament al seu funcionament. Per l'any
98 es previs que s'hi incorporin tres becaris universitaris a mitja
jornada.
BCNet
BCNet (Barcelona Xarxa
Ciutadana, Barcelona Cívic Network) és la xarxa creada per a
facilitar la participació activa a Internet als ciutadans de
Barcelona. Ha estat impulsada per persones i entitats agrupades
entorn a Pangea i diversos projectes vinculats a la Universitat
Politècnica de Catalunya. Es va presentar en societat amb
l'apadrinament de l'Ajuntament de Barcelona i ha començat a
treballar en diversos programes de promoció de les xarxes als
districtes de la ciutat.
BCNet intenta oferir
aquells recursos de les xarxes electròniques que permetin un
benefici social, econòmic, educatiu, cultural, i cívic al ciutadà de
Barcelona.
Els objectius de BCNet: l’ideari
d’una xarxa cívica
-
Millorar la qualitat de
vida dels ciutadans utilitzant la comunicació digital tan local
com global per tal de fomentar la creativitat i dinamisme de la
societat civil.
-
Mantenir el sistema
d’accés i materials més estesos i econòmics per als ciutadans de
Barcelona i la seva àrea metropolitana.
-
Cridar l’atenció als
ciutadans de les avantatges, les possibilitats i també les
limitacions d’aquestes xarxes.
-
Ampliar la formació del
ciutadà sobre l’ús apropiat d’aquestes tecnologies.
-
Fomentar la creació de
nous serveis de valor afegit en aquestes xarxes per tal de
promoure la creació de nous llocs de treball i noves oportunitats
de negoci a la ciutat.
Les comunitats virtuals
professionals
Les comunitats virtuals
també s’han configurat en els entorns professionals. En aquests
casos el punt d’unió és la feina i els interessos comuns que creen
les pròpies especialitats professionals. A Catalunya alguns
col·legis com els metges, els economistes o els advocats estan
impulsant espais virtuals de gran interès pels seus
membres.
Aquestes comunitats
virtuals professionals han nascut arran de l’interès de les mateixes
organitzacions per dotar als seus membres de les eines d’accés de la
nova Societat de la Informació.
En la majoria de casos els
primers passos han estat senzills: donar connexió a Internet i
facilitar els l’aprenentatge i els coneixements bàsics per la
recerca i l’intercanvi d’informació.
ICTnet: la comunitat dels
professionals
El tret més específic
d’ITCnet es la seva configuració com espai de comunicació i
informació per un sector molt concret: els professionals. Segons els
seus promotors "és una comunitat que creix, canvia i es modifica,
una comunitat dinàmica on poden aparèixer nous espais de debat i
discurssió en forma de noves comunitats temàtiques".
ICTnet està auspiciada per
l’Institut Català de Tecnologia i té al darrera aquest organisme i
tota la seva infrastructura i la dels col·legis professionals que li
donen suport. Dona connectivitat a més de 2.500 professionals però
el nombre de comunitat ICTnet és molt més gran ja que uns 3.000
professionals d’Espanya i Amèrica Llatina utilitzen llistes de
distribució per correu electrònic que promou ICTnet.
Serveis de valor
afegit:
Serveis Empresarials:
Serveis d’informació que permeten accedir tant a base de dades com a
serveis de consulta on-line relacionats amb la
tecnologia.
-
La Borsa de Treball
permet facilitar el contacte entre persones i empreses per a
cobrir les seves necessitats laborals
-
Fonts de finançament:
ofereix informació d’ajuts i subvencions existents per a
l’empresa, en els àmbits territorials de Catalunya i
Espanya
-
Navegador tecnològic: és
un directori dels principals recursos relacionats amb la
tecnologia que es poden trobar a Internet. No està fet amb un
criteri exhaustiu sinó selectiu, de tal manera que tots els
recursos d’informació que apareixen han estat analitzats i
seleccionats per un grup d’experts en el tractament de la
informació, la documentació i la tecnologia.
-
DL – Compendi de
disposicions legals: Proporciona informació permanent i
actualitzada sobre les disposicions legals que apareixen al BOE,
al Diari Oficial de la CE i als Butlletins Oficials de les
Comunitats Autònomes.
-
NT – Compendi de Normes
Tècniques: ofereix informació que soluciona a la vegada la
dificultat i la complexitat que suposa tenir totes les normes que
es publiquen regularment als països comunitaris, Estats Units i
pels organismes Internacionals
-
Notícies: selecció
d’articles publicats a revistes especialitzades o elaborades pel
propi ICT sobre temes tecnològics d’interès general.
-
Newsletter
‘Ictnet-Novetats’ es tracta d’un ‘newsletter’ tecnològic per als
professionals que s’edita setmanalment i que es distribueix
gratuïtament a Internet, a través d’e-mail o a la web.
-
Curs on-line: un curs a
la mateixa xarxa per aprendre a navegar i a utilitzar els
principals serveis que ofereix Internet.
Comunitats Virtuals: espais
de relació dels professionals que es reuneixen a ICTnet. Cada
comunitat està formada i disposa dels següents serveis.
-
Fòrums on discutir,
compartir i enriquir coneixements.
-
Llistes de distribució
per e-mail.
-
Xats, converses on-line
en temps real.
-
Llibreries d’informació
classificada (arxius, recursos, programari...)
-
El Newsletters Tecnològic
de la comunitat. Cada comunitat té un butlletí temàtic
d’informació, amb recursos d’interès pels professionals...S’editen
setmanalment.
Les comunitats s’han
estructurat segons temes:
Infoville: la Villena
digital
El projecte Infoville es va
posar en marxa a inicis de l’any 97 a partir de la voluntat de la
Generalitat Valenciana d’impulsar la competitivitat mitjançant
l’extensió progressiva de la Sociedad de la Información al País
Valencià. La primera experiència s’ha fet a Villena, una ciutat de
32.000 habitants situada a la comarca alacantina de l’Alt
Vinalopó.
D’un dia per l’altre 1.000
famílies de Villena han entrat de ple a la Societat de la Informació
(OVSI) es qui impulsa el projecte. Infoville ha facilitat ordinadors
i accés telemàtic a tothom qui ho ha desitjat.
Hi ha hagut 1.500 peticions
d’equips multimedia (IBM Pentium 100) amb accés via XDSI. Les
condicions econòmiques per la compra d’aquests ordinadors eren molt
interessants pel ciutadà ja que han hagut de pagar només el 30% del
seu valor real al mercat.
En aquesta primera fase
d’implantació també s’han fet cursos de formació i us dels
programari a l’Aula Infoville, probablement l’únic espai de tot
aquest projecte que els ciutadans han pogut veure i
tocar.
Paral·lelament a facilitar
la connexió s’ha anat incorporant continguts i serveis a l’espai
digital d’Infoville. Un dels objectius principals del projecte es
que siguin els mateixos organismes, entitats i persones qui
construeixin, mantinguin i facin servir els serveis i la informació
que dona Infoville. És un procés que trigarà uns mesos i sobretot
que anirà lligat al progressiu canvi d’hàbits que acceptin fer els
ciutadans.
Els ‘infovillencs’ poden
demanar informació i presentar diversos tipus d’instàncies i
sol·licituds a l’Ajuntament. Poden recórrer als serveis sanitaris.
Consultar notes i demanar certificats escolars als serveis
d’ensenyament. Comprar una trentena d’establiments de Villena i
esperar que arribi la comanda a casa o passar-la a recollir pel
taulell de la botiga...
Molts d’aquests serveis ja
són habituals a través d’Internet però l’atractiu de Villena és que
aquí es poden veure funcionar simultàniament i amb un gran nombre
d’usuaris. També poden valorar-se les necessitats reals i
efectivitat d’aquestes noves propostes digitals i com
s’interrelacionen i adapten amb els sistemes
tradicionals.
La posada en marxa
d’Infoville no ja estat aliena a polèmiques. Les administracions i
empreses que promouen el projecte estan molt satisfetes dels
resultats inicials. De totes maneres hi ha hagut veus discordants
que consideren que ha estat una inversió desmesurada i sense uns
resultats clars.
A Infoville encara li falta
una mica de rodatge i sobretot que compleixi les expectatives que
s’hi ha creat. Els serveis d’informació municipals no estan
suficientment actualitzats i, apart dels serveis de finestreta
d’atenció al públic, no tenen un servei d’informació estable. El
butlletí intern d’informació del projecte Infoville no s’ha
actualitzat des de fa més de mig any.
L’accés a Infoville no es
fàcil. La mateixa adreça és complicada d’escriure però fins i tot
costa trobar-la des dels buscadors més avançats on ningú s’ha
encarregat de donar d’alta un dels projectes digitals més publicats.
Malgrat tot Infoville només acaba de començar.
La Generalitat Valenciana
preveu estendre l’experiència a Vall d’Uixó, Catarroja i Torrevella.
També s’impulsen projectes paral·lels com InfoCampus que pretén, en
un treball conjunt amb la Universidad Miguel Hernández, la creació
d’un "Campus Virtual" que fomenti la relació dels estudiants amb la
universitat i el seu entorn mitjançant les xarxes i les últimes
tecnologies. Els estudiants podran disposar, via telemàtica, dels
serveis administratius de la universitat, relació amb el
professorat, informació de biblioteca, així altres serveis
relacionats amb el programa Infoville, com són la sanitat, banca,
comerç electrònic, oci, premsa, accés a Internet...
La Generalitat Valenciana,
a través de la Subsecretaria per la Modernització de les
Administracions Públiques, ha signat un acord amb cinc regions
europees i set municipis per desenvolupar un
Infoville-Regional.
Les ciutats seleccionades
son Meissen, a la regió de Sajònia (Alemanya), dos ciutats
turístiques, Neumarkt i Oberallgäu, a l’àrea de Bayern, a la regió
de Baviera, també a Alemanya. Les ciutats de Shouthampton i
Portsmouth al comtat anglès de Hampshire. La població de Canavese, a
l’àrea de Torino, al Piamonte i el municipi coster de Naestved, a
Dinamarca.
La Diputació de Barcelona en
línia
‘Sense intermediaris, sense
esperes, sense horaris i sense desplaçaments’ amb aquesta afirmació
tant contundent la Diputació de Barcelona promociona el seu servidor
web que, recentment, ha renovat tota la seva imatge i els serveis
que ofereix.
La Diputació de Barcelona
va tenir una primera presència a Internet oferint informació de la
corporació i dels seus organismes. Els últims mesos ha endegat un
pla mes complex per crear una autèntica xarxa que interconnecti a
tots els municipis barcelonins i que sigui una eina útil pel treball
de tècnics i càrrecs electes.
L’element principal
d’aquest pla ha estat aconseguir que els 310 ajuntaments barcelonins
tinguin l’equipament necessari per poder connectar a Internet.
Paral·lelament s’han actualitzat i ampliat els serveis que es
donaven des del servidor de web de la Diputació de Barcelona. Els
ajuntaments poden demanar informació o utilitzar els serveis que els
ofereix la Diputació per trobar-la. Via e-mail es poden fixar
reunions, resoldre problemes, enviar i rebre missatges, cartes o
documents.
Per aconseguir aquest
objectiu s’ha donat amb un ordinador, equipat amb módem, als 278
ajuntaments menys de 20.000 habitants. Els ajuntaments més grans ja
es considerava que tenien l’equipament necessari per accedir a
Internet. El següent pas ha estat facilitar accés a Internet a cada
Ajuntament i dotar a tots els regidors amb responsabilitats de
govern d’una adreça de correu electrònic. També s’ha donat e-mail
als secretaris interventors i als tècnics que participen en alguns
dels programes promoguts per la Diputació. En total s’han ofert més
de dues mil adreces electròniques.
Encara que no s’ha fet una
oferta general també es previst que els ajuntaments que ho desitgin
puguin demanar espai al servidor web de la Diputació per allotjar
les planes electròniques municipals o impulsar qualsevol projecte
digital. En aquest mateix sentit el servidor ja allotja materials
d’organismes de la corporació i s’està treballant per anar
incorporant progressivament tots els programes que impulsi o hi
participi la Diputació.
Els objectius de tot aquest
procés són:
-
Facilitar l’accés a la
informació i la gestió d’accions d’assistència, assessorament i
suport de la corporació cap els locals (dades del padró
d’habitants, gestió de tributs, assistència comptable, assessoria
jurídica, xarxa de biblioteques, bústia del consumidor)
-
Millora de la comunicació
entre els ajuntaments i la Diputació, i la dels ajuntaments entre
ells.
Els serveis que ja ofereix
la Diputació des d’Internet són:
-
Difusió de la informació:
Permet accedir i conèixer els diferents programes que la Diputació
posa a l’abast dels ajuntaments.
-
Accés remot a ordinadors:
Permet accedir a bases de dades i consultar-les, fins i tot
executar aplicacions. Consultes sobre bases de dades: Accés a
diferents bases de dades (dret local, Codi de règim local, Diari
Oficial de les Comunitats Europees...) que la Diputació ha
elaborat els darrers anys, algunes de les quals han estat
facilitades als ajuntaments en suport magnètic però que en cas de
l’accés telemàtic assegura que sempre estiguin
actualitzades.
-
Correu electrònic: Tots
els ajuntaments i tots els càrrecs electes tenen una adreça
electrònica a través de la qual poden rebre i enviar missatges.
Aquest sistema permet crear una veritable xarxa fins a l’últim
racó de l’administració municipal i fer possible una comunicació
de ‘tots amb tots’.
-
Transferència de fitxers:
L’usuari de l’Ajuntament des del ser PC, pot ‘agafar’ fitxers
emmagatzemats al servidor de la Diputació. És un sistema de gran
utilitat per actualitzar informació.
-
Fòrums de debat: Sota
l’epígraf ‘Debats’ i agrupats temàticament s’intenta fomentar la
discussió de tots els temes relacionats amb els municipis. La
capacitat del sistema permet infinitat de fòrums simultanis que
poden interessar a tots els estrats, polítics i tècnics, d’un
Ajuntament.
La propera incorporació al
servidor de la Diputació serà l’Oficina de Difusió Artística i
inclourà un accés complet a totes les seves bases de dades. Això
permetrà consultar tota l’oferta d’oci de les comarques de Barcelona
i també tots els catàlegs de les companyies de teatre, musica i
dansa. Una eina que serà indispensable per la planificació
cultural.
El perfil de
l’internauta
Diverses enquestes intenten
esbrinar qui són els hàbits dels internautes de l’Estat Espanyol. Us
presentem alguns d’aquests materials on destaquen l’estudi fet per
l’Ajuntament de Sabadell i les dades de l’Eurobarometre de la Unió
Europea.
Una de les enquestes
d’abast espanyol més recents destacava les següents dades sobre el
perfil de l’internauta:
-
Majoritàriament és tracta
d’un home (un 60.5% enfront a un 39.5% de dones)
-
Es connecta
indistintament des de casa seva (67.6%), la feina (45.8%) i la
universitat o centre d’estudis (25.8%)
-
Viu a les grans
ciutats
-
De mitjana edat (37,8% de
25 a 34 anys i 24.5% de 35 a 44 anys)
-
Usuaris recents (81.4%
entre un mes i dos anys)
-
Els serveis que fan
servir són:
World Wide Web
(78.3%)
Correu electrònic
(67.8%)
Transferència de fitxers –
FTP (35.7%)
I altres com IRC,
Newsgroups i llistes de correu.
Aquest perfil és molt
semblant en les diferents enquestes publicades recentment sobre el
tipus d’internauta espanyol i només varien lleugerament els
percentatges.
El perfil de l’internauta:
enquesta de l’Ajuntament de Sabadell
Per encàrrec de
l’Ajuntament de Sabadell Demoscòpia va fer el maig de 1997 un estudi
del coneixement i utilització de les Tecnologies de la Informació
entre la població jove de Sabadell. Es van fer 620 entrevistes entre
la població de 14 a 40 anys.
Els resultats reflecteixen
que la dotació audiovisual, informàtica i telefònica de les llars
sabadellenques és molt elevada. En un 99% de cases hi ha almenys un
televisor i en un 47% hi ha un ordinador. Un 24% tenen telèfon
mòbil.
Per dades d’altres estudis
se sap que Catalunya té un dels nivells d’equipament informàtic a la
llar més elevats de tot l’estat espanyol.
Al se Sabadell un municipi
gran i molt desenvolupat els resultats més alts.
Respecte al tipus i
antiguitat dels ordinadors. Un terç (33%) dels consultats té un
ordinador força nou (Pentium). Un 20% més té un model 486 i un 11%
té un 386. Només un 3% fa servir Macintosh. Els models més nous, com
el Pentium són més freqüents entre els entrevistats amb els estatus
més alts.
Aquest estatus també es
reflecteix en el nombre de perifèrics i components que tenen els
equips. També es progressivament més alt el nivell d’equipament
segons l’edat de l’entrevistat. Segons els resultats de l’estudi un
60% tenen CD Rom, un 53% targeta de so i un 19% tenen módem. Un 29%
no tenen cap dels components anteriors.
Pel que a l’ús de
l’ordinador un 73% dels entrevistats l’han utilitzat alguna vegada.
Les aplicacions de tractament de textos (69%) són mes conegudes. Els
jocs (53%) tenen un lloc preferent, lògic tractant-se d’una població
jove, per davant de les bases de dades (50%), programes de càlcul
(44%), gràfics (38%) i dibuix (29%). El coneixement de les
aplicacions de comunicacions i navegació per Internet és d’un
17%.
Els programes de
comunicacions i navegació per Internet són coneguts per 25%
d’entrevistats d’estatus menys elevats i només per un 11% en estatus
més baixos.
Usos d’Internet
Del total d’entrevistes un
89% coneix Internet i d’ells un 25% l’han utilitzat alguna vegada,
això no vol dir que siguin usuaris, ni molt menys habituals. També
els estatus marquen diferències i els nivells més elevats han
utilitzat més la xarxa (38%) que els d’estatus més baixos
(19%).
El lloc on és més freqüent
accedir a la xarxa és al centre d’estudis o a la universitat (34%) i
en segon lloc des de casa (23%).
Els serveis d’Internet més
utilitzats són:
-
World Wide Web
(51%)
-
Correu electrònic
(46%)
-
Espais de discussió: IRC,
Newsgroups (29%)
-
Transferència de fitxers
(21%)
-
Us d’ordinadors remots:
Telnet (7%)
Respecte a la freqüència
d’utilització d’Internet entre els usuaris els resultats revelen un
nivell molt alt atès que un 13% accedeixen a la xarxa cada dia i un
39% hi accedeix cada setmana. La mitja estadística de connexions
entre els usuaris entrevistats és de 1.6 vegades l’ultima
setmana.
L’ús més freqüent és per
motius personals (34%) i en un segon lloc per raons professionals
(21%). L’ús acadèmic és d’un 16% el mateix percentatge d’aquells que
hi accedeixen per curiositat (16%).
Respecte als qui coneixen
Internet però no l’han utilitzat és perquè no els interessa (67%)
però un grup important (28%) té dues raons principals per fer-ho: no
té ordinador (22%) o és massa car (20%).
L’enquesta també va
preguntar sobre la presència de l’Administració a Internet. Més de
la meitat d’entrevistats (53%) no van contestar i la resta es van
dividir al valorar si la representació és suficient (27%) o
insuficient (20%). Entre les demandes més freqüents (20%) que van
fer-se a l’administració és que hauria de tenir més pàgines, més
informació i més serveis. Un elevat nombre de consultants (89%) va
dir que l’Ajuntament hauria de ser present a Internet.
El perfil de l’internauta:
L’Eurobaròmetre
L’Eurobaròmetre és un
sondeig d’opinió que regularment fa la Unió Europea. Un estudi fet
entre els mesos d’abril i juny de 1997 entre 10.000 joves, de 15 a
24 anys, de tots els estats de la Unió demostra uns nivells molt
desiguals en els usos de les tecnologies de la informació entre els
països del nord i els sud d’Europa.
Més d’un 60% de joves dels
països del centre i nord d’Europa fan servir, com a mínim, un cop
per setmana l’ordinador. Aquest percentatge baixa a la meitat als
països del sud. A l’Estat Espanyol només un 35.4% treballa o juga
habitualment amb un ordinador i només el 3.2% estan connectats a
Internet.
Utilització de les
Tecnologies de la Informació:
Usos un cop per
setmana.
País |
Ordinador |
Internet |
Amb
CD-Rom |
E-mail |
Res |
Bèlgica |
44.4 |
4.1 |
13.2 |
2.1 |
51.1 |
Dinamarca |
66.6 |
15.4 |
28.4 |
12.8 |
31.9 |
Alemanya |
48.9 |
5.1 |
18.4 |
3.4 |
48.6 |
Grècia |
19.5 |
3.3 |
7.0 |
1.7 |
77.3 |
Espanya |
35.4 |
3.2 |
9.0 |
1.8 |
63.1 |
França |
36.6 |
3.4 |
11.4 |
4.0 |
60.1 |
Irlanda |
44.9 |
6.2 |
7.5 |
5.7 |
51.2 |
Itàlia |
39.5 |
5.3 |
14.1 |
2.5 |
55.4 |
Luxemburg |
64.0 |
14.7 |
26.7 |
10.3 |
33.6 |
Holanda |
66.7 |
13.8 |
21.0 |
14.8 |
31.7 |
Àustria |
56.6 |
9.9 |
13.2 |
6.7 |
42.8 |
Portugal |
36.6 |
3.9 |
17.2 |
2.7 |
57.1 |
Finlàndia |
61.9 |
28.3 |
22.1 |
26.1 |
33.3 |
Suècia |
65.3 |
31.8 |
25.1 |
25.1 |
31.5 |
G.
Bretanya |
45.5 |
9.0 |
12.7 |
9.3 |
52.8 |
U.
Europea |
43.4 |
6.6 |
14.2 |
5.4 |
53.7 |
Xifres en
percentatge.
El reportatge que el diari
La Vanguárdia va dedicar a aquest informe també es feia ressò d’una
reunió entre 120 joves europeus amb Edith Cresson, comissaria
europea encarregada d’Investigació, Educació, Formació i Joventut.
La conclusió dels joves reunits a Brussel·les és que ‘la informació
ha de ser accessible a tots els joves i que per això cal
potenciar-se la presència d’aquestes noves tecnologies a les escoles
i fins i tot a les instal·lacions esportives’.
Edith Cresson va respondre
als joves que ‘ha d’haver-hi un esforç de difusió per part dels
diferents estats’ i com a primera mesura va destacar la creació
d’una web europea per la joventut que informi de tots els programes
d’intercanvi i ajuts.
Arran de la mateixa trobada
els joves van manifestar els obstacles lingüístics que encara tenen
per l’ús d’Internet o l’intercanvi cultural en general.
L’Eurobaròmetre també analitza aquest camp. Un 54% dels joves
europeus assegura conèixer l’anglès, la llengua de la comunicació a
Europa. Aquest percentatge és d’un 38% respecte als joves de l’Estat
Espanyol i s’acosta al 100% als països escandinaus i
Holanda.
Entre els dies 18 i 25
d’octubre de 1997 la Comissió Europea ha organitzat els Netdays
Europa 1997,amb l’objectiu de promocionar i incentivar l’accés a
internet. Els Netdays són una iniciativa californiana per impulsar
que les xarxes arribin a les escoles. Als Estats Units han estat
molt populars i han mobilitzat a centenars de voluntaris entre els
quals hi havia el President Clinton i el vice-president Al Gore, un
dels més decidits impulsors públics de la tecnologia de la
informació dels Estats Units.
Els responsables europeus
volen que aquesta eufòria entorn a les xarxes arribi fins a l’últim
racó de l’administració i de la societat. En aquest mateix sentit
consideren que els ajuntaments han de tenir un paper important en
aquesta tasca. Malgrat tot, aquests primers Netdays europeus han
tingut molt poca transcendència i cap promoció a
Catalunya.
Segons la Comissió Europea,
‘d’aquí vint anys la societat occidental s’estendrà entre els que
són capaços d’utilitzar els nous instruments tecnològics i els que
no tenen aquesta sort. L’agreujament de les desigualtats en aquest
sentit tindrà grans conseqüències sobre l’ensenyament i altres
aspectes com el treball i la mateixa cohesió europea’. Un capítol
apart és com seran, d’aquí vint anys, les diferències entre el Nord
i el Sud mundials.
|