GUIA DEL CURS

  1. Requeriments de programari
  2. Presentació i Continguts
  3. Estructura del curs
  4. Interfície de treball
  5. Com començar a treballar i a utilitzar els botons
  6. Temporització
  7. Seguiment del curs
  8. Projecte fi de curs

Requeriments de programari
Cal que tingueu instal·lada la suite d'ofimàtica Office 97 al vostre ordinador. En el cas de l'Access cal que estiguin instal·lades les bases de dades d'exemple (Neptuno, Soluciones i Pedidos).


Presentació i Continguts
Aquest curs és la versió telemàtica, i per a la versió 8.0 de Microsoft Access (corresponent a Microsoft Office 97), d'un curs que havia estat presencial. En aquesta versió l'entorn de treball és el de pàgines Web i per això el curs serà, fonamentalment, un curs d'autoestudi i d'autoaprenentatge. El curs s'estructura al voltant dels temes següents:
Estructura del curs
El curs s'estructura en blocs de treball en els quals s'hi incorporen els temes a tractar. Aquests blocs i temes són els següents:
  1. Guia
  2. Preliminar
  3. Introducció
    Entorn de treball
  4. Taules
  5. Definició de les taules d'una base de dades
    Establiment de les Relacions entre les taules
  6. Consultes
  7. Consultes bàsiques
    Consultes de modificació de dades
    Consultes d'agrupacions de dades
  8. Formularis
  9. Bàsics
    Altres: formularis específics
  10. Informes
  11. Bàsics
    Altres
  12. Eines per personalitzar formularis i informes
  13. Bàsiques
    Altres
  14. Eines2: ampliació d'eines i introducció a les macros
  15. Ampliació
    Macros
Nota: en la descripció anterior hi ha una guia i 7 blocs. Cada bloc té dos, tres o quatre temes (quatre en el cas de les consultes).

La guia tracta també sobre l'entorn de treball de l'Access. En els cinc primers blocs es tracten els objectes bàsics que componen una base de dades (preliminar, taules, consultes, formularis i informes). S'utilitzen els assistents, que són eines visuals que afavoreixen la creació i/o la modificació d'aquests objectes esmentats.
En els blocs restants s'introdueixen les eines de personalització dels formularis i informes, sense pretendre aprofundir massa en el seu aprenentatge, ja que això formaria part d'un curs de segon nivell.
Observeu que en els blocs de Taules i de Consultes apareix un nou tema amb el títol Voluntari. En aquest tema hi ha pràctiques i exercicis addicionals d'ampliació. NO SÓN OBLIGATORIS. NO CAL LLIURAR-LOS AL TUTOR/A DEL CURS. S'HI INCLOUEN TOTES LES SOLUCIONS, INCLOSES LES DELS EXERCICIS.


Interfície de treball
El curs es desenvolupa a partir d'una pantalla de treball que consta de: Opcions dels botons

Els cinc botons que podeu prémer, a la finestra superior, escollit un tema donat, corresponen a les opcions següents:

  1. Objectius
  2. La finestra de treball mostrarà els objectius del tema escollit.
  3. Ajuda?
  4. Us apareixeran dues seccions:
  5. Pràctiques
  6. Aquests són els exercicis que haureu de realitzar per tal d'anar desenvolupant el curs. Hi ha de tres tipus:


    Per tot això, la realització de totes aquestes pràctiques i exercicis comporta els lliuraments de material següents:
    Lliurament al tutor, per correu electrònic, del material corresponent als exercicis proposats i/o el que s'indica a la secció Seguiment de la vostra tasca.
    Lliurament del treball personal, de comú acord amb el tutor, que ajudi a la definició i a la consecució del projecte de fi de curs.
     

    Nota: utilitzeu el correu electrònic per contactar amb el vostre tutor o tutora i/o lliurar-li els materials de les pràctiques. Els materials a lliurar es descriuen al final de les pràctiques i els exercicis, a l'apartat Seguiment de la vostra tasca.
    Recordeu que només heu de lliurar els exercicis i no les pràctiques (llevat que s'expliciti a l'apartat Seguiment de la vostra tasca).

    Per a cada tema hi ha un lligam a un formulari on heu de contestar preguntes relacionades amb les pràctiques realitzades. El formulari inclou un botó per tal de contrastar les vostres respostes.
    En el cas dels exercicis, aquests no tenen cap formulari associat. Les solucions s'hauran de trametre al tutor del curs per correu electrònic.
    També s'inclou, quan s'escau, una icona per descarregar els fitxers de treball necessaris per realitzar les pràctiques.
  7. Qüestionari?
  8. Aquest qüestionari pretén fer esment, a partir de les preguntes tipus test presentades, dels conceptes bàsics treballats. Inclou un botó per a la impressió del qüestionari. També inclou un botó per comprovar les respostes donades.
  9. Imprimir tema
  10. En cas que el vostre navegador sigui el Netscape 4.0 la impressió es realitzarà automàticament. Si el vostre navegador és l'IE 4.0 aleshores apareixerà un missatge indicant la forma d'imprimir el tema.

Com començar a treballar i a utilitzar els botons
En aquest apartat s'indiquen les tasques que heu de realitzar per començar el curs i la utilitat dels botons esmentats anteriorment que apareixen a la finestra de treball:
  1. Recupereu els fitxers del curs:
  2. Comenceu el primer bloc d'introducció a l'entorn de treball: Guia
  3. Imprimiu aquesta guia si ho desitgeu.
  4. Realitzeu els exercicis d'aquesta Guia, que tenen com a objectiu la familiarització amb l'entorn gràfic de l'Access.
  5. Comenceu el primer bloc de treball propi del curs: preliminar
  6. Seguiu amb el segon tema del bloc Preliminar: Entorn de forma semblant a com s'ha especificat anteriorment.
  7. Repetiu el procés per a cada un dels blocs i temes restants.


Temporització

Inici del curs: dimarts, dia 15 d'octubre de 2002
Fi del curs: dimarts, dia 8 d'abril de 2003

el que fa al projecte final, durant els mesos de gener, febrer i març s'aniran concretant els projectes de cada alumne, per tal que es presentin durant el mes de març. Un cop aquest projecte tingui el vist-i-plau per part del tutor/a del curs, s'iniciarà el procés de crear i enllestir el projecte presentat, que s'haurà de lliurar abans del 25 de març de 2003.


Seguiment del curs
Cada alumne té assignat un tutor o tutora, qui l'assessorarà i orientarà en l'estudi dels diferents temes. Utilitzarà el correu electrònic per tal de formular les consultes que s'escaiguin o per demanar les orientacions oportunes en el desenvolupament de la seva tasca.
 


Projecte fi de curs
Cada alumne haurà de presentar a l'acabament del curs i a nivell individual, per tal de tenir dret al certificat corresponent, un projecte que es concretarà en una base de dades que incorpori els elements de treball mínims: L'alumne presentarà al seu tutor o tutora les propostes de projectes que consideri adients i que es concretaran en el projecte de fi de curs.
L'alumne iniciarà el projecte tan aviat com obtingui el vist i plau per part del tutor del curs. La presentació del projecte comportarà un resum on s'inclouran els punts següents: Aquest projecte ha de ser una aplicació de bases de dades en la que l'alumne ha d'aplicar els aprenentatges adquirits de forma que utilitzi les destreses, els recursos i les estratègies treballades.