INFORMES ESPECÍFICS. PRÀCTIQUES


Els informes que es poden crear amb l'ús d'assistents i que no s'han tractat en el tema anterior són: Aquestes pràctiques mostren l'ús dels assistents d'Access per crear els informes esmentats en els paràgrafs anteriors.

Pràctica 1: crear un informe basat en més d'una taula o consulta.

Són informes semblants als creats en el tema anterior (Autoinformes) però, en aquest cas, l'usuari pot incidir de forma més directa en la creació de l'informe. Creeu, doncs, un informe que presenti les comarques de Catalunya, ordenades (en ordre descendent) per la seva extensió, agrupades per Província:
  • Obriu la base de dades Trebd50.mdb
  • Cliqueu la pestanya Informes i el botó Nuevo. Escolliu, a la finestra següent, l'opció Asistente para informes i, a la finestreta de sota, la taula Províncies.
  • Premeu el botó Aceptar i us apareix la finestra per escollir els camps a incloure en l'informe.
  • Escolliu el camp NOM_PROVÍNCIA i, tot seguit, de forma semblant a com ho vàreu fer en el bloc de formularis, afegiu la taula Característiques comarques a l'assistent i traslladeu els camps NOM_COMARCA, CAPITAL i EXTENSIÓ a la finestreta de la dreta, tal com es mostra a la figura següent:

  • Premeu el botó Siguiente de forma que aparegui la finestra d'agrupació de dades. En aquesta finestra les agrupacions mostrades corresponen a les relacions existents a la base de dades:

  • Ja que l'informe que esteu creant ha d'agrupar les dades, també per NOM_COMARCA, modifiqueu la finestra corresponent fins que aparegui com aquesta:

  • Tot seguit, cal ordenar les dades mostrades per l'extensió de les comarques (de major a menor), la qual cosa implica modificar l'assistent fins que quedi de la forma:

  • Valideu les finestres de l'assistent següent i, finalment, doneu-li el nom Informes-Altres-Pràctica1-1.
  • Observeu que l'informe anterior no ha fet cas a l'ordre especificat per al camp EXTENSIÓ. Modifiqueu-lo. Per tant, poseu l'informe en mode Diseño. Cliqueu la icona i modifiqueu la finestreta:

    En aquesta finestreta heu de marcar el camp EXTENSIÓ i arrossegar-lo per damunt del camp NOM_COMARCA. D'aquesta manera, l'ordre serà correcta. Finalment, la finestreta ha de ser com aquesta:

  • Deseu l'informe amb el nom: Informes-Altres-Pràctica1-2.
    Crear un informe basado en más de una tabla
    L'informe creat, a més, es basa en una consulta que no ha calgut crear. El codi d'aquesta consulta associada a l'informe és la que correspon al codi:
    SELECT DISTINCTROW [PROVÍNCIES].[NOM_PROVÍNCIA], [CARACTERÍSTIQUES COMARQUES].[NOM_COMARCA], [MUNICIPIS DE CATALUNYA I COMARCA A LA QUAL PERTANYEN].[POBLACIÓ], [PROVÍNCIES].[CODI_PROVÍNCIA], [CARACTERÍSTIQUES COMARQUES].[CODI_COMARCA] FROM (([PROVÍNCIES] INNER JOIN [CARACTERÍSTIQUES COMARQUES] ON [PROVÍNCIES].[CODI_PROVÍNCIA] =[CARACTERÍSTIQUES COMARQUES].[CODI_PROVÍNCIA]) INNER JOIN [MUNICIPIS DE CATALUNYA I COMARCA A LA QUAL PERTANYEN] ON [CARACTERÍSTIQUES COMARQUES].[CODI_COMARCA] =[MUNICIPIS DE CATALUNYA I COMARCA A LA QUAL PERTANYEN].[CODI_COMARCA]);
    que apareix a la propietat Origen del registro de l'informe.
    Cal tenir present aquest fet perquè, en una aplicació de BD extensa, i per tal de no tenir un nombre massa elevat de consultes, aquestes es poden crear de la forma indicada. Així doncs, la consulta no apareix com a tal sinó que està associada específicament a l'informe.
    Cuadro Ordenar y agrupar

Pràctica 2: crear un informe amb un gràfic.

En aquesta pràctica creareu un informe que mostrarà, en un gràfic circular, el nombre de museus de cada província.
  • Creeu una consulta nova d'agrupacions on heu d'incloure les taules Províncies, Característiques comarques, Municipis de Catalunya i comarca a la qual pertanyen i Museus. Els camps que cal incloure són: NOM_PROVÍNCIA (Agrupar por) i NOM_MUSEU (Cuenta). Deseu la consulta amb el nom: Per Informes-Altres-Pràctica2.
  • Creeu un informe nou i activeu l'opció Asistente para gráficos.
  • Escolliu la consulta anterior.
  • Premeu el botó Aceptar i traslladeu els camps que intervenen en l'informe a la finestreta de la dreta, de forma que quedi com es mostra a la figura:

  • Premeu el botó Siguiente, escolliu el tipus de gràfic circular i torneu a prémer el botó Siguiente. Us apareix la finestra de definició del gràfic:

  • Com podeu observar, ara heu d'escollir els camps que es faran servir per crear el gràfic. En aquest cas, l'assistent ja ha escollit els més adients (Cuenta_de_NOM_MUSEU i NOM_PROVÍNCIA).
  • Verifiqueu la forma com es presentarà el gràfic, clicant el botó superior esquerre anomenat Vista previa del gráfico.
  • Finalment, valideu les finestres de l'assistent i deseu l'informe amb el nom: Informes-Altres-Pràctica2.


Pràctica 3: crear un informe per fer etiquetes.

Access incorpora un assistent per a etiquetes que facilita les tasques de creació dels informes (automatitza, a partir d'un llistat de models d'etiquetes estàndard, la creació d'aquestes). Comproveu aquest fet amb l'informe objecte d'aquesta pràctica, que consisteix en crear etiquetes que mostrin el nom de cada comarca, la seva capital i el tipus de vegetació, amb l'aparença semblant a la següent:

  • Creeu un nou informe: escolliu l'assistent per a etiquetes i la taula Característiques comarques.
  • L'assistent us mostra una finestra on podeu escollir un tipus predefinit d'etiquetes o crear-ne algun de personalitzat:

    En aquesta pràctica heu d'escollir el tipus predefinit anomenat AveryJ8163. Valideu el tipus d'etiqueta escollit i a la finestra:

  • Modifiqueu el color i el tipus de font amb què voleu mostrar les etiquetes i premeu el botó Siguiente.
  • Ara heu de dissenyar l'etiqueta, cosa que consisteix en modificar el formulari:

  • Finalment, us ha de quedar un disseny com aquest:

  • Premeu el botó Siguiente i a les dues finestres posteriors de l'assistent assigneu l'ordre que desitgeu i el nom de l'informe creat: Informes-Altres-Pràctica3.


Pràctica 4: crear un document de combinació de dades amb Word.

Una operació molt comuna de les bases de dades és la corresponent a la creació de documents personalitzats. Aquesta pràctica tracta aquesta tasca habitual mitjançant un informe que consisteix en crear un petit document de Word que utilitza les dades d'Access:
  • Seleccioneu la consulta: Consultes-Bàsiques-Exercici6.
  • Activeu la vinculació entre aplicacions d'Office: premeu el botó: . Observeu que l'assistent mostra el formulari:

  • Escolliu l'opció Crear un documento nuevo y vincular los datos al mismo.
  • Tot seguit, premeu el botó Siguiente. S'executa Word i apareix un document nou, en blanc, que ja ha vinculat les dades de la consulta escollida.
  • Afegiu unes línies al document Word, fins que aparegui com aquest:

    Ara heu d'afegir les dades vinculades al document Word creat (recordeu que aquest document l'heu creat de nou). El procés és equivalent si el document Word és un d'existent creat anteriorment. Per tant, situeu el ratolí a la primera línia en blanc del document, cliqueu el botó anomenat Insertar campo de combinación i escolliu el camp NOM_MUSEU. Feu una cosa semblant amb les altres línies en blanc i els dos camps addicionals disponibles. Finalment, el document Word apareix semblant a:

    El museu anomenat:
    «NOM_MUSEU»
    Està a:
    «POBLACIÓ»
    Que pertany a la comarca de:
    «NOM_COMARCA»

  • Cliqueu el botó anomenat Combinar correspondencia per tal d'obtenir els resultats de la combinació en un nou document. Finalment, deseu el document amb el nom: CombinarAmbWord.DOC i tanqueu el Word.
Combinar datos de una tabla o consulta usando el Asistente para combinar correspondencia con Microsoft Word

SOLIALT.MDB

Exercicis
Exercici 5: creeu un informe que mostri, agrupant pel tipus d'indústria, per províncies, i per litoral, les poblacions (ordenades alfabèticament) que tenen museus d'art.

Nom del formulari: Informes-Altres-Exercici5.
Nota: les dades mostrades seran semblants a aquestes:

Exercici 6: creeu un informe que mostri, gràficament i en diagrama de barres, les dades de l'extensió de les províncies.

Nom del formulari: Informes-Altres-Exercici6.
Nota: l'informe ha de ser semblant a aquest:

Exercici 7: creeu un informe que mostri etiquetes on hi ha el nom de cada comarca, la província a la qual pertany i les dades corresponents al clima: clima, pluges, hivern i estiu. Les comarques s'agruparan per províncies.

Creeu una consulta auxiliar anomenada Per Informes-Altres-Exercici7 que incorpori els camps NOM_PROVÍNCIA, NOM_COMARCA, CLIMA, PLUGES, HIVERN i ESTIU, de les taules corrresponents. Nom de l'informe: Informes-Altres-Exercici7.
Nota: la consulta en què es basa l'informe és semblant a aquesta:

Exercici 8: creeu un document de combinació amb Word per mostrar fitxes de museus.

Nom del document: DocumentWord-Exercici8.
Nota: el document Word combinarà les dades de la taula Museus i apareixeran fitxes de forma semblant a la del document següent:


Seguiment de la vostra tasca
Recordeu que heu d'enviar:
  1. la base de dades Trebd50.mdb amb tots els informes dels exercicis.
  2. els exercicis addicionals acordats amb el vostre tutor.

Indiqueu el tema del qual lliureu els treballs al tutor:
Informes-Altres