INFORMES BÀSICS. PRÀCTIQUES
En la creació d'un nou informe us apareix una finestra semblant a la mostrada en el bloc de formularis. Només varia pel fet que no hi ha informes de taules dinàmiques i que apareixen els informes per etiquetes postals. Així mateix, no hi ha informes del tipus Hoja de datos.
Quines són les diferències entre els formularis i els informes?
Entre d'altres:
- Un informe es crea per a la impressió de dades.
- No es poden canviar les dades mostrades en un informe.
- No es poden visualitzar en mode Hoja de datos.
- No es pot crear un Informe/Subinforme amb assistent. En el cas dels formularis sí és possible.
- Pràctica 1: crear un autoinforme.
L'assistent d'Access incorpora dues opcions per a la creació d'informes de forma automàtica. Aquestes opcions són les que corresponen als Autoinformes, que es creen de forma totalment automàtica incorporant tots els camps de la taula o consulta escollida.
Les dues possibilitats de creació d'autoinformes són les relatives a la forma de presentar les dades: en columnes i tabular.
- Autoinformes en columnes
- Els informes creats mostren les dades dels camps en columnes. L'informe d'aquesta pràctica mostrarà els municipis del Vallès.
- Obriu la base de dades Trebd50.mdb
- Cliqueu la pestanya Informes i el botó Nuevo. Escolliu l'opció Autoinforme: columnas i, a la finestreta de sota, la consulta Consultes-Bàsiques-Exercici8
- Premeu el botó Aceptar i observeu el formulari creat, que serà semblant al següent:
- Podeu observar que:
- L'informe creat ha agrupat les dades de la consulta perquè, en el procès de creació de l'informe, Access ha detectat que les dades de la consulta en les quals es basa l'informe contenen un camp (NOM_COMARCA) amb dades repetides que es poden agrupar, corresponents a les dues comarques del Vallès.
- En la pantalla de presentació de l'informe apareixen algunes icones noves:
que serveixen, d'esquerra a dreta, per:
- fer zoom de la finestra
- mostrar l'informe pàgina a pàgina
- mostrar l'informe a dues pàgines
- mostrar l'informe escollint el nombre de pàgines visualitzades
- ajustar la grandària del zoom
Premeu les icones esmentades i observeu els efectes que provoquen.
Finalment, deseu l'informe amb el nom: Informes-Bàsics-Pràctica1-1
- Autoinformes tabulars
- Els informes creats mostren les dades dels camps en forma tabular. Podeu observar-ho en aquesta pràctica, on heu de crear un informe basat en la consulta Consultes-Bàsiques-Pràctica2 (recordeu que aquesta consulta mostrava els municipis, ordenats alfabèticament i en ordre ascendent, que pertanyen a les comarques costaneres de Girona o Tarragona.
- Cliqueu la pestanya Informes i el botó Nuevo. Escolliu l'opció Autoinforme: tabular i, a la finestreta de sota, la consulta Consultes-Bàsiques-Pràctica2. Recordeu que aquesta consulta es correspon amb el gràfic:
- Premeu el botó Aceptar i observeu l'informe creat.
- Finalment, deseu l'informe amb el nom: Informes-Bàsics-Pràctica1-2
- Pràctica 2: crear un informe, basat en una sola taula o consulta ja existent, amb l'assistent d'informes.
Així com en la pràctica anterior la creació de l'informe era automàtica, en aquest assistent podeu escollir els camps que es visualitzin, el mode de presentar les dades, etc. En definitiva, podeu "intervenir" una mica en el procés de creació de l'informe. En aquesta pràctica es mostren els municipis agrupats per comarques i ordenats alfabèticament.
- Creeu, doncs, un informe nou. Activeu l'opció: Asistente para informes i escolliu la taula: Municipis de Catalunya i comarca a la qual pertanyen.
- Premeu el botó Aceptar i observeu la finestra següent, on podeu escollir els camps que s'inclouran a l'informe. Afegiu els dos camps i premeu el botó Siguiente.
- Observeu la finestra que apareix:
Observeu que:
- En aquesta finestra Access detecta que hi ha un camp amb dades repetides i mostra la forma (agrupacions) en la qual es mostraran les dades: agrupades pel camp CODI_COMARCA.
- Les quatre icones que hi ha en aquesta finestra, que contenen els signes > i <, així com les fletxes cap amunt i cap avall serveixen per modificar l'agrupació esmentada anteriorment.
- Premeu el botó Siguiente i, a la finestra següent,
- Escolliu el camp POBLACIÓ, per tal que els noms d'aquestes apareguin alfabèticament i en ordre ascendent, i premeu el botó Siguiente.
- Escolliu a les dues finestres següents la distribució i l'estil que cregueu oportuns i, finalment, a la tercera finestra modifiqueu el nom de l'informe que esteu creant: Informes-Bàsics-Pràctica2.
SOLIBAS.MDB
Exercicis
- Exercici 3: creeu un autoinforme del tipus tabular per mostrar les poblacions i els museus d'una comarca entrada per teclat (agrupant per poblacions). L'informe estarà basat en la consulta Consultes-Bàsiques-Exercici7.
Nom de l'informe: Informes-Bàsics-Exercici3.
- Nota: l'autoinforme agrupa per aquells camps que contenen dades repetides. Serà semblant al mostrat a continuació:
- Exercici 4: creeu un informe, utilitzant l'Assistent per a informes, que mostri les poblacions ordenades alfabèticament i agrupades per províncies i per comarques. Heu de crear una consulta que permeti incloure els camps NOM_PROVÍNCIA, NOM_COMARCA i POBLACIÓ.
Nom de l'informe: Informes-Bàsics-Exercici4.
- Nota: l'informe serà semblant al següent:
- Exercici 5: creeu un informe que mostri el nombre de museus, agrupats per província, per comarques i per poblacions. La consulta en la qual heu de basar l'informe ha de ser una consulta de totals.
Nom de l'informe: Informes-Bàsics-Exercici5.
- Nota: la consulta en què es basa l'informe és semblant a aquesta:
- Exercici 6: imprimiu dos o tres fulls dels informes creats en aquests tres darrers exercicis.
Seguiment de la vostra tasca
Recordeu que heu d'enviar:
- la base de dades Trebd50.mdb amb tots els informes dels exercicis
- els exercicis addicionals acordats amb el vostre tutor
Indiqueu el tema del qual lliureu els treballs al tutor: Informes-Bàsics