Creació de text  
 
 
     
  En aquesta pràctica experimentareu diferents aspectes del treball amb text: creareu quadres de text en els quals indicareu el tipus de lletra, la mida, l'estil..., configurareu la separació entre els caràcters de les paraules, canviareu l'orientació del text, creareu enllaços a llocs web, utilitzareu el corrector ortogràfic i, finalment, convertireu text en lletres gràfiques.  
     
  Els objectius d'aquesta quarta pràctica són:  
     
 
  • Conèixer les possibilitats gràfiques del text que ens ofereix el Flash.
  • Vincular un text, ja sigui una paraula o frase, a una pàgina web.
 
     
     
  Fonts de dispositiu  
     
  Quan introduïu text en Flash heu de tenir en compte que el programa no exporta la font que s'ha utilitzat, sinó que el que fa és indicar al reproductor FlashPlayer que agafi de l'ordinador de l'usuari el tipus de lletra de la família indicada que llegeix a la pel·lícula.  
     
  Flash treballa amb tres famílies que són les més utilitzades normalment: _sans (per exemple Arial, Helvètica, ...), _serif (per exemple Times, ...) i _typewriter (per exemple Courier,...).  
     
  Si utilitzeu alguna font d'aquestes famílies, el fitxer final serà més petit i es veurà millor. Si la font utilitzada és d'una família diferent, Flash haurà d'incloure a la pel·lícula tota la informació de la font, amb la qual cosa aquesta serà més gran. Si heu de posar molt de text, haureu de tenir-ho en compte.  
     
  També és possible que l'ordinador de l'usuari no disposi de la font que ha utilitzat el dissenyador de la pel·lícula. En aquest cas, el resultat final que visualitza l'usuari segurament serà diferent del disseny original creat.  
     
  Si sabeu que la font que voleu utilitzar no és de dispositiu i, no obstant, voleu que la pel·lícula es vegi tal com la dissenyeu, queda l'opció de separar el text en línies i farciments i treballar amb el text com si fos un gràfic.  
     
  D'altra banda, el fet de convertir el text en gràfic us permetrà aplicar-hi les animacions per interpolació de la manera que veureu en el proper mòdul. Però un cop convertit el text en gràfic ja no el podreu tornar a editar com a text.  
     
     
  Propietats del text  
     
  Les propietats del text les podeu modificar des del panell Propietats.  
     
   
 
 
 
 
   Desenvolupament de la pràctica   
     
 » Creeu un fitxer nou: activeu el menú Archivo | Nuevo.  
   
 » Activeu l'eina Texto. Seleccioneu la font Arial de mida 30 i feu clic a l'escenari.  
   

Al lloc on heu clicat, s'ha creat un quadre de text com aquest:

Ja podeu començar a escriure-hi. El cercle de l'extrem superior dret indica que, a mesura que escriviu, la caixa s'anirà eixamplant per donar cabuda a tot el text.

 
     
   » Escriviu el següent text: Això és un quadre de text, i comproveu com el quadre es va adaptant al text.  
     
   » En acabar, esborreu-ho tot.  
     
   » Poseu el cursor del ratolí a sobre del cercle. Quan el cursor es converteixi en una fletxa de dues puntes, premeu el botó primari del ratolí i arrossegueu-lo.  
     
 

Quan deixeu anar el botó, veureu que el cercle s'ha convertit en un quadrat. Això indica que l'amplada del quadre de text no variarà quan hi introduïu el text.

 
     
   » Torneu a escriure el mateix text d'abans: Això és un quadre de text, i comproveu-ho.  
     
 

Si voleu variar la mida del quadre de text, només heu de moure el quadrat.

 
     
     
  Observeu la següent animació interactiva  
     
  Pareu atenció als conceptes de bloc de text, quadre i selector.  
     
 
     
     
  Separació entre els caràcters  
     
 

Podeu controlar la separació entre els caràcters que componen el text amb l'Espaciado entre caracteres .

Feu clic a la fletxa per obrir el desplegable del costat o introduïu directament el valor desitjat.

 
     
 

Per acostar els caràcters heu de posar valors negatius; per separar-los, els valors han de ser positius.

 
     
     
  Canviar l'orientació del text  
     
 » Esborreu tot el que hi hagi a l'escenari i feu dos quadres de text nous. Un amb el text: Text d'esquerra a dreta i l'altre amb el text: Text de dreta a esquerra.  
   
 » Seleccioneu el primer dels dos blocs, cliqueu el botó Cambiar dirección del texto i seleccioneu l'opció Vertical, izquierda a derecha del desplegable.  
     
 

Comproveu com ha canviat la direccionalitat del text.

Quan s'ha aplicat el canvi de direcció de text, s'activa l'opció Rotación . Comproveu com funciona.

 
     
   » Feu el mateix amb l'altre quadre de text.  
     
     
  Convertir el text en gràfic  
     
   » Seleccioneu tot el que teniu a l'escenari i esborreu-ho.  
     
 

Per començar, creareu un bloc de text a l'escenari:

 
     
   » Aneu al menú Archivo | Guardar como... i deseu aquest fitxer amb el nom de text_grafic.  
     
   » Assegureu-vos de tenir activat el panell Propiedades.  
     
   » Activeu l'eina de text i feu clic a l'escenari. Seleccioneu la font Arial Black i indiqueu una mida de 50 píxels.  
     
   » Escriviu amb majúscules un títol, per exemple: "MULTIMÈDIA".  
     
 

El pas següent consisteix en separar el text. Separar el text vol dir convertir-lo en vectors i colors d'ompliment.

 
     
   » Activeu l'eina Selección i seleccioneu el bloc de text fent-hi clic a sobre.  
     
   » Activeu el menú Modificar | Separar o premeu simultàniament Ctrl+B.  
     
 

Observeu que la paraula s'ha dividit en 10 lletres independents, cadascuna dins d'una caixa de text.

 
     
   » Sense deseleccionar les lletres, torneu a activar el menú Modificar | Separar o premeu simultàniament Ctrl+B.  
     
 

Comproveu com el text s'ha transformat en un conjunt de vectors.

 
     
 
 
     
 

En aquest moment tots els vectors estan seleccionats.

 
     
 

Ara, cada caràcter és un gràfic vectorial independent; ja no és un bloc de text. Hi podeu fer qualsevol tractament gràfic: modificar cada vector, omplir-lo de color, arrossegar, girar, escalar, reflectir... cada lletra en format gràfic (abans caràcter).

 
     
   » Feu clic a fora dels gràfics per treure'n la selecció.  
     
   » Activeu l'eina Cubo de pintura i cliqueu a sobre de la lletra M per omplir-la d'un color sòlid o degradat.  
     
   »  Repetiu aquesta operació amb totes les lletres.   
     
   » Arrossegueu les lletres de tal manera que estiguin alineades en diagonal tal com mostra l'exemple.  
     
 
 
     
   » Ara es tracta de modelar les lletres al vostre gust. Experimenteu amb les eines treballades a la pràctica 2.  
     
  Mireu com es fa  
   
 
     
 

Aquest podria ser un possible resultat.

 
     
 
 
     
 

 » Comproveu-ne el resultat: activeu el menú Control | Probar película o premeu Ctrl+Retorn.

 » Deseu la pel·lícula.

 
     
     
  Vinculació de text a pàgines web  
     
   » Creeu un fitxer nou: activeu el menú Archivo | Nuevo.  
   
 » Activeu al menú Archivo | Guardar como. Deseu el treball amb el nom de hipervincle_text.fla
 
   
 » Activeu l'eina Texto i copieu el paràgraf de la imatge següent.  
     
 
 
     
   »  Activeu el menú Texto | Revisar ortografía per passar el corrector ortogràfic.  
     
 
 
     
   » Feu clic a l'inici de la primera línia del bloc de text i seleccioneu les paraules Edu365.com  
     
   » Poseu el cursor al quadre Vínculo de URL del panell Propiedades i copieu l'adreça del lloc web de l'edu365.com.  
     
 
 
     
   » Seleccioneu les paraules Departament d'Educació.  
     
   » Poseu el cursor al quadre Vínculo de URL i copieu l'adreça del lloc web del Departament d'Educació.  
     
 
 
     
   » Comproveu que l'hipervincle ha quedat subratllat amb una línia discontínua.   
     
   » Proveu la pel·lícula: activeu el menú Control | Probar película o premeu Ctrl+Retorn.  
     
   » Poseu-vos a sobre de l'hipervincle i comproveu que la icona del cursor s'ha transformat en una mà.  
     
   » Feu clic a l'hipervincle. S'ha d'obrir el navegador instal·lat per defecte en el vostre ordinador per carregar la pàgina web de l'adreça corresponent.  
     
  » Deseu la pel·lícula.