Animació de moviment per interpolació | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
En la pràctica anterior heu après a fer animacions fotograma a fotograma. Aquest és el mètode usual per a les animacions en cinema o vídeo: cal fer enregistraments fotograma a fotograma o en lapses de temps molt curts. En aquesta pràctica aprendreu a fer un tipus d'animació propi dels programes gràfics informàtics: es tracta de l'animació per interpolació. Per fer una animació per interpolació calen dos fotogrames clau o keyframes d'un mateix objecte: són els valors inicials. Cal que el contingut d'aquests fotogrames presenti alguna diferència entre si i que ambdós estiguin separats a la línia de temps per uns quants fotogrames. En crear una interpolació entre aquests dos fotogrames clau, el programa situarà l'objecte que hagi dibuixat en tots els fotogrames intermedis per anar d'una posició clau a l'altra, de forma que crearà una translació o deformació de l'objecte entre aquests dos punts. Per a desenvolupar aquesta pràctica fareu servir la mateixa animació que heu treballat anteriorment. En aquest cas desplaçareu dos objectes pel cel: el núvol i el Sol que heu dibuixat per a l'exercici del mòdul 2. L'objectiu d'aquesta pràctica és:
|
||
Desenvolupament de la pràctica | ||
Crear els fotogrames clau a interpolar | ||
» Obriu el fitxer m3p1 de la pràctica anterior i deseu-lo amb el nom m3p2. |
||
|
||
» Feu clic ara sobre el fotograma 60 de la capa cel amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma (F5). Repetiu aquesta acció per a la resta de capes. » Afegiu una capa nova per sobre de la capa lava1. Anomeneu-la núvol. Observeu que la capa conté 60 fotogrames buits. » Obriu el fitxer .FLA corresponent a l'exercici del mòdul anterior. Desbloquegeu la capa on teniu el dibuix del núvol, seleccioneu-lo i copieu-lo. Tanqueu el fitxer .FLA. » Feu clic sobre el fotograma 1 de la capa núvol i enganxeu-hi la còpia. » Feu clic sobre el fotograma 60 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma clave (F6). |
||
|
||
Crear la interpolació entre els fotogrames | ||
» Feu clic sobre el fotograma 1 i desplaceu el núvol fins a la part superior esquerra de l'escenari. » Cliqueu amb el botó secundari del ratolí sobre el fotograma 1 i activeu l'opció Crear interpolación de movimento del menú de context. |
|
|
|
||
» Feu clic ara sobre el fotograma 60, desplaceu el núvol fins a la part superior dreta de l'escenari i repetiu l'acció per a activar l'opció d'interpolació de moviment també sobre aquest. | ||
|
||
Manipulació de l'animació | ||
|
||
|
||
|
||
» Cliqueu sobre el fotograma clau final i varieu la posició del núvol sobre l'escenari. Comproveu què passa. » Desplaceu el fotograma clau final sobre la línia de temps a diferents posicions (15, 30 i 45, per exemple). Per fer-ho, poseu el ratolí sobre el fotograma, manteniu premuda la tecla Ctrl i arrossegueu-lo a la nova posició. Comproveu com varia la velocitat del moviment del núvol reproduint l'animació en cada nova posició. En acabar, deixeu el fotograma final en la posició 60. |
||
|
||
» Situeu el capçal de reproducció en la posició 20, per exemple. Feu un clic sobre el núvol de l'escenari i arrossegueu-lo fins a situar-lo en un altre lloc: acabeu de crear un fotograma clau nou amb dues interpolacions. » Repetiu aquesta acció en diferents posicions de la interpolació per tal de variar el recorregut que segueix el núvol en la seva trajectòria. |
||
» Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. » Deseu els canvis. |
||
Guies de moviment | ||
|
||
» Afegiu una capa nova per sobre de la capa cel. Anomeneu-la sol. » Torneu a obrir el .FLA de l'exercici del mòdul 2. Seleccioneu el dibuix del Sol i copieu-lo. » Feu clic sobre el fotograma 1 de la capa sol i enganxeu-hi la còpia. » Activeu l'eina Flecha, seleccioneu el Sol i situeu-lo a la part dreta de l'escenari, darrere les muntanyes, per tal d'amagar-lo. » Feu clic ara sobre el fotograma 60 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma clave (F6). |
||
|
||
» Feu clic amb el botó secundari del ratolí sobre el fotograma 1 i activeu l'opció Crear interpolación de movimento del menú de context. » Cliqueu sobre el fotograma 60 i situeu el Sol a la part esquerra de l'escenari per darrere de les muntanyes. Activeu també la interpolació de moviment sobre aquest fotograma. » Feu clic amb el botó secundari del ratolí sobre el nom de la capa sol i seleccioneu l'opció Guía. |
||
|
||
» Activeu l'eina Lápiz, seleccioneu el modificador Suavizar i dibuixeu sobre el cel, en aquesta capa Guía, una línia corba que uneixi el Sol del fotograma 1 amb el Sol del fotograma 60. Amagueu la capa terra per treballar millor si cal. | ||
|
||
» Feu clic sobre el fotograma 1 de la capa sol. Observeu que el dibuix del Sol ha quedat seleccionat i mostra un cercle amb una creu que és el centre de l'objecte. » Feu clic sobre el Sol i moveu-lo fins a fer coincidir el seu centre amb l'extrem de la línia de guia que heu dibuixat. |
||
» Feu clic sobre el fotograma 60 i ajusteu la posició del centre del Sol respecte l'altre extrem de la línia. Heu de tenir cura que el centre de l'objecte sempre estigui en contacte amb la línia guia, tant en el fotograma clau inicial com en el final. » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. » Deseu els canvis. |
||