Animació per interpolació. II  
 
 
     
 

En la pràctica anterior heu experimentat la variant de l'animació de moviment per interpolació. En aquesta pràctica treballareu una nova variant de l'animació amb Flash: la interpolació de forma. Simulareu una transformació d'aliments, deformareu una figura senzilla i canviareu unes lletres per unes altres.

Els objectius d'aquesta pràctica són:

    • Comprendre i fer servir la interpolació de forma.
    • Experimentar per aprendre com funciona l'animació.
    • Treballar amb la composició i el moviment dels cossos dins l'espai.
 
     
 
 
     
     
Desenvolupament de la pràctica  
   
Preparació de l'animació  
     
 

 » Obriu el Flash. Anomeneu plat a la capa actual.

 » Modifiqueu les mides de l'escenari. Feu clic sobre el botó Tamaño del panell de Propiedades i indiqueu-hi els següents valors: anchura 300 x altura 200.

 » Activeu el menú Ver | Reglas.

 » Seleccioneu l'eina Óvalo i dibuixeu un plat a l'escenari. En acabar el dibuix bloquegeu la capa per protegir-la, tenint en compte que no hi heu de dibuixar res més.

 
     
 

• Us comentem la tècnica seguida per fer el dibuix: s'ha començat pel fons del plat dibuixant el traç d'un oval sense farciment i s'ha situat a l'escenari. L'oval més gran s'ha fet a partir d'aquest primer: s'ha seleccionat l'oval, s'ha copiat, s'ha enganxat, s'ha engrandit amb l'eina de Transformación libre i s'ha situat a l'escenari fent servir el panell Propiedades (oval petit. An: 190, Al: 50, X: 150, Y: 150; oval gran: An: 270, Al: 70, X: 150, Y: 130). Posteriorment, s'ha aplicat un degradat radial per al farciment.

 
     
 » Enregistreu la pel·lícula amb el nom m3p4.
 
 
  Creació de l'animació  
 
   » Inseriu una nova capa i anomeneu-la formes.

 » Seleccioneu novament l'eina Óvalo i dibuixeu un ou a l'escenari.

 
     
 

• Procureu que quedi situat sobre el plat i que guardi una certa proporció de mides.

• Si és el cas, apliqueu un degradat de color -gradiente radial- al farciment.

 
     
 

 » Activeu l'eina Selección i feu clic sobre el traç de l'ou per seleccionar-lo. Canvieu el color del traç per un color que s'ajusti millor al que heu emprat per al farciment.

 » Activeu el menú Modificar | Forma | Convertir líneas en rellenos.

 » Feu clic sobre el fotograma 1 de la capa formes i seleccioneu l'opció Forma del quadre Animar del panell Propiedades.

 
     
 

• La interpolació de forma permet variar la forma dels objectes a partir de dues posicions o fotogrames clau. Heu de tenir en compte, però, que els objectes que vulgueu interpolar no poden estar agrupats ni han de ser una instància de símbol.

 
     
 

 » Feu clic sobre el fotograma 36 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma clave (F6).

 » Premeu la tecla Supr per eliminar el contingut d'aquest fotograma: haureu esborrat el dibuix de l'ou. També podeu activar l'eina Borrador i esborrar-lo.

 » Allargueu els fotogrames de la capa plat: feu clic sobre el fotograma 36 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma (F5).

 » Activeu l'eina Lápiz, seleccioneu el modificador Suavizar i dibuixeu el rovell i la clara de l'ou sobre aquest fotograma 37 de la capa formes. Adapteu el dibuix a la grandària del plat.

 » Activeu novament l'eina Selección i feu clic sobre el traç del rovell; adapteu el color del traç i activeu el menú Modificar | Forma | Convertir líneas en rellenos. Repetiu l'acció per al traç de la clara.

 
     
 

 • Aquesta acció de convertir les línies del traç en farciment afavoreix el resultat de la interpolació de forma. Així s'evita que en la transformació d'una imatge en una altra el traç i el farciment actuïn de forma independent i provoquin efectes no desitjats.

 • Moveu el capçal lector sobre la línia de temps per veure l'efecte que acabeu de crear.

 
     
 

 » Feu clic sobre el fotograma 72 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma clave (F6).

 » Premeu la tecla Supr per esborrar el dibuix del rovell i la clara.

 » Allargueu una altra vegada els fotogrames de la capa plat: feu clic sobre el fotograma 72 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma (F5).

 » Torneu a activar l'eina Lápiz i dibuixeu una truita sobre aquest fotograma 72 de la capa formes. Repetiu les accions per convertir les línies del traç en farciment, tal com heu fet anteriorment.

 
     
 
Fotograma 1
Fotograma 36
Fotograma 72
 
     
 » Proveu la pel·lícula prement Ctrl+Retorn.
 

 • Ara, allargueu la durada de la pel·lícula per mantenir durant un cert temps la darrera imatge i evitar que tot just aquesta que s'acaba de formar torni a començar.

 

 » Feu clic sobre el fotograma 73 de la capa formes amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma clave (F6).

 » Torneu a clicar sobre el fotograma 73 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Quitar interpolación.

 » Feu clic ara sobre el fotograma 100 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma (F5).

 » Torneu a allargar els fotogrames de la capa plat: feu clic sobre el fotograma 100 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma (F5).

 » Proveu la pel·lícula prement Ctrl+Retorn. Deseu-ne els canvis.

 
 
 
  Deformació d'una figura  
 

En aquesta part de la pràctica treballareu la interpolació de forma aplicada a una figura: transformareu un quadrat en un oval.

 
   
Preparació de l'animació  
 

 » Creeu un document nou. Activeu el menú Archivo | Nuevo...

 » Modifiqueu les mides de l'escenari: indiqueu els valors Anchura 200 x Altura 200 al panell de Propiedades.

 » Creeu dues capes. Anomeneu-les fons i figura respectivament.

 » Activeu l'eina Rectángulo i dibuixeu un rectangle a la capa fons que tapi tot l'escenari. Bloquegeu la capa per protegir-la.

 » Ara dibuixeu a la capa figura un quadrat de 100x100, centrat a l'escenari, amb un traç negre i un farciment granat.

 » Feu clic sobre el fotograma 1 i seleccioneu l'opció Forma del quadre Animar del panell Propiedades.

 
     
De quadrat a cercle  
     

 » Feu clic sobre el fotograma 6 i inseriu un fotograma clau (F6).

 » Activeu l'eina Selección i feu clic sobre l'escenari per treure la selecció de la figura. Deformeu cada costat del quadrat creant línies corves: heu d'aconseguir fer una figura semblant a una esfera.

 » Allargueu la capa fons: feu clic sobre el fotograma 6 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma (F5).

 » Proveu la pel·lícula: premeu Ctrl+Retorn. Deseu la pràctica amb el nom m3p4_1.

 
     
 
 
     
     
 
Deformació de lletres
 

En aquesta darrera part de la pràctica aplicareu la interpolació de forma sobre un text per transformar les lletres de l'alfabet.

 
   
Preparació de l'animació  
 

 » Creeu un document nou. Activeu el menú Archivo | Nuevo...

 » Modifiqueu les mides de l'escenari (anchura 450 x altura 200) i trieu un color pel fons al panell de Propiedades.

 » Creeu dues capes. Anomeneu-les títol i alfabet respectivament.

 » Activeu l'eina Texto i seleccioneu un tipus de lletra, la mida, el color i l'estil. Escriviu la paraula "Alfabets" a la capa títol. Bloquegeu la capa per protegir-la.

 » Seleccioneu el tipus de lletra Symbol, indiqueu una mida de 32 i trieu un color. Escriviu les lletres de l'alfabet.

 » Activeu l'eina Selección, seleccioneu el text escrit, copieu-lo i enganxeu la còpia fora de l'escenari. El necessitareu més endavant.

 
     
 
 
De l'alfabet grec a l'alfabet llatí  
     

 » Activeu l'eina Selección i feu clic sobre l'alfabet de l'escenari per seleccionar-lo.

 » Activeu el menú Modificar | Separar (Ctrl+B). Repetiu novament aquesta acció.

 
     
 

 • Amb aquestes darreres accions heu convertit el text en dibuix, la qual cosa us permetrà poder aplicar la interpolació de forma.

 
     
 

 » Feu clic sobre el fotograma 10 i inseriu un fotograma clau (F6). Seleccioneu l'opció Forma del quadre Animar del panell Propiedades.

 » Feu clic sobre el fotograma 40 i inseriu un fotograma clau (F6).

 » Cliqueu sobre el fotograma 1 i esborreu el text que heu deixat fora de l'escenari.

 » Feu clic una altra vegada sobre el fotograma 40 i esborreu l'alfabet de dins de l'escenari.

 » Cliqueu sobre el text de fora de l'escenari i situeu-lo a dins. Seleccioneu un altre tipus de lletra i separeu el text per convertir-lo també en dibuix.

 » Allargueu la capa títol: feu clic sobre el fotograma 40 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma (F5).

 » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula.

 » Allargueu la pel·lícula fins al fotograma 60, inserint un fotograma normal perquè es mantingui estàtic l'alfabet llatí durant un cert temps.

 » Deseu la pràctica amb el nom m3p4_2.

 
     
 
 • En el cas de l'animació de l'exemple s'han escalat els dos alfabets fent les lletres més altes.