La biblioteca i els botons | ||||
|
||||
En aquesta pràctica experimentareu amb el tercer grup de símbols que es poden crear amb Flash: els símbols de botó. |
||||
Els botons són símbols que, associats amb les accions del llenguatge ActionScript que incorpora el Flash, fan que les creacions esdevinguin interactives. | ||||
Els objectius d'aquesta pràctica són:
|
||||
Estats dels botons | ||||
La línia del temps dels botons està dividida en quatre espais o fotogrames anomenats Estats. | ||||
Cada un d'aquests Estats pot incorporar un gràfic o text: | ||||
|
||||
Biblioteques comunes de botons | ||||
Les Biblioteques comunes de botons són un conjunt de botons predissenyats que estan inclosos dins del programa Flash. | ||||
» Activeu el menú Ventanas | Otros paneles | Bibliotecas comunes | Botones per obrir el panell de les biblioteques comunes. | ||||
| Desenvolupament de la pràctica | |||
Podeu crear un botó igual que qualsevol altre símbol, és a dir, a partir d'un element que ja estigui a l'escenari, com per exemple un gràfic, o també el podem crear totalment de nou. | ||||
» Creeu un document nou i deseu-lo amb el nom de botons. | ||||
» Aneu al menú Insertar | Nuevo símbolo i s'obrirà el panell Crear nuevo símbolo . | ||||
» Escriviu boto01 a l'apartat Nombre i trieu Botón per al Comportamiento. | ||||
» Feu clic a Aceptar. | ||||
|
||||
» Dibuixeu un cercle de color verd dins de l'àrea de treball de l'estat Reposo. Amb el panell Alinear, situeu-lo al centre de l'escenari. | ||||
» Premeu la tecla F6 per inserir un Fotograma clave en l'estat Sobre. | ||||
|
||||
» Amb l'eina Cubo de pintura canvieu el color verd del cercle del fotograma Sobre pel color vermell. | ||||
» Premeu la tecla F6 per inserir un Fotograma clave en l'estat Presionado. | ||||
» Amb l'eina Cubo de pintura canvieu el color vermell del cercle del fotograma Presionado pel color blau. | ||||
» Premeu la tecla F6 per inserir un Fotograma clave en l'estat Zona activa. | ||||
|
||||
» Deseu la pel·lícula però no la tanqueu: hi seguireu treballant. Així, en cas d'un error, sempre la podreu recuperar des d'aquest punt. | ||||
|
||||
Creació de botons de text | ||||
» Aneu al menú Insertar | Nuevo símbolo o premeu la combinació de tecles Ctrl+F8 i s'obrirà el panell Crear nuevo símbolo . | ||||
» Escriviu boto02 a l'apartat Nombre i trieu Botón per al Comportamiento. | ||||
» Feu clic a Aceptar. | ||||
» Seleccioneu l'eina Texto, indiqueu el tipus de lletra Arial de mida 40 i escriviu la paraula Rectángulo dins de l'àrea de treball de l'estat Reposo. Amb el panell Alinear, situeu-la al centre de l'escenari. | ||||
» Cliqueu sobre el fotograma Activo i premeu la tecla F6 per inserir un fotograma clau en aquest estat. Observeu que s'ha copiat la paraula anterior. | ||||
|
||||
» Ja heu creat un botó de text. Ara, arrossegueu una instància d'aquest botó a l'escenari i proveu la pel·lícula: premeu Ctrl+Retorn i observeu com es visualitza el botó. | ||||
» Moveu el ratolí per sobre del text i comproveu com la mà que ens indica que el cursor està passant per sobre d'un botó apareix i desapareix segons si està a sobre de la línia d'una lletra o a fora. | ||||
|
||||
» Creeu un altre botó repetint tots els passos que heu fet per crear el botó anterior però posant el nom de boto03. Recordeu que no podeu tenir dos símbols amb el mateix nom. | ||||
» Després de crear el fotograma clau a la Zona activa, activeu l'eina Rectángulo i dibuixeu un rectangle sense traç que tapi totalment el text. | ||||
» Torneu a la línia de temps principal de l'escenari: feu clic a la icona Escena 1 o a la fletxa blava. | ||||
» Arrossegueu una instància d'aquest botó a l'escenari i observeu com es visualitza. Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. | ||||
» Moveu el ratolí per sobre dels dos botons i comproveu-ne la diferència. | ||||
» Deseu la pel·lícula. | ||||
Creació de botons transparents | ||||
|
||||
» Obriu el fitxer cicle_aigua4.fla que heu treballat en la pràctica anterior i deseu-lo amb el nom de cicle_aigua4_boto.fla. | ||||
» Assegureu-vos de tenir totes les capes bloquejades. | ||||
» Creeu una capa nova per sobre de la del sol i anomeneu-la boto_sol. | ||||
» Amb l'eina Óvalo, dibuixeu un cercle que tapi el dibuix del Sol. Podeu triar qualsevol color sòlid. | ||||
» Seleccioneu el cercle que heu dibuixat i activeu el menú Modificar | Convertir en símbolo o premeu la tecla F8. | ||||
» Anomeneu-lo boto_sol i feu clic a Aceptar. | ||||
» Feu doble clic al botó de l'escenari per editar-lo en context. | ||||
» Seleccioneu de nou el cercle que hi ha a l'estat Reposo i retalleu-lo: activeu el menú Editar | Cortar o premeu Ctrl+X | ||||
» Inseriu un Fotograma clave ( F6 ) a l'estat Sobre. | ||||
» Seleccioneu l'eina Texto i copieu el text L'escalfor del sol evapora l'aigua del mar a l'espai situat entre el sol i el mar. | ||||
» Feu un clic al rectangle corresponent al fotograma de la Zona activa i inseriu un fotograma clave vacio o premeu la tecla F7. | ||||
» Activeu el menú Edición | Pegar in situ per enganxar el cercle que heu retallat abans o premeu la combinació de tecles Ctrl+Majúscules+V. | ||||
» Sortiu de la línia de temps del botó fent clic a la icona Escena 1 o a la fletxa blava. Fixeu-vos que on hi ha el cercle del botó apareix una zona blavosa: és la forma en què Flash us indica que hi ha un botó transparent. Quan publiqueu la pel·lícula el botó no es veurà perquè no hi ha res a l'estat Reposo. | ||||
» Comproveu com es visualitza prement Ctrl+Retorn. | ||||
|
||||
» Moveu el ratolí per sobre del Sol per comprovar com el cursor es converteix en una mà i apareix el text que heu indicat a l'estat Sobre. | ||||
» Deseu la pel·lícula. | ||||