Imbricació
 
 
     
 

En aquesta pràctica experimentareu la potència dels símbols de Flash. Descobrireu les possibilitats creatives que ofereix la seva utilització a través de la tècnica de la imbricació, és a dir, la possibilitat que un símbol estigui compost internament per altres símbols. Un símbol de botó pot tenir dins un símbol de clip de pel·lícula, un símbol de clip de pel·lícula pot tenir dins un símbol de botó, un clip pot tenir un o diversos clips incorporats, etc. Les possibilitats, com veieu, són enormes.

 
     
 
 
     
 

En aquest exemple us presentem un símbol de clip de pel·lícula d'un gos que té tres símbols imbricats: un símbol gràfic estàtic format pel cos del gos, i els clips de pel·lícula de les celles i la cua que tenen una animació en la seva pròpia línia de temps.

L'objectiu d'aquesta pràctica és:

  • Saber crear símbols imbricats.
 
     
  Desenvolupament de la pràctica  
     

La primera part de la pràctica consisteix en fer un clip de pel·lícula que incorpori altres clips en el seu interior. Creareu un clip de pel·lícula, que anomenareu Sol, que contindrà dos clips imbricats, banyes i cercle:

  • El clip banyes incorporarà una interpolació de forma d'un raig del Sol.
  • El clip cercle tindrà un gradient que girarà com a part central del Sol.

Aquest element que creareu el podreu incorporar posteriorment a la pel·lícula que heu fet sobre el cicle de l'aigua. Podreu substituir el símbol estàtic del Sol que teníeu pel que fareu en aquesta pràctica.

 
 

 
 

 » Premeu Ctrl+F8 per crear un nou símbol. Anomeneu-lo cercle_sol i indiqueu-hi clip de pel·lícula per al comportament.

 
     
 
 
     
 

 » Activeu l'eina Óvalo i dibuixeu-hi un cercle de qualsevol color.

 
     
 
 
   » Activeu el panell Mezclador de colores i creeu-hi un gradient radial amb els colors adients.  
 
 
     
 
  • Per evitar que el gradient us quedi centrat en el cercle (penseu què passarà quan el fem girar) activeu l'eina Transformación de relleno i desplaceu una mica el centre del gradient. D'aquesta manera, quan giri ho notareu. Heu d'aconseguir una forma semblant a la de la imatge de sota.
 
 
 
   
   » Creeu la interpolació de moviment. Feu que duri un temps prudencial.  
     
 
 
   » Feu clic sobre el fotograma clau 1 i trieu Horario del quadre Girar del panell Propiedades. Indiqueu 1 vegada a la casella veces. Això farà que giri en el sentit de les agulles del rellotge una vegada.  
     
 
  • Pareu atenció a l'hora de realitzar aquesta acció en el primer fotograma clau de la interpolació.
 
 

 

   » Obriu la biblioteca. Heu de tenir un clip anomenat cercle_sol amb un farciment que té un gradient que gira.  
     
 
 
     
 

 » Premeu Ctrl+F8 per crear un nou símbol.Anomeneu-lo banya_sol i indiqueu-hi clip de pel·lícula per al comportament.

 
     
 
 
     
 
  • Aquest clip serà un dels raigs del Sol. Un únic clip que després incorporareu diverses vegades fins a formar la corona solar.
 
     
 

 » Activeu l'eina Rectángulo i dibuixeu-hi un rectangle amb el mateix gradient que el cercle del Sol.

 
 
 
   » Activeu l'eina Selección i modifiqueu-lo seguint els passos que us proposem. Procureu que tingui una forma triangular.  
     
 
 
   
 
  • Recordeu que us trobeu dins d'un clip, en el primer fotograma.
 
     
 

 » Ara creareu una interpolació de forma.

 » Doneu-li prou temps perquè no sigui molt ràpid el seu moviment. Us proposem 60 fotogrames.

 
     
 
 
     
 
 » Inseriu un fotograma clau a una tercera part de la interpolació. En aquest cas, sobre el fotograma 20, premeu el botó secundari del ratolí i trieu Insertar fotograma clave o premeu F6.
 
     
 
 
     
   » En aquest fotograma deformeu el triangle amb l'ajut de l'eina Selección. Intenteu aconseguir una forma semblant a la que us proposem.  
     
 
 
     
 
  • Fixeu-vos en la imatge de sota.
 
 
 
 
  • Observeu que s'ha deformat el triangle creant aquesta forma corba amb línies per sota de la creu del punt mig del clip.
 
     
 

 » Ara anireu més endavant en la línia de temps, al fotograma 40, i inserireu un fotograma clau en aquest punt.

 » Repetiu el que heu fet abans, però la deformació us ha de quedar per sobre de la creu del punt mig del clip.

 
     
 
 
 
  • A la biblioteca hi teniu dos clips: l'un, fet amb una interpolació de forma, i l'altre, amb una interpolació de moviment.
 
     
 
 
     
 
  • Ara creareu el clip de pel·lícula nou que integri els dos clips que heu creat abans: un clip que imbricarà els anteriors.
 
     
   » Premeu Ctrl+F8 per crear un nou símbol. Anomeneu-lo Sol i indiqueu-hi clip de pel·lícula per al comportament.  
     
 
 
     
   » Editeu el clip Sol i creeu dues capes a la seva línia de temps. La capa banyes i la capa cercle.  
     
 
 
     
   » Arrossegueu de la biblioteca el clip corresponent a cada capa.  
     
 
 
     
 
  • Si heu posat la capa cercle a sota i la capa banyes a sobre, us passarà que en incorporar els clips es veurà la forma del triangle.
 
     
 
 
     
 
 » Arrossegueu la capa banyes a sota de la capa cercle per evitar aquest efecte.
 
     
 
  • Els símbols de la biblioteca es poden incorporar totes les vegades que es vulgui; així, doncs, arrossegueu diverses banyes. Recordeu que per girar-les de forma controlada podeu utilitzar la tecla majúscules que us permetrà girar de 45 en 45 graus.
 
     
 
 
     
 
  • Intenteu aconseguir una forma del Sol semblant al model.
 
     
 
 
     
   » Torneu a la línia de temps principal i mireu els elements que teniu a la biblioteca.  
     
 
 
     
   » Arrossegueu el símbol Sol a l'escenari.  
     
 
 
     
   » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula.

 » Deseu la pel·lícula amb el nom sol.

 
     
 
  • Encara podríeu complicar més la feina donant-li una interpolació de moviment d'un costat a l'altre de l'escenari.