El treball amb escenes
 
 
     
 

Tal com hem comentat, la creació d'escenes en una pel·lícula Flash en facilita la seva organització per continguts o temes. Aquesta utilitat permet dividir la línia de temps de la pel·lícula en seqüències més curtes que agrupen les diferents animacions; d'aquesta manera, s'evita la construcció d'una línia de temps molt llarga i es facilita la seva organització i gestió.

En aquesta pràctica representareu el cicle de l'aigua estructurat al llarg de cinc escenes: la primera serà de presentació, les tres següents contindran les diferents fases del cicle i la darrera mostrarà uns títols de crèdit. El resultat final s'haurà de semblar al que us mostra l'exemple següent:

 
 

 

Com podeu veure, l'ús d'escenes pot resultar una eina adient per a la representació d'una simulació, d'una narració o d'un conte, ja que permet seguir l'estructura clàsica: plantejament, nus i desenllaç.

L'objectiu d'aquesta pràctica és:

    • Saber crear pel·lícules amb escenes.
     
Desenvolupament de la pràctica
   
Preparació de l'animació  
   

 Començareu per configurar les mides de la pel·lícula i la creació de la primera escena.

 
   

 » Obriu el Flash. Modifiqueu les mides de l'escenari: amplada 300 x altura 300. Indiqueu-hi també un color per al fons: #4F59A4.

 » Activeu el menú Ventana | Paneles de diseño | Escena per fer aparèixer el panell d'escena. Feu un doble clic sobre el nom Escena 1 i canvieu-lo pel de Presentació.

   
   
Escena Presentació  
   
 

 » Poseu el nom text a la capa actual.

 » Activeu l'eina Texto i seleccioneu el tipus de lletra Verdana, mida 48, color blanc i escriviu com a títol: El cicle de l'aigua. No us preocupeu si aquest títol sobresurt de l'escenari.

 » Cliqueu sobre el fotograma 1 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Crear Interpolación de movimiento.

 » Cliqueu sobre el fotograma 30 i inseriu un fotograma clau (F6). Seleccioneu l'eina Transformación libre i dimensioneu el text perquè càpiga dins l'escenari.

 » Cliqueu sobre el text d'aquest fotograma 30 i apliqueu-li un efecte alfa del 100%.

 » Cliqueu sobre el fotograma 31 i inseriu un fotograma clau (F6). Cliqueu sobre aquest fotograma amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Quitar Interpolación.

 » Cliqueu ara sobre el fotograma 1 i activeu l'opció Antihorario del quadre Girar del panell Propiedades.

 » Cliqueu sobre el text del fotograma 1 i apliqueu-li un efecte alfa del 0%.

 » Allargueu la línia de temps el que cregueu convenient. Cliqueu sobre el fotograma 50, per exemple, i inseriu un fotograma normal (F5).

 » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula.

 » Deseu la pel·lícula amb el nom m6p1.

 

 
 

 

 
  Escena Evaporació   
     
 

 Ara afegireu una nova escena on haureu de representar l'evaporació per escalfament.

 
     
 

 » Cliqueu sobre la icona Añadir escena del panell Escena. Canvieu el nom Escena 2 per Evaporació.

 » Afegiu-hi dues capes noves. Canvieu el nom de les capes per mar, gotes i cel respectivament.

Capa mar

 » Activeu l'eina Lápiz i dibuixeu el mar procurant que ocupi un terç de l'escenari. Apliqueu un degradat de color per omplir. En acabar, bloquegeu la capa.

Capa gotes

 » Activeu l'eina Óvalo i dibuixeu un cercle de tons blavosos a l'escenari.

 » Feu un doble clic a sobre del cercle per seleccionar-lo i premeu F8 per convertir-lo en un símbol de Clip de pel·lícula. Anomeneu-lo vapor.

 » Activeu el menú Ventana | Biblioteca i feu un doble clic al símbol vapor per editar-lo.

 
     
 

 Observeu que us trobeu en la línia de temps del símbol vapor. Ara, per simular l'evaporació, creareu un desplaçament del cercle cap amunt.

 
     
 

 » Cliqueu sobre el fotograma 1 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Crear Interpolación de movimiento.

 » Cliqueu sobre el fotograma 20 i inseriu-hi un fotograma clau (F6). Desplaceu el cercle de la seva posició en sentit ascendent.

 » Cliqueu sobre el nom de l'escena Evaporació per tancar l'edició del símbol i retornar a la línia de temps principal de la pel·lícula.

 » Creeu diferents instàncies del símbol vapor a l'escenari, arrossegueu-les des de la biblioteca i situeu-les prop del mar.

 » Bloquegeu la capa en acabar.

Capa cel

 » Activeu el menú Archivo | Abrir i recupereu el fitxer .FLA corresponent a l'exercici del mòdul 2. Cerqueu el dibuix del Sol, seleccioneu-lo i copieu-lo.

 » Cliqueu a l'escenari amb el botó secundari del ratolí i enganxeu-hi la còpia del Sol. Modifiqueu-ne la mida, si cal.

 » Amb el dibuix del Sol seleccionat, premeu F8 per convertir-lo en un símbol de Clip de pel·lícula. Anomeneu-lo sol.

 
   

 Allargueu la línia de temps de les tres capes d'aquesta escena el que cregueu convenient.

 
   
 » Deseu els canvis fets.  
   
 
 
 
 
  Escena Pluja 
     
 

 L'estructura d'aquesta nova escena en la qual haureu de representar la pluja, és molt similar a l'anterior.

 
     
 

 » Afegiu-hi una nova escena i anomeneu-la Pluja.

 » Afegiu-hi dues capes noves. Canvieu el nom de les capes per terra, gotes i cel respectivament.

Capa terra

 » Enganxeu-hi les muntanyes que teniu en el fitxer .FLA de l'exercici del mòdul 2. En acabar, bloquegeu la capa.

Capa gotes

 
     
 

 En aquest cas, per simular la pluja creareu un nou símbol a partir del símbol vapor fet anteriorment i en modificareu el desplaçament.

 
     
 

 » Cliqueu a sobre del nom del símbol vapor de la biblioteca amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Duplicar. Escriviu gota per al nom del símbol.

 » Feu un doble clic a sobre del símbol gota per editar-lo.

 » Seleccioneu tots els fotogrames i activeu el menú Modificar | Línea de tiempo | Invertir fotogramas per canviar en sentit descendent el desplaçament de la gota.

 » Cliqueu sobre el nom de l'escena Pluja per tancar l'edició del símbol i retornar a la línia de temps principal de la pel·lícula.

 » Creeu diferents instàncies del símbol gota a l'escenari: arrossegueu-les des de la biblioteca i situeu-les a la part alta de l'escenari.

 » Bloquegeu la capa en acabar.

Capa cel

 » Cerqueu el dibuix del núvol a l'exercici del mòdul 2, seleccioneu-lo i copieu-lo.

 » Cliqueu a l'escenari amb el botó secundari del ratolí i enganxeu-hi la còpia del núvol. Modifiqueu-ne la mida, si cal.

 » Amb el dibuix del núvol seleccionat, premeu F8 per convertir-lo en un símbol de Clip de pel·lícula. Anomeneu-lo núvol.

 » Situeu diferents instàncies del símbol núvol a l'escenari.

 » Apliqueu un efecte de color sobre cadascun dels núvols de l'escenari: cliqueu-hi a sobre i seleccioneu l'opció Tinta del quadre Color del panell de Propiedades.

 
   

 Allargueu la línia de temps de les tres capes d'aquesta escena el que cregueu convenient.

 
   
 » Deseu els canvis fets.  
   
 
 
 
 
  Escena Riu    
 
   » Cliqueu sobre la icona Duplicar escena del panell Escena. Canvieu el nom Pluja copia pel de Riu.
 

 Observeu que aquesta nova escena té la mateixa estructura que l'escena anterior. Ara, cal que feu unes petites modificacions.

 

 » Elimineu les capes cel i gotes. Creeu una nova capa i anomeneu-la riu.

 » Activeu el menú Archivo | Abrir i obriu el fitxer cicle_aigua4.fla corresponent a la pràctica 2 del mòdul 4. Obriu el panell de Biblioteca i arrossegueu el símbol del riu sobre la capa riu que acabeu de crear.

 » Activeu l'eina Transformación libre i ajusteu les dimensions de les muntanyes i del riu de forma que quedin proporcionats i ben centrats a l'escenari.

 » Deseu els canvis fets.

 
 
 
  Escena Crèdits  
     
 

• En aquesta escena, creareu un efecte de desplaçament sobre un text tot simulant els crèdits finals d'una pel·lícula.

 
     
 

 » Afegiu una nova escena i anomeneu-la Crèdits.

 » Anomeneu text a la capa actual.

 » Activeu l'eina Texto i seleccioneu el tipus de lletra, la mida i el color. Escriviu un text per als crèdits de la vostra pel·lícula. En acabar, situeu el text fora de l'escenari a la part inferior.

 
     
 

• Observeu que, en l'exemple, s'han fet servir diferents estils, mides i color de lletra dins de la mateixa caixa de text. Això ho podeu fer seleccionant el text dins de la caixa i aplicant els atributs que calgui.

 
     
 

 » Cliqueu sobre el fotograma 1 amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Crear Interpolación de movimiento.

 » Cliqueu sobre el fotograma 30 i inseriu-hi un fotograma clau (F6). Desplaceu el text fins al centre de l'escenari.

 » Cliqueu sobre el fotograma 31 i inseriu-hi un fotograma clau (F6). Cliqueu sobre aquest fotograma amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Quitar Interpolación.

 » Allargueu la línia de temps el que cregueu convenient. Cliqueu sobre el fotograma 50, per exemple, i inseriu-hi un fotograma normal (F5).

 

 
 

 » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula.

 » Deseu la pel·lícula.