Introducció a la interactivitat avançada | ||||||||||
|
||||||||||
En aquesta pràctica us introduireu en el llenguatge de programació ActionScript. Realitzareu dues pel·lícules en les quals utilitzareu algunes de les accions bàsiques que us permetran dotar-les d'interactivitat. En la primera pel·lícula creareu dos botons, un per engegar l'acció i l'altre per aturar-la. En la segona, afegireu nous botons que possibilitaran avançar, retrocedir o desplaçar-se a un punt concret de la línia de temps. L'objectiu d'aquesta pràctica és:
|
||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | ||||||||||
Preparació de l'animació |
||||||||||
» Descarregueu el fitxer aeri.zip i descomprimiu-lo a la vostra carpeta de treball. » Obriu el Flash. Activeu el menú Archivo | Abrir... i cerqueu el fitxer aeri.fla que acabeu de descomprimir. |
||||||||||
|
||||||||||
» Indiqueu un color blau per al fons de l'escenari. » Feu la composició inicial de la pel·lícula arrossegant a l'escenari els símbols de la Biblioteca. Recordeu de protegir les capes. |
||||||||||
|
||||||||||
» Seleccioneu l'eina Línea i dibuixeu una línia que uneixi l'aeri amb la muntanya. Podeu amagar la casa per treballar amb més comoditat. Feu coincidir el punt de control del clip de l'aeri amb l'extrem de la línia. » Activeu l'eina Selección i corbeu la línia: feu que simuli el cable del telefèric. En acabar, cliqueu-hi a sobre amb el botó secundari del ratolí i copieu-la. » Cliqueu sobre el fotograma 1 de la capa Guía: aeri per seleccionar-lo. Tot seguit, cliqueu a l'escenari amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu Pegar in Situ. D'aquesta manera ja teniu la guia de moviment per l'aeri idèntica a la línia anterior que simula el cable. » Allargueu la línia de temps de les capes terra, muntanyes, cable, Guia: aeri i casa. Cliqueu sobre el fotograma 60 de cada capa amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Insertar fotograma (F5). » Cliqueu sobre el fotograma 1 de la capa aeri amb el botó secundari del ratolí i seleccioneu l'opció Crear Interpolación de movimiento. » Cliqueu sobre el fotograma 60 i inseriu-hi un fotograma clau (F6). Desplaceu l'aeri fins a la muntanya i feu-lo més petit. Torneu a fer coincidir el punt de control del clip de l'aeri amb l'extrem de la línia. » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. |
|
|||||||||
|
||||||||||
» Cliqueu sobre el fotograma 80 i inseriu-hi un fotograma clau (F6). » Cliqueu sobre el fotograma 140 i inseriu-hi un fotograma clau (F6). Desplaceu un alatra vegada l'aeri fins a la casa. |
||||||||||
|
||||||||||
» Allargueu la línia de temps de les capes terra, muntanyes, cable, Guia: aeri i casa fins al fotograma 140. » Torneu a provar la pel·lícula. Enregistreu-hi els canvis |
||||||||||
Creació d'interactivitat | ||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
» Creeu una capa nova per sobre de la capa casa i anomeneu-la accions. » Seleccioneu l'eina Rectángulo, activeu el modificador Rádio de rectàngulo redondeado , indiqueu un valor de 4, per exemple, i dibuixeu-hi un quadrat. » Feu un doble clic sobre el dibuix del quadrat per seleccionar-lo. Premeu F8 per convertir-lo en un símbol, indiqueu Botón per al comportament i anomeneu-lo Engegar. » Feu un doble clic sobre el botó per editar-lo. Afegiu-hi una nova capa. Poseu els noms fons i dibuix a les capes. » Dibuixeu un triangle a l'estat Reposo de la capa dibuix. Inseriu un fotograma normal (F5) en l'estat Presionado d'aquesta capa. » Inseriu un fotograma clau (F6) a l'estat Sobre de la capa fons i canvieu el color del farciment. Repetiu aquestes accions en els estats Presionado i Zona activa. |
||||||||||
» Dupliqueu el símbol del botó Engegar de la Biblioteca i anomeneu-lo Parar. Editeu el símbol i canvieu el triangle que hi ha a la capa dibuix per un quadrat. Arrossegueu una instància d'aquest botó a l'escenari. » Utilitzeu el panell Alinear per situar correctament els botons a l'escenari. Varieu la seva mida, si cal. |
||||||||||
|
||||||||||
» Activeu el menú Ventana | Paneles de desarrollo | Acciones, o premeu F9 per fer-hi aparèixer el panell de Acciones. » Cliqueu sobre el botó Engegar per seleccionar-lo. D'aquesta manera, assegureu que les accions que posareu resten lligades al botó i no cal que les escriviu en un altre lloc. » Cliqueu sobre Funciones globales del panell de Acciones per accedir a les diferents opcions. Cliqueu tot seguit sobre l'opció Control de clip de película i feu un doble clic sobre l'acció on per escriure aquesta acció. |
||||||||||
|
||||||||||
» Feu un doble clic sobre el paràmetre release perquè quedi escrit dins del paréntesi.
» Cliqueu ara sobre l'opció Control de la línea de tiempo i feu un doble clic sobre l'acció play per escollir-la. Esborreu la línia en blanc sobrant, si és el cas. |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
» Cliqueu ara sobre el botó Aturar de l'escenari i repetiu els passos anteriors per associar-hi l'acció stop. |
||||||||||
|
||||||||||
» Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. | ||||||||||
|
||||||||||
» Cliqueu sobre el fotograma 1 de la capa accions. » Cliqueu tot seguit sobre l'opció Control de la línea de tiempo del panell Acciones i feu un doble clic sobre l'acció stop. |
||||||||||
|
||||||||||
» Torneu a provar la pel·lícula. » Deseu la pel·lícula. |
||||||||||
Una galeria d'art | ||||||||||
Preparació de l'animació | ||||||||||
|
||||||||||
» Descarregueu el fitxer galeria.zip i descomprimiu-lo a la vostra carpeta de treball. » Activeu el menú Archivo | Abrir... i cerqueu el fitxer galeria.fla que acabeu de descomprimir. |
|
|||||||||
|
||||||||||
» Activeu l'eina Texto i seleccioneu el tipus de lletra, la mida i el color. Escriviu un títol per a la galeria d'art. Bloquegeu la capa títol en acabar. | ||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
» Seleccioneu tots els fotogrames de la capa artistes, cliqueu amb el botó secundari del ratolí sobre la selecció i trieu l'opció Convertir en fotogramas clave. » Activeu una altra vegada l'eina Texto i seleccioneu el tipus de lletra, la mida i el color. Tot seguit aneu clicant sobre cada fotograma clau -heu de començar pel segon- i escriviu-hi el nom de l'artista que pertoqui. Utilitzeu el panell de Propiedades per ajustar la posició exacta (X: Y:) d'aquests noms en tots els fotogrames. |
||||||||||
|
||||||||||
La interfície de botons | ||||||||||
|
||||||||||
» Dissenyeu els quatre botons i situeu-los a l'escenari. | ||||||||||
Botons avançar i retrocedir » Cliqueu sobre el botó Avançar per seleccionar-lo. Obriu el panell de Acciones. » Cliqueu sobre Funciones globales per accedir a les diferents opcions. Cliqueu sobre l'opció Control de clip de película i feu un doble clic sobre l'acció on. » Feu un doble clic sobre el paràmetre release perquè quedi escrit dins del paréntesi. » Cliqueu darrere del signe { de la línia on (release) { i premeu Retorn per deixar una línia en blanc i poder així escriure entre les dues claus: { }. » Cliqueu ara sobre l'opció Control de la línea de tiempo i feu un doble clic sobre l'acció nextFrame per escriure-la. Esborreu la línia en blanc sobrant, si cal. |
||||||||||
|
||||||||||
Botons número de fotograma i etiqueta | ||||||||||
|
||||||||||
» Inseriu una etiqueta en el fotograma 8 de la capa artistes: cliqueu sobre aquest fotograma i escriviu gauguin en el quadre Fotograma del panell de Propiedades. » Repetiu els passos anteriors per afegir les accions corresponents a cada botó. En el darrer pas seleccioneu les accions gotoAndPlay i gotoAndStop respectivament. |
||||||||||
Per a l'acció gotoAndPlay, indiqueu el fotograma 19 dins el parèntesi; per a l'acció gotoAndStop, escriviu l'etiqueta "gauguin" amb les cometes incloses. |
||||||||||
» Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. | ||||||||||
|
||||||||||
» Cliqueu sobre el fotograma 1 de la capa accions. » Cliqueu sobre l'opció Control de la línea de tiempo del panell Acciones i feu un doble clic sobre l'acció stop. » Cliqueu sobre el fotograma 19 de la capa artistes. » Cliqueu sobre l'opció Control de la línea de tiempo del panell Acciones i feu un doble clic sobre l'acció stop. » Torneu a provar la pel·lícula. » Deseu la pel·lícula. |
||||||||||