Màscares | ||||
Les màscares en Flash tenen una relació directa amb el treball amb capes. Una màscara provoca un efecte semblant a mirar pel forat d'un pany: allò que es veu és el que hi ha darrere. La forma que té el pany és la màscara; el que succeeix a l'altre cantó, és la capa de sota. La capa de màscara i la capa de sota poden incorporar totes les tècniques treballades sobre animació per interpolació de moviment i forma. És a dir, el pany de la porta es pot moure, pot modificar la seva mida. Alhora, el que hi ha darrere del pany també es pot moure i modificar. En aquesta pràctica creareu quatre tipus de màscares: una d'estàtica, una altra amb moviment, una d'efectes i una última en combinació amb text. L'objectiu d'aquesta pràctica és:
|
||||
|
Desenvolupament de la pràctica | |||
Creació d'una màscara estàtica | ||||
» Executeu el Flash. Activeu el menú Archivo | Nuevo... per crear un document nou i, abans de seguir, deseu-lo amb el nom m7p3_a. » Descarregueu-vos el fitxer hieronimus_bosc.zip i descomprimiu-lo a la vostra carpeta de treball. Conté una imatge necessària per poder fer l'exercici. » Importeu a l'escenari la imatge descomprimida: es tracta d'un retrat de El Bosco (Hieronimus Bosch). » Adapteu l'escenari a la mida de la imatge. Per saber de quina mida es tracta, cliqueu sobre la imatge importada i observeu les mides al panell de Propiedades. Centreu la imatge a l'escenari. » Canvieu el nom de la Capa 1 per Capa Imatge. » Creeu una capa per sobre i anomeneu-la Capa màscara. |
||||
» Activeu l'eina Rectángulo i dibuixeu a la capa màscara una forma rectangular sobre els ulls del retrat. | ||||
|
||||
» Cliqueu amb el botó secundari del ratolí sobre el nom de la capa màscara a la línia de temps i trieu l'opció Máscara del menú de context que hi apareix. | ||||
» Fixeu-vos que ha canviat l'aparença de les capes amb l'aparició de noves icones. És important destacar que, després de crear una màscara, les capes queden bloquejades de forma automàtica; si voleu modificar qualsevol cosa, caldrà desbloquejar-les prèviament. | ||||
» Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. Només veureu de forma estàtica un fragment del quadre. | ||||
|
||||
|
||||
» Deseu la feina a la vostra carpeta de treball. | ||||
|
||||
|
||||
Creació d'una màscara amb moviment | ||||
» Activeu el menú Archivo | Nuevo... per crear un document nou i deseu-lo amb el nom m7p3_b. | ||||
» Descarregueu-vos el fitxer miro.zip i descomprimiu-lo a la vostra carpeta de treball. Conté una imatge necessària per poder fer l'exercici. » Importeu a l'escenari la imatge descomprimida: es tracta d'un retrat de Miró amb un fragment d'un quadre. » Adapteu l'escenari a la mida de la imatge. Per saber de quina mida es tracta, cliqueu sobre la imatge importada i observeu les mides al panell de Propiedades. Centreu la imatge a l'escenari. » Canvieu el nom de la Capa 1 per Capa Imatge. » Creeu una capa per sobre i anomeneu-la Capa màscara. » Cliqueu sobre el fotograma 100 de la capa imatge i premeu F5 per allargar la línia de temps i mantenir en escena la imatge de Joan Miró, aquests 100 fotogrames. Bloquegeu la capa. |
||||
|
||||
» Activeu l'eina Óvalo i dibuixeu, a la capa màscara, un cercle molt gran que superi les mides de l'escenari. » Creeu la interpolació de moviment: cliqueu el primer fotograma amb el botó secundari del ratolí i trieu Crear interpolación de movimiento. » Cliqueu sobre el fotograma 100 i premeu F6 per inserir un fotograma clau. » Activeu l'eina Transformación libre i, en aquest fotograma 100, canvieu la mida del cercle fent-lo més petit. Situeu-lo al lloc precís. » Un cop feta la interpolació de moviment, canvieu el comportament de la capa superior tal i com ho heu fet anteriorment: cliqueu amb el botó secundari del ratolí sobre la capa màscara i trieu l'opció Máscara del menú de context. » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. |
||||
|
||||
|
||||
» Deseu la feina a la vostra carpeta de treball. | ||||
Creació d'efectes amb màscares |
||||
Com heu vist, les màscares poden tenir una interpolació, poden canviar de mida ipoden canviar de forma. El mateix passa amb els elements situats a la capa inferior: es poden desplaçar, poden canviar la mida, etc. En aquest exercici fareu que el que es mogui sigui el que hi ha a sota. |
||||
» Activeu el menú Archivo | Nuevo... per crear un document nou i deseu-lo amb el nom m7p3_c. » Descarregueu-vos el fitxer artistes.zip i descomprimiu-lo a la vostra carpeta de treball. Conté una imatge necessària per poder fer l'exercici. » Importeu a l'escenari la imatge artistes.jpg descomprimida. Es tracta d'una imatge on surten diversos artístes: Cezanne, Matisse, Gauguin i Toulouse Lautrec. |
||||
|
||||
» Adapteu l'escenari a les mides 425 d'amplada x 328 d'altura. » Canvieu el nom de la Capa 1 per Capa Imatge. » Situeu la imatge fora de l'escenari a la part dreta. |
||||
» Creeu una interpolació de moviment fent que la imatge passi tota sencera fins quedar, en el darrer fotograma, una altra vegada fora de l'escenari però a la part esquerra. Recordeu que podeu desplaçar els elements en línia recta mantenint premuda la tecla de majúscules. » Feu que el desplaçament no sigui molt ràpid: uns 170 a 200 fotogrames poden anar bé. |
||||
» Creeu una capa per sobre i anomeneu-la Capa màscara. » Activeu les eines de dibuix adients i dibuixeu a la capa màscara una paleta de pintor. No us preocupeu si no us queda perfecta. |
||||
» Canvieu el comportament d'aquesta capa i convertiu-la en una capa Máscara. » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. |
||||
|
||||
» Deseu la feina a la vostra carpeta de treball. |
||||
Màscares i text | ||||
|
||||
» Activeu el menú Archivo | Nuevo... per crear un document nou i deseu-lo amb el nom m7p3_d. | ||||
» Descarregueu el fitxer van_gogh.zip i descomprimiu-lo a la vostra carpeta de treball. Conté un parell d'imatges necessàries per poder fer l'exercici. » Adapteu l'escenari a les mides 450 d'amplada x 100 d'altura. Indiqueu un color blau fosc de fons. » Canvieu el nom de la Capa 1 per Capa text. » Activeu l'eina Texto i seleccioneu un tipus de lletra Arial, de color blanc i de mida 24. » Escriviu un text qualsevol que no sigui massa llarg. Us proposem el següent, que podeu copiar i enganxar: |
||||
|
||||
» Situeu aquest text per sota de l'escenari: en la imatge de l''exemple, l'escenari és el rectangle blau. | ||||
» Creeu una interpolació de moviment de tal manera que el text es desplaci de baix a dalt i que surti de l'escenari per la part superior. | ||||
|
||||
» Creeu una capa per sobre de la capa text i anomeneu-la Capa màscara. |
||||
» Ara incorporeu una forma de rectangle més petit que l'escenari que faci de màscara. | ||||
|
||||
» Creeu una capa per sota de les anteriors i anomeneu-la Capa fons. | ||||
|
||||
Heu d'aconseguir tenir la capa inferior amb la característica de capa normal. » Assegureu-vos que l'estructura de capes té la següent forma: una capa normal a sota on posareu alguna imatge, una capa immediatament a sobre que portarà el text que es desplaça, i una darrera capa que té la forma de la màscara. |
||||
» Per aconseguir que una capa no formi part del grup de capes amb màscara cliqueu amb el botó secundari del ratolí sobre el nom de la capa fons i trieu l'opció Propiedades del menú de context. » Us apareixerà el panell Propìedades de Capa en el qual haureu de seleccionar la propietat de Tipo Normal. |
||||
» Incorporeu la imatge fons_mascares.jpg que heu descomprimit anteriorment. » Premeu Ctrl+Retorn per provar la pel·lícula. » Deseu la feina a la vostra carpeta de treball. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||