Guia
Aplicacions de gestió amb Excel---
     
  Consideracions prèvies

El curs "Aplicacions de gestió amb Excel" que porta a terme la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació per via telemàtica, està pensat per mostrar diferents aplicacions de l'Excel útils per a la gestió d'un centre educatiu. Algunes pràctiques i exercicis estan tretes del curs "Aplicacions educatives de full de càlcul", però la majoria són noves i pensades per a la gestió. Com tots els cursos telemàtics, és un curs d'autoestudi i d'autoaprenentatge. 

Es pressuposa que l'alumnat, en iniciar aquest curs, té uns coneixements i destreses mínims en el domini de l'entorn Windows i de l'entorn Internet i que disposa de correu electrònic. 

Cal recordar també que és necessari que l'ordinador que l'alumnat farà servir per treballar el curs, ha d'estar configurat per a l'ús del símbol de l'euro. Podeu trobar informació sobre aquest aspecte a l'adreça http://www.xtec.es/fie/euro/
 

Tutoria

A cada participant se li assigna un tutor o tutora qui l'assessorarà i l'orientarà en l'estudi dels diferents mòduls i a qui podrà formular, per via missatgeria, les consultes, les preguntes que calguin i pugui demanar orientacions en el desenvolupament del projecte de final de curs. El tutor farà una assistència personalitzada a cada participant. 

Per a consultes i comentaris sobre aspectes de qualsevol mòdul, que faci necessari aclarir conceptes o dubtes generalitzats, arrodonir exemples, fer puntualitzacions o qualsevol particularitat que demani una intervenció per part del tutor a tots els alumnes, es farà mitjançant missatges genèrics a tot el grup d'alumnes assignats al mateix tutor.

Elements dels mòduls

Els mòduls consten de: 

  • Objectius del mòdul 
  • Pràctiques amb base teòrica. És el text bàsic d'estudi del curs i té el format d'explicacions més o menys detallades de cada un dels aspectes d'estudi, exemplificant-se i concretant-se en un format de pràctica. Cada pràctica conté la proposta de com hauria de ser la solució.
    En el desenvolupament de cada pràctica, a part de les indicacions directes per a realitzar-la, l'alumnat pot accedir, si en té necessitat, a una pràctica anterior on hagi sortit l'aspecte concret que s'està treballant. Quan l'aspecte tractat es considera plenament assimilat, no es fa cap referència anterior. 

    Estan a l'abast de l'alumnat les solucions de les pràctiques. Per accedir-hi, només cal prémer el botó que apareix en l'índex de cada mòdul. Aquestes solucions, han de servir per comprovar si el desenvolupament de la pràctica feta per a cada alumne és del tot correcte. 
     

  • Exercicis. Els participants en el curs es familiaritzaran amb els conceptes adquirits i els aprofundiran mitjançant la resolució d'uns exercicis proposats. Aquests exercicis són els elements que permeten al tutor del curs fer un seguiment avaluatiu de l'alumnat. Els exercicis estan basats en dels recursos, destreses i conceptes plantejats a les pràctiques del mòdul corresponent, i per això, s'han de fer després d'haver acabat aquestes pràctiques de cada mòdul.
    La resolució dels exercicis, perquè tingui el seu efecte avaluatiu, es recomana que sigui personal, és a dir, que cada alumne resolgui de manera individual l'exercici, proposant la solució més adient. Les dinàmiques de treball en grup per part dels alumnes dificulten aquest seguiment avaluatiu, tot i així, seran permeses sempre i quan els grups de treball no siguin mai de més de dos alumnes i que es comuniquin prèviament al tutor o tutora corresponent. En qualsevol cas el projecte de final de curs sempre es farà de manera individual (vegeu Projecte fi de curs). 

    Els exercicis s'especifiquen amb un nom que està referenciat per un codi de tres caràcters, aquest codi està format per la lletra E, el número del mòdul i el número d'ordre de l'exercici. Per exemple, l'exercici 6 del mòdul 2 és E26. 

    Un cop corregits els exercicis, el tutor o la tutora es dirigirà a l'interessat fent-li les observacions, rectificacions i anotacions que siguin d'interès. Els aspectes d'interès general que es puguin extreure de les diferents solucions presentades es comentaran en un missatge genèric a tot l'alumnat. 


Lliurament dels exercicis

El lliurament dels exercicis per part de l'alumnat al tutor o a la tutora es farà de la manera següent: 

  • Canvieu el nom de cada llibre d'exercicis per un altre format pels 7 primers caràcters de l'identificatiu de l'alumne, més el número del mòdul on corresponen els exercicis. És a dir, si la Sra. Maria Frigola, que té l'identificatiu mfrigola@..., ha d'enviar els exercicis del mòdul 2, el fitxer que enviarà serà mfrigol2.xls. En aquest fitxer hi haurà un llibre amb els fulls corresponents a tots els exercicis proposats.
  • Lliureu el fitxer del llibre amb el nom nou del mòdul corresponent, adjuntant-lo en un missatge adreçat al tutor del curs. El lliurament dels exercicis d'un mateix mòdul es faran tots junts. 


Projecte fi de curs

Una vegada acabats tots els mòduls, el participant que vulgui tenir dret al certificat del curs haurà de finalitzar-lo en el mateix curs acadèmic, desenvolupant un projecte que globalitzi la utilització dels diferents recursos apresos. 

El participant presentarà al seu tutor o tutora una o més propostes de projectes, de les quals es concretarà una d'elles entre ell i la SGTI, que li donarà el vist-i-plau. Aquestes propostes han de ser el més detallades possible per tal de facilitar aquesta tasca. Caldrà que el projecte sigui avaluat positivament, juntament amb els exercicis de tots i cada un dels mòduls per poder tenir dret al certificat del curs.
 

Directrius per desenvolupar el projecte fi de curs

El projecte de final de curs ha de ser una aplicació d'un o més fulls de càlcul, que reculli alguns dels aspectes de la gestió (econòmica, administrativa, educativa, etc) d'un centre educatiu. Aquí l'alumnat ha de demostrar les destreses adquirides al llarg del curs en les eines, els recursos i les estratègies presentades en el material didàctic. Això fa que el projecte sigui l'element avaluador definitiu per obtenir la certificació del curs, amb la prèvia de tenir superats tots els exercicis dels diferents mòduls. 

Ha de ser una aplicació inèdita i de disseny individual, ben presentada, amb un bon acabat i que utilitzi, com a mínim, quatre de les sis eines següents:

    • Validació de dades.
    • Format condicional.
    • Funcions condicionals ( =SI(...;...;...)  ).
    • Gràfics connectats a fulls de càlcul.
    • Consulta de taules ( BUSCARV ).
    • Tractament de llistes (Filtrats i ordenació).
Les dades que surtin en el projecte no poden ser identificables, i no han de vulnerar el dret de confidencialitat de dades acadèmiques i personals d'alumnes, professors i personal no docent dels centres educatius.

El temps previst dins de la programació del curs és de 12 hores de treball efectiu per a la seva realització. Per tant, ha de tenir una extensió i dificultat clarament superior a qualsevol dels exercicis fets.

Els fulls de càlcul han d'anar acompanyats d'un document on s'expliciti l'objectiu de l'aplicació, el seu funcionament, i una breu explicació de les fórmules i els recursos utilitzats. Aquest document haurà ser un document Word i tindrà les parts següents: 

    • Títol 
    • Autor 
    • Dades professionals de l'autor (centre de treball, tasca que imparteix,...) 
    • Temàtica 
    • Consideracions prèvies (a la part descriptiva del projecte) 
    • Com estan construïts els fulls (part descriptiva del projecte) 
Tot projecte serà prèviament formulat en proposta detallada  adreçada al tutor o tutora del curs. El tutor estudiarà la proposta per si pot ser presentada a la reunió de coordinació de tutors. En aquesta reunió s'aprovarà el projecte, si procedeix. 

Si a la proposta hi ha qüestions a fer o reformulació del projecte, serà el tutor qui farà saber a l'alumnat les observacions, puntualitzacions necessàries o modificacions que s'han d'introduir en la proposta per assegurar-se que la proposta de projecte sigui aprovada en el seu moment. 

Fases en l'elaboració del projecte

En funció del calendari que trobareu més endavant, podem contemplar les fases següents:

  • Proposta o propostes de projecte. Els participants han de lliurar als tutors les propostes detallades del projecte final.
  • Aprovació o no de la proposta. El tutor comunicarà als participants l'aprovació de la proposta o les rectificacions oportunes.
  • Lliurament d'una versió prèvia. Els participants lliuraran als tutors una versió no acabada del projecte per tal que aquests puguin valorar el seu abast real i aconsellar els canvis corresponents.
  • Lliurament de la versió definitiva. Els participants lliuraran la versió definitiva del projecte acompanyada de la documentació en Word abans descrita. 

  • Resum dels requeriments del projecte

    • Ha de ser una aplicació de gestió d'un centre educatiu. 
    • Que utilitzi, com a mínim, quatre de les sis eines citades anteriorment.
    • Ha de ser individual i original. 
    • S'han d'haver invertit unes 12 hores de feina, com a mínim, en el seu disseny i desenvolupament.
    • No s'ha de vulnerar la confidencialitat de dades acadèmiques ni personals.
    • S'ha d'haver presentat en els terminis establerts i seguint les fases exposades anteriorment. 
    Elements a avaluar en el projecte
    • Que compleixi els requeriments del projecte. 
    • El grau de dificultat de desenvolupament de l'aplicació. 
    • La possibilitat real d'aplicació en la gestió d'un centre educatiu. 
    • Els recursos i les estratègies usats. 
    • Les fórmules presentades i el seu grau optimització. 
    • La presentació global del projecte i de cadascuna de les seves parts. 
    Calendari del curs 
     
    Inici del curs: dimarts, dia 15 d'octubre de 2002
    Fi del curs: dimarts, dia 11 de febrer de 2003

    Mòdul 1: dimarts, dia 29 d'octubre de 2002
    Mòdul 2: dimarts, dia 12 de novembre de 2002
    Mòdul 3: dimarts, dia 26 de novembre de 2002

    Projecte: dedicació aproximada, 12 hores
    Proposta del projecte: divendres, dia 29 de novembre de 2002
    Inici del projecte: dimarts, dia 10 de desembre de 2002
    Revisió/seguiment del projecte: dimarts, dia 14 de gener de 2003
    Fi del projecte: dimarts, dia 28 de gener de 2003

     

    Bibliografia

    ARGANBRIGHT, Deane E. (1984) Mathematical aplications of electronic spreadsheets. McGraw Hill. 

    ARIAS, J. M. (1989) "Hojas de cálculo o electrónicas". Apuntes de Educación. Nuevas Tecnologías, núm. 35.

    ARIAS, R; CABRERIZO; M. P.; CASES, J. L.; ESTRAGUÉS, F; REY, L. (2000) Gestió academico-administrativa amb WINSEC. Barcelona. Departament d'Ensenyament.

    BALDRICH, J.; QUINTANA, J. (1988) Un pas més amb el teu ordinador. Barcelona: Onda. 

    BALDRICH, J.; BUJOSA, J. , MANRIQUE, S.; MORAGUES, J. M.; QUINTANA, J. (1991) Curs Introducció a la informàtica educativa. Bases de dades, Full de càlcul i Gràfics. Barcelona: PIE. 

    BUJOSA, J. ; MANRIQUE, S.; MORAGUES, J. M. (2001) Aplicacions educatives de full de càlcul. Barcelona. SGTI. Departament d'Ensenyament.

    CUEVA, et alt. (1988) Hoja de Cálculo. Aplicaciones. Madrid: S.M.