Guia
|
Aplicacions de gestió amb Excel |
Consideracions prèvies
El curs "Aplicacions de gestió amb Excel" que porta a terme la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació per via telemàtica, està pensat per mostrar diferents aplicacions de l'Excel útils per a la gestió d'un centre educatiu. Algunes pràctiques i exercicis estan tretes del curs "Aplicacions educatives de full de càlcul", però la majoria són noves i pensades per a la gestió. Com tots els cursos telemàtics, és un curs d'autoestudi i d'autoaprenentatge. Es pressuposa que l'alumnat, en iniciar aquest curs, té uns coneixements i destreses mínims en el domini de l'entorn Windows i de l'entorn Internet i que disposa de correu electrònic. Cal recordar també
que és necessari que l'ordinador que l'alumnat farà servir
per treballar el curs, ha d'estar configurat per a l'ús del símbol
de l'euro. Podeu trobar informació sobre aquest aspecte a l'adreça
http://www.xtec.es/fie/euro/
Tutoria A cada participant se li assigna un tutor o tutora qui l'assessorarà i l'orientarà en l'estudi dels diferents mòduls i a qui podrà formular, per via missatgeria, les consultes, les preguntes que calguin i pugui demanar orientacions en el desenvolupament del projecte de final de curs. El tutor farà una assistència personalitzada a cada participant. Per a consultes i comentaris sobre aspectes de qualsevol mòdul, que faci necessari aclarir conceptes o dubtes generalitzats, arrodonir exemples, fer puntualitzacions o qualsevol particularitat que demani una intervenció per part del tutor a tots els alumnes, es farà mitjançant missatges genèrics a tot el grup d'alumnes assignats al mateix tutor. Elements dels mòduls Els mòduls consten de:
Estan a l'abast de l'alumnat
les solucions de les pràctiques. Per accedir-hi, només
cal prémer el botó que apareix en l'índex de cada
mòdul. Aquestes solucions, han de servir per comprovar si el
desenvolupament de la pràctica feta per a cada alumne és
del tot correcte.
Els exercicis s'especifiquen amb un nom que està referenciat per un codi de tres caràcters, aquest codi està format per la lletra E, el número del mòdul i el número d'ordre de l'exercici. Per exemple, l'exercici 6 del mòdul 2 és E26. Un cop corregits els exercicis, el tutor o la tutora es dirigirà a l'interessat fent-li les observacions, rectificacions i anotacions que siguin d'interès. Els aspectes d'interès general que es puguin extreure de les diferents solucions presentades es comentaran en un missatge genèric a tot l'alumnat.
El lliurament dels exercicis per part de l'alumnat al tutor o a la tutora es farà de la manera següent:
Una vegada acabats tots els mòduls, el participant que vulgui tenir dret al certificat del curs haurà de finalitzar-lo en el mateix curs acadèmic, desenvolupant un projecte que globalitzi la utilització dels diferents recursos apresos. El participant presentarà
al seu tutor o tutora una o més propostes de projectes, de les
quals es concretarà una d'elles entre ell i la SGTI, que li donarà
el vist-i-plau. Aquestes propostes han de ser el més detallades
possible per tal de facilitar aquesta tasca. Caldrà que el projecte
sigui avaluat positivament, juntament amb els exercicis de tots i cada
un dels mòduls per poder tenir dret al certificat del curs.
Directrius per desenvolupar el projecte fi de curs El projecte de final de curs ha de ser una aplicació d'un o més fulls de càlcul, que reculli alguns dels aspectes de la gestió (econòmica, administrativa, educativa, etc) d'un centre educatiu. Aquí l'alumnat ha de demostrar les destreses adquirides al llarg del curs en les eines, els recursos i les estratègies presentades en el material didàctic. Això fa que el projecte sigui l'element avaluador definitiu per obtenir la certificació del curs, amb la prèvia de tenir superats tots els exercicis dels diferents mòduls. Ha de ser una aplicació inèdita i de disseny individual, ben presentada, amb un bon acabat i que utilitzi, com a mínim, quatre de les sis eines següents:
El temps previst dins de la programació del curs és de 12 hores de treball efectiu per a la seva realització. Per tant, ha de tenir una extensió i dificultat clarament superior a qualsevol dels exercicis fets. Els fulls de càlcul han d'anar acompanyats d'un document on s'expliciti l'objectiu de l'aplicació, el seu funcionament, i una breu explicació de les fórmules i els recursos utilitzats. Aquest document haurà ser un document Word i tindrà les parts següents:
Si a la proposta hi ha qüestions a fer o reformulació del projecte, serà el tutor qui farà saber a l'alumnat les observacions, puntualitzacions necessàries o modificacions que s'han d'introduir en la proposta per assegurar-se que la proposta de projecte sigui aprovada en el seu moment. Fases en l'elaboració del projecte En funció del calendari que trobareu més endavant, podem contemplar les fases següents:
Inici del curs: dimarts, dia 15 d'octubre de 2002 Bibliografia ARGANBRIGHT, Deane E. (1984) Mathematical aplications of electronic spreadsheets. McGraw Hill. ARIAS, J. M. (1989) "Hojas de cálculo o electrónicas". Apuntes de Educación. Nuevas Tecnologías, núm. 35. ARIAS, R; CABRERIZO; M. P.; CASES, J. L.; ESTRAGUÉS, F; REY, L. (2000) Gestió academico-administrativa amb WINSEC. Barcelona. Departament d'Ensenyament. BALDRICH, J.; QUINTANA, J. (1988) Un pas més amb el teu ordinador. Barcelona: Onda. BALDRICH, J.; BUJOSA, J. , MANRIQUE, S.; MORAGUES, J. M.; QUINTANA, J. (1991) Curs Introducció a la informàtica educativa. Bases de dades, Full de càlcul i Gràfics. Barcelona: PIE. BUJOSA, J. ; MANRIQUE, S.; MORAGUES, J. M. (2001) Aplicacions educatives de full de càlcul. Barcelona. SGTI. Departament d'Ensenyament. CUEVA, et alt. (1988) Hoja de Cálculo. Aplicaciones. Madrid: S.M.
|
|