APUNTS PRÀCTICS HTML 4.0


13 - Altres llenguatges dins HTML

En aquest capítol es tracten els següents elements:

APPLET PARAM OBJECT

Contingut del capítol:

  1. Scripts
  2. Applets
  3. ActiveX
  4. VRML

Els Scripts, Applets i Objects són programes que s'inserten en la pàgina Web, però que estan creats en un llenguatge diferent a HTML, com pot ser Java, JavaScript, VBScript, VisualJ ++, etc. i els ActiveX. Serveixen per a extendre les capacitats del propi llenguatge HTML.
És possible que no tots els programes funcionin amb tots els visualitzadors.

En aquest apartat només s'inclou la forma d'inclore el codi dins la pàgina Web, l'aparença que tenen, però no com es programa en aquests llenguatges, que caldria un manual apart per a cadascun d'ells.


1. Scripts

Un Script és un programa escrit en un llenguatge diferent al HTML i que es pot incloure en una pàgina Web.
Mentre que Java és una llenguatge de programació, i es poden fer programes normals o reals amb ell, JavaScript és més una extensió del llenguatge HTML que un llenguatge de programació real. JavaScript es un llenguatge més simple, desenvolupat per Netscape, indicat per a no-programadors, i serveix per a crear formes dinàmiques en la pàgina Web. La programació de JavaScript va a dins mateix de la pàgina de codi HTML. Pot controlar els formularis, botons, i elements de text. La rèplica de Netscape i JavaScript, és el llenguatge creat per Microsoft anomenat VBSscript.

Per a incloure aquests programes en una pàgina Web s'utilitza l'element <SCRIPT>. Tot el codi a insertar va entre l'inici i el final d'aquest element i també entre l'element de comentari (<!--).. La sintaxi és:
<SCRIPT language="nom_del_llenguatge">
<!--
instruccions dels programa...
-->
</SCRIPT>

A on a language hi anirà el llenguatge fet servir, que pot ser, JavaScript, VBScript.

Exemple de codi en Javascript insertat en una pàgina Web, que s'encarrega de calcular la lletra del DNI:
 

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Càlcul de la lletra del NIF</TITLE>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
function compute(form) {
var cadena ="TRWAGMYFPDXBNJZSQVHLCKE";
form.result.value=cadena.substring(form.expr.value % 23,form.expr.value % 23+1)
}
//-->
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY">
<form>
<CENTER>Entra el DNI</CENTER>
<CENTER><INPUT TYPE="TEXT" NAME="expr" SIZE=15 onchange="compute(this.form)">
</CENTER><BR>
<CENTER><INPUT TYPE="button" value="Calcula" onchange="compute(this.form)"></CENTER>
<BR>
<CENTER>La lletra és la: <INPUT TYPE="text" name="result" size=1>
</CENTER><BR>
</form>
</BODY>
</HTML>

Exemple de codi en VBScript, d'un programa que calcula el factorial d'un número:
 

<HTML>
<HEAD>
<SCRIPT LANGUAGE="VBScript">
<!--
Sub Num1_onChange
if CInt(document.FormFactorial.Num1.Value) > 100 then 
MsgBox "El valor introdu&iuml;t es major de 100", 16, "Error"
document.FormFactorial.Num1.Focus()
end if
End Sub
Sub btnFactorial_onClick
Dim Factorial, num, x
num = CInt(document.FormFactorial.Num1.Value)
Factorial = 1 
for x=1 to num
Factorial = Factorial * x
next
MsgBox "El factorial de "&num&" es "&Factorial,64 ,"Calcular factorial"
End Sub
-->
</SCRIPT>
<title>C&agrave;lcul del factorial d'un n&uacute;mero"</title>
</HEAD>
<BODY>
C&agrave;lcul del Factorial d'un n&uacute;mero en VBScript
<P>Introdueixi un nº menor de 100: </P>
<FORM NAME="FormFactorial">
<P>Número : <INPUT TYPE="text" NAME="Num1"> <INPUT TYPE="button" NAME="btnFactorial" VALUE="Calcular"></P>
</BODY>
</HTML>


2. Applets

Java, també anomenat HotJava, es un llenguatge de programació orientat a objectes, creat per la casa Sun Microsystems. Aquest llenguatge és especialment útil per a ser usat a Internet per la seva seguretat i per la seva execució multiplataforma. Per a que funcioni un programa en JAVA es necessita un ordinador que funcioni en una plataforma de 32 bits i un visualitzador de webs que ho permeti.
Un programa fet en Java és en sí mateix una aplicació completament funcional, però petita. Una aplicació petita, un Applet.

La pàgina Web que conté un Applet conté l'element APPLET CODE i el nom de la clase que l'anirà a buscar al servidor, o generalment es pot copiar al disc dur de l'usuari per a ser executat posteriorment off-line. Es a dir, el programa no està inclòs en la pàgina web, com passa en els Scripts, sinó només unes poques referències a ell i algunes variables. La sintaxi és:
<APPLET CODE="nom.class" width=xxx height=xxx>
<PARAM variables.....
</APPLET>

A on a "nom.class" és el nom de l'arxiu .class que és el programa en sí, a "widht" i "height" són les mides de la finestra dins de la pàgina Web que tindrà l'aplicació.

Exemple de codi en Java en que es visualitza un text que va onejant a través de la pantalla.
 

<html>
<title>Applet-Java</title>
<body>
Applet de JAVA
<hr>
<applet code=SineText.class width=500 height=50>
<param name=Text value="Quatre coses sobre HTML (c) Melcior Oliveras 1997">
<param name=Traveling value="yes">
<param name=MouseClick value="yes">
<param name="Background" value="ffffff">
<param name="Foreground" value="ff8080">
<param name=Rate value="5">
</applet>
<hr></center>
<b>Si no es veu l'Applet, cal que guardeu l'arxiu<a href="sinetext.class"> SineText.class</a> al vostre directori, i torneu a recarregar la p&agrave;gina.<p>
</body>
</html>


3. ActiveX

ActiveX en sí mateix no és un llenguatge de programació, sinó una tecnología que permet desenvolupar controls i components que es poden insertar en una pàgina Web. Són una derivació dels controls de Microsoft OLE o OCX. Es a dir, es pot insertar qualsevol objecte, com els botons, quadres de control, graelles de dades, etc.
Aquests controls, que bàsicament funcionaran amb entorns Windows, inserten el següent codi dins de la pàgina Web:
<OBJECT ID="nom_objecte" WIDTH=xxx HEIGHT="xxx"
CLASSID=
variables.....
<OBJECT>

 


4. VRML

VRML es el ""Llenguatge de modelació de realitat virtual", "virtual reality modeling language", Una analogía: VRML és a 3D on HTML és a 2D.

La versió actual de VRML, la 2.0, és molt més sofisticada que l’anterior: els objectes poden tenir comportaments propis, especificats inclús amb «scripts» en altres llenguatges diferents (JavaScript, Java, Visual Basic, etc.), el que li confereix una enorme flexibilitat. També s’ha potenciat la interactivitat de l’usuari amb l’entorn: es poden definir sensors (de posició, col·lisió, contacte, etc) que informen del que està fent l’usuari per a que els objectes puguin actuar en conseqüència. També es poden crear fons gràfics, efectes de boira, sons tridimensionals, etc.

Com es pot visualitzar VRML. De la mateixa forma que per les 2D utilitzem el navegador corrent, per les 3D necessitem d'un programa específic, o bé, un component addicional, un plug-in instal·lat al nostre navegador, que ens permeti visualitzar-les. Aquest component es pot trobar a, per exemple, TriVista Website.

Si teniu el plug-in instal·lat podeu visitar la següent pàgina amb un exemple d'un cub 3D rotant. (17 Kb).
Si no el teniu, podeu visitar la pàgina alternativa amb una demostració en format GIF animat de l'anterior (200 Kb).


© Melcior Oliveras 1998 melcior@intercom.es Anar endarrera Anar a la pàgina principal Anar endavant