Departament d’Informàtica.

I.E.S. "J.Mª Quadrado" - Ciutadella


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Comunicacions per mòdem.

Internet
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1.- Comunicacions per mòdem. Telemàtica

Introducció.

Aquesta part intenta aclarir què hi podem fer amb aquests dispositius i quines són les eines bàsiques per manejar-lo.
En aquest document hem intentat fer confluir quatre aproximacions al fenòmen Internet:

Què és Internet?

Internet són, de fet, tres realitats diferents:
 
 

Una mica d'història

El que avui anomenem "Internet" té els seus orígens en una xarxa de comunicacions militars anomenada ARPANET1 1, creada als Estats Units el 1969, en plena guerra freda. Fins aleshores, les xarxes telemàtiques es basaven en un ordinador central, que rebia i distribuïa tota la informació. Aquesta estructura tenia un autèntic "taló d'Aquiles", que suposava la paralització de tot el sistema si era objecte d'un atac nuclear. La nova xarxa es basava en una topologia descentralitzada, que assegurava la continuïtat de les comunicacions encara que caigués algun dels seus membres.

La connexió de les xarxes d'ordinadors de les universitats i els centres de recerca, basats en el sistema UNIX, va ser l'origen del que avui és Internet.

L'any 1992, l'investigador Tim Berners-Lee desenvolupa al CERN2 un format hipertextual i hipergràfic per a publicar documents en la xarxa. Aquest format, anomenat HTML3 , permet a qualsevol usuari "navegar" per la xarxa saltant d'un document a un altre a clics de ratolí, sense haver de ser un expert en protocols i sistemes operatius.

En l'actualitat es calcula que hi ha més de 50 milions d'usuaris que es connecten regularment a la xarxa, i aquest nombre creix dia a dia.

___________________________________________________________________

1 ARPANET: Net (xarxa) de l'Advanced Research Projects Agency.

2 CERN: Centre Europeu per a la Recerca Nuclear, localitzat a Ginebra.

3 HTML: HyperText Mark Up Language (Llenguatge hipertextual per a avisos)
 
 

Com funciona Internet?

La xarxa està formada per milers d'ordinadors de plataformes diferents (PC, Mac, Silicon, Sun...) que es connecten entre si mitjançant enllaços molt diversos: línies telefòniques convencionals, xarxes locals, línies de fibra òptica, enllaços per ràdio, satèl·lits...

En tots aquests ordinadors s'utilitza un protocol4 anomenat TCP/IP, que consisteix en un sistema d'identificació de les estacions i un mètode per a la transmissió de la informació.

Identificació dels ordinadors

Cada ordinador present a la xarxa té una "matrícula" numèrica que l'identifica de manera única. Aquest número, anomenat adreça IP, s'acostuma a escriure descompost en 4 valors separats per un punt. Per exemple, la "matrícula" d'un dels ordinadors del PIE és: 193.145.88.16

Cada un d'aquests números pot prendre un valor entre 0 i 255. Es tracta, doncs, d'una expressió de 4 bytes o, si ho preferiu, de 32 bits. L'assignació d'adreces IP pot comparar-se a la dels números telefònics: tots els telèfons d'una zona geogràfica comparteixen el mateix prefix, i en un mateix barri o localitat els números acostumen a començar per les mateixes xifres.

Els ordinadors que estan connectats permanentment a la xarxa tenen una adreça IP fixa, mentre que els que ho fan esporàdicament (per exemple, quan truquem des del nostre ordinador amb un mòdem) se'ls assigna un número diferent en cada connexió.

Quina és l'adreça IP del nostre ordinador?

Hi ha un programa del Windows 95 que ens permet observar i configurar diferents aspectes relatius a la connexió amb Internet. Per posar-lo en marxa, activeu el Menú Inici, aneu a Executa... i escriviu:

WINIPCFG

Us sortirà una finestra com aquesta, on entre altres coses podeu observar l'adreça IP:

Recordeu que si us heu connectat amb el mòdem, aquesta adreça és provisional, i només és vàlida per a la connexió actual. Segurament si ho proveu un altre dia us sortirà un número diferent.
 

Jugant al ping-pong

El Windows 95 incorpora algunes utilitats pròpies del sistema operatiu UNIX. Una d'elles és l'anomenada "PING", que serveix per a saber si un determinat ordinador, de qui coneixem l'adreça IP, es troba "viu" a la xarxa. Com si juguéssim al tennis de taula, nosaltres li fem "ping" i ell ha de respondre "pong".

Obriu una finestra de l'MS-DOS i escriviu:

PING -a www.elpais.es

Si tot va bé, l'altre ordinador hauria de respondre quatre vegades. El programa ens indica també el temps que triga en respondre.

194.224.55.46

Màquines amb noms i cognoms

L'ús exclusiu d'adreces IP per a identificar els ordinadors esdevé un sistema pràctic per als sistemes informàtics, però antipàtic i difícil de recordar per als humans. Per aquest motiu, algunes de les màquines connectades a Internet han estat "batejades" amb noms propis.

_______________________________________________________________________________

5 Per conèixer l'identificador de la nostra subxarxa hauríem de fer una operació AND a nivell de bits entre la nostra adreça IP i la màscara. Tots els ordinadors que pertanyen a una subxarxa de tipus C comparteixen les tres primeres xifres, i varien en la darrera.
 
 

També es fan servir una espècie de cognoms per indicar les "famílies" a qui pertanyen (tècnicament en diem "dominis"), i sovint es posa davant del nom l'"ofici" a què es dediquen. Les diferents parts del nom d'un ordinador s'escriuen separades per punts, i a la dreta hi ha l'identificador del domini de nivell superior, anomenat TLD 6 . Vegem-ne alguns exemples:

http://www.xtec.es

Es tracta de l'ordinador "xtec", que es dedica al servei "www" (web) i pertany al TLD "es".

http://www2.infotelecom.es/~ecampins

És un ordinador de Infotelecom, que es dedica als diferents serveis d'Internet . També pertany al TLD "es".

ftp://www.netscape.com

L'ordinador de l'empresa "Netscape", que es dedica al servei "www" i pertany al TLD "com".

Els criteris per a assignar noms als ordinadors són bastant flexibles, i només s'exigeix que el darrer element designi el TLD.

Hi ha diferents tipus de dominis de nivell superior:

com per a les empreses comercials, edu per a les institucions educatives, org per a les no governamentals... i d'altres que denoten emplaçaments geogràfics (es: Espanya, fr: França, aq: Antàrtida, ad: Andorra, ms: l'illa de Montserrat, etc.)7.

De fet, els ordinadors de la xarxa s'entenen exclusivament mitjançant les adreces IP, i quan els usuaris volem accedir a la informació emmagatzemada en un ordinador del qual només en sabem el nom necessitem que algú ens digui quina és la seva adreça numèrica.

Els ordinadors encarregats de consultar les "guies telefòniques" de la xarxa s'anomenen DNS 8, i tradueixen tant noms a adreces IP com adreces IP a noms.

En el moment de configurar el nostre accés a Internet haurem d'indicar l'adreça IP d'algun servidor DNS, i el més lògic és triar-ne un de proper, perquè ens donarà un servei més ràpid.

Els ordinadors dedicats a DNS no tenen la relació de tots els noms dels ordinadors connectats a Internet (de fet, ningú no té aquesta llista completa, on hi hauria milions d'entrades i creixeria dia a dia), de la mateixa manera que el servei d'informació de Telefònica a Barcelona no disposa de les guies telefòniques de Tokio, però es comuniquen entre ells per resoldre les consultes. Aquest procés es fa de manera automàtica, i els usuaris només hem de preocupar-nos d'indicar correctament l'adreça del servidor DNS en el moment de configurar la nostra connexió.
 

Quin és el nostre servidor de noms?

El programa WINIPCFG, que hem fet servir en la pràctica anterior, ens informa també de les adreces dels servidors de noms utilitzats pel nostre ordinador. Per veure'ls, poseu en marxa el programa i feu clic en el botó on diu Més info >>. El trobareu al camp "Servidor de DNS"

Normalment se'n fan servir dos, un principal i un altre de reserva. Les adreces IP dels dos servidors de noms del PIE són:

193.145.88.16

193.145.88.18

—-------------------------------------------------------------------------------------------------------

6 TLD: Top Level Domain: Domini de nivell superior.

7 En el moment de redactar aquesta documentació, el Parlament de Catalunya havia aprovat una resolució per a sol·licitar el domini "ct" per a Catalunya.

8 DNS: Domain Name Server (Servidor de Noms de Dominis).
 
 

Paquets i rutes: el protocol TCP

Per explicar com circula la informació dins d'Internet ho podem comparar amb dos sistemes de comunicació ben coneguts i diferents: el servei telefònic i el de correus:

Doncs bé, tot i que per la seva rapidesa pogués semblar que Internet funciona d'una manera semblant al servei telefònic, el fet és que es basa en un protocol de transmissió per paquets, com el sistema de correus, que s'anomena TCP 10 .

Hi ha diferents tipus de dispositius que s'encarreguen d'organitzar el tràfic i gestionar els paquets. S'anomenen "gateways", "bridges" i "routers". En català, el Windows 95 fa servir el nom genèric de "passarel·les".

Algunes vegades, quan els paquets són molt grans, el sistema els parteix en paquets més petits que caldrà recompondre. Fins i tot pot ser que no arribin les peces en l'ordre en que s'han enviat, però el sistema TCP és capaç (generalment) de recomposar el trencaclosques. Tot això es fa de manera automàtica, sense que l'usuari se n'adoni.

Per on passen els paquets que nosaltres deixem a la "bústia"? Doncs depèn de les condicions del trànsit i de la situació de qui l'envia i de qui el rep. El protocol TCP utilitza un sistema de decisió dinàmica de rutes, que poden alterar-se sobre la marxa si hi ha algun embús o cau algun enllaç. Això fa que sigui molt difícil endevinar per on acabaran circulant els nostres paquets.

Quina ruta segueixen els paquets?

Hi ha un programa del Windows 95 que ens explica la ruta que segueixen els paquets per dins de la xarxa Internet. S'anomena TRACERT.

· Obriu una finestra de l'MS-DOS i escriviu:

TRACERT www.microsoft.com

Es tracta d'un ordinador situat a Seattle, a l'estat de Washington, a la costa del Pacífic dels Estats Units. Amb una mica de paciència anireu veient les passarel·les per on passa el vostre paquet, i els temps que triguen en arribar els "pings" i "pongs" que s'envien.

Alguns ordinadors tenen noms que expliquen on es troben. En altres, només hi ha una adreça IP. Pel que fa als noms, en alguns casos les inicials acostumen a indicar on són (BE: Bèlgica, NL: Holanda, CH: Suïssa... ).

També pot ser que algun node trigui molt a identificar-se, i el programa ens dirà "timeout" (temps esgotat).

_____________________________________________________________

9 De fet, això funciona així quan la comunicació es fa entre centraletes "analògiques", de les antigues. Actualment la majoria de centraletes telefòniques són digitals, i aquest circuit tancat no existeix.

10 TCP: Transport Control Protocol (Protocol per al Control del Transport).

Si voleu investigar qui hi ha darrere d'algunes de les adreces IP on no s'indica el nom, feu-li un "PING -a".

· Ara proveu de seguir la ruta que ens porta a aquests ordinadors:

www.msu.ru (Moscou)

www.andorra.ad (Andorra)

www.uncu.edu.ar (Argentina)

Només un comentari per acabar aquest apartat: no cal confondre les metàfores que hem fet servir sobre "correu", "oficines de correus" i "missatges" amb el servei de correu electrònic (e-mail), del qual parlarem més endavant.

Tampoc no ens hem referit a la identificació dels usuaris que hi ha asseguts darrere les pantalles dels ordinadors. Fins ara hem parlat només de la manera com s'identifiquen els ordinadors (IP) i de com transporten la informació (TCP). Sovint es fa referència a aquests dos protocols amb les sigles TCP/IP.

Arquitectura client-servidor

En la majoria dels serveis d'Internet es fa servir un esquema de comunicacions anomenat "client-servidor".

Els ordinadors que contenen la informació s'anomenen "servidors", i els que la demanen són els "clients". Els programes utilitzats pels clients i els servidors són també diferents, per exemple, un servidor de correu s'encarrega de rebre els missatges de diversos usuaris i els va desant, classificant i ordenant. El programa client (el que executem en el nostre ordinador personal) demanarà al servidor que li proporcioni el correu corresponent a un determinat usuari, o que trameti els nous missatges que haguem escrit.

Alguns servidors proporcionen la seva informació a qualsevol client que la sol·liciti, i d'altres són d'accés restringit: només els clients que s'autentifiquin degudament (normalment mitjançant un nom d'usuari i una clau secreta d'accés) poden accedir als seus serveis. Per exemple, quan accedim a Internet mitjançant un mòdem, el primer que hem de fer és identificar-nos correctament davant del servidor que atén la nostra trucada.

Els servidors acostumen a ser màquines molt potents, amb una gran quantitat d'espai de disc i memòria, i es troben permanentment en marxa. Normalment funcionen en sistemes operatius especialment dissenyats per a aquestes tasques, com ara UNIX o Windows-NT, i requereixen d'un manteniment especialitzat. En canvi, qualsevol ordinador PC domèstic mínimament equipat pot actuar com a client, i els seus programes acostumen a ser més amigables i senzills d'utilitzar.
 
 

Conceptes bàsics

Certament, en aquest apartat han aparegut força acrònims i conceptes que poden semblar confusos. Per això pensem que pot ser convenient repassar els conceptes bàsics:

 

Connexió dels ordinadors a Internet

Hi ha dues maneres diferents maneres d'aconseguir això: formant part d'una xarxa local que estigui permanentment connectada a Internet, o bé amb una connexió remota mitjançant un mòdem i una línia telefònica.

Connexió directa per xarxa

Si el PC forma part d'una xarxa localcapaç de suportar el protocol TCP/IP, i si en aquesta xarxa local hi ha algun ordinador que actuï com a passarel·la, la connexió a Internet és gairebé directa. Només caldrà assignar una adreça IP diferent a cada ordinador i la passarel·la s'encarregarà de conduir els paquets. En aquest esquema, els ordinadors de la xarxa local es troben directament connectats a Internet des del moment en què es posen en marxa, i poden ser utilitzats per diferents usuaris.

Per oferir un bon servei, la connexió de la passarel·la cap a l'exterior ha defer-se mitjançant algun sistema que ofereixi una capacitat de transmissió de dades superior a la de les línies telefòniques convencionals. Aquesta capacitat s'anomena "ample de banda", i es mesura en el nombre de bits per segon 11 que poden arribar a transmetre's per la línia. Podríem comparar l'ample de banda amb el nombre de carrils d'una autopista, o amb el diàmetre d'una canonada.

Aquest és el tipus de connexió que s'acostuma a utilitzar en empreses, institucions, "cafès Internet", aules universitàries i alguns altres centres d'ensenyament. La connexió de la passarel·la pot realitzar-se mitjançant línies"punt a punt", o a través d'una línia especial anomenada XDSI 12 .

En aquest tipus de línies s'han d'utilitzar uns telèfons i mòdems especials.

Connexió per mòdem i línia telefònica

Aquest és el tipus de connexió més freqüent, així que el tractarem amb més detall.

Com ja sabreu, la informació que maneguen els ordinadors és sempre de tipus digital, i podria expressar-se mitjançant un seguit d'uns i zeros. Les línies telefòniques, en canvi, operen mitjançant oscil·lacions de la tensió elèctrica entre dos fils, que es corresponen amb les vibracions de l'aire provocades per les ones de so. Aquest tipus d'informació s'anomena analògica.

La diferència entre la transmissió d'informació analògica i la digital és que la primera es basa en els canvis d'una variable al llarg del temps, que pot prendre qualsevol valor, i en la segona només es permeten dos tipus de senyals: 0 o 1, cert o fals, sí o no.

El mòdem és l'aparell que s'encarrega de convertir el flux de dades digitals que entra o surt del nostre ordinador en una ona analògica capaç de ser transmesa per una línia telefònica convencional. El seu nom ve de la contracció de lesexpressions "modulació" (conversió de dades a so) i "demodulació" (conversió de so a dades), que són les dues funcions que realitza.

Actualment es poden trobar diferents tipus de mòdems al mercat, que es distingeixen per l'ample de banda que són capaços d'aconseguir: 14,4 Kbps, 28,8 Kbps o 33,6 Kbps. Evidentment, els darrers són els més recomanables per accedir a Internet, tot i que el seu preu sigui superior. Hi ha també altres models, que prometen assolir velocitats més grans, però són estàndards encara poc consolidats i el més probable és que el mòdem a qui truquem no pugui passar de 33.6 Kbps.

___________________________________________________________

12 XDSI: Xarxa Digital de Serveis Integrats

RDSI: Red Digital de Servicios Integrados
 
 
 
 
 
 

Las señales que maneja el ordenador son señales digitales ( dos únicos valores, 0 y 1, ó impulsos eléctricos de distinto voltaje ). La línea telefónica, sin embargo, maneja señales analógicas preparadas para enviar y recibir la voz humana, con una señal que oscila entre los 300 Hz y los 3400 Hz.

El módem convierte la información digital en señales analógicas para que puedan ser transmitidas por la línea telefónica básica. Una vez transmitida la información analógica, esta es reconvertida de nuevo en información digital. Este proceso se denomina modulación/Demodulación, de ahí el nombre que le damos al dispositivo capaz de efectuar estas reconversiones. ( Fig. 2.1 )

La velocidad máxima de los módems depende de la calidad de la línea telefónica que utilicen. Si en la línea no hubiese ruido, se podrían alcanzar mayores velocidades de

transmisión.

Shannon, uno de los padres de la Teoría de la Información, nos proporciona una estimación matemática de la capacidad máxima de transporte de información en un canal sometido a ruido y con un determinado ancho de banda (gama de frecuencias que se pueden transmitir). Según el teorema de Shannon, e introduciendo los valores típicos de ruido y ancho de banda de las líneas telefónicas resulta que las máximas velocidades teóricas alcanzables durante una transmisión telefónica oscilan entre los 20.000 y los 30.000 bits por segundo.
 
 

La fórmula a la que se refiere el párrafo anterior es la siguiente:

C = W log (1 + S/N)

Donde:

C = capacidad máxima del canal en bps (bit por segundo).

W = ancho de banda del canal.

S/N = es la relación señal ruido que se define como el cociente entre la potencia de la señal y la potencia del ruido.

Este límite matemático establecido por Shannon no es superable, pero recientemente se han hecho estudios de los ruidos en las líneas, y se ha averiguado que parte de ellos no son aleatorios, como se suponía. Con el adecuado proceso, el propio módem podría suprimirlos. Se obtendría entonces en la línea una mejor relación señal/ruido, que antes se presuponía inamovible. Con esta técnica, aunque se mantiene la teoría de Shannon, se pueden superar, en la práctica, la barrera de los 30.000 bits/s.

La comprensión de datos es otro recurso para incrementar la velocidad. Mediante este método, es posible transmitir la misma información codificada en menos bits. Se trata por tanto, de un proceso distinto al de comprimir archivos mediante un programa antes de su transmisión. El procedimiento de compresión llevado a cabo por el módem alcanza distintos grados de eficacia, según el tipo de datos que se transmitan, pero, como mínimo, estos datos se "reducen" a la mitad, y, en el mejor de los casos se comprimen hasta la cuarta parte de los ocupaba el fichero original. Todo ello, claro, garantizando la transmisión de todos los datos iniciales.

El espectro de frecuencias que se puede transmitir por una línea telefónica oscila entre los 300 y 3.400 Hertzios‚. Por tanto, solo las frecuencias moduladas dentro de este rango pueden ser transmitidas por la línea.

Protocolos

Para poder mantener un intercambio de información entre dos puntos distantes mediante el módem, es necesario contar con un protocolo que defina como debe realizarse la transferencia y la detección y corrección de errores.

Normalmente los ficheros se transmiten en pequeños bloques o paquetes de datos. Al principio y al final de cada uno de estos bloques se transmiten caracteres de control, que indican al sistema receptor cuándo comienza la transmisión y dónde empieza y termina cada uno de los paquetes. Si alguno de los bloques es recibido de forma incorrecta, el receptor utilizará caracteres de control para pedir al ordenadorremoto el nuevo envío de ese bloque.

Els serveis d'Internet

Ja hem explicat que dins d'Internet hi ha ordinadors dedicats a tasques diverses.

En aquest apartat veurem alguns dels serveis més utilitzats d'Internet:
 
 

 

El correu electrònic

Permet intercanviar missatges amb qualsevol altre usuari de la xarxa.

Els missatges acostumen a ser textuals, però també poden incorporar gràfics, sons, programes, documents...( Atach file à ....)

El seu funcionament és molt simple:
 
 

Com localitzar adreces de correu ?

A Internet no hi ha un servei centralitzat de "pàgines blanques" per a la localització d'usuaris. Alguns servidors informen de les adreces de correu electrònic dels seus membres, i d'altres no ho fan.

El PIE disposa d'un "buscador" d'usuaris, al qual s'accedeix des de la seva pàgina principal de la web.

Hi ha algunes empreses que han posat en marxa bases de dades d'adreces de correu electrònic. Els usuaris han de registrar-s'hi voluntàriament si volen que algú altre els pugui localitzar. Trobareu alguns d'aquests serveis a les pàgines web:

http://www.four11.com

http://www.bigfoot.com

La web

Les sigles WWW (WorldWide Web: "La teranyina mundial"), W3 o WEB corresponen al servei més popular i utilitzat d'Internet.

Consisteix en la publicació de documents que poden estar formats per text, gràfics, sons, animacions i altres recursos multimèdia. Aquests documents són de tipus hipertextual i hipergràfic: això vol dir que hi ha determinades paraules o imatges que són enllaços cap a altres documents de la xarxa. N'hi ha prou amb un clic de ratolí damunt aquestes paraules o imatges per "saltar" a una pàgina diferent.

El format en què es presenten aquests documents s'anomena HTML 23 , i ha sofert diverses revisions i evolucions. La versió "oficial" més recent és la 2.0, tot i que ja es comencen a fer servir característiques que formaran part de la 3.0. Ens trobem, doncs, davant d'un estàndard que està en procés de creixement accelerat, i això obliga a actualitzar constantment els programes clients que fem servir per visualitzar aquests documents.

Les URL

Per localitzar un document en la xarxa cal conèixer el nom o l'adreça IP de l'ordinador on es troba, el protocol o instruccions que cal utilitzar per accedir-hi, el directori o "carpeta" on l'han desat i el nom del document.

Les expressions que s'utilitzen per a indicar tot això s'anomenen URL 24 , i tenen un format com el que us mostrem en aquest exemple:

http:// www.xtec.es/recursos/clic/index.htm

Això ens indica que és un document que cal recuperar mitjançant el protocol HTTP 25 , que es troba a l'ordinador "www.xtec.es", al directori "/recursos/clic", i que s'anomena "index.htm"

Els programes clients de web també es poden fer servir per accedir a altres tipus de serveis, com els anomenats FTP o Gopher.

Un dels èxits de la web ha estat unificar en una única interfície d'usuari l'accés a diferents serveis que abans requerien programes diferents i complicats d'utilitzar.

Unes consideracions importants sobre les URL:

· Sempre cal escriure-les respectant les majúscules i minúscules que tinguin. Si canvieu una minúscula per una majúscula no us funcionarà. També és important no confondre els guions "-" amb el subratllat "_".

· Algunes URL utilitzen la titlla "~", que no es troba present als teclats espanyols. Per escriure aquest caràcter heu d'activar l'indicador de BLOQNUM i, mentre manteniu premuda la tecla ALT, escriure el número 126 en el teclat numèric. Quan deixeu anar la tecla ALT us apareixerà la "~".

· Podeu simplificar les expressions del tipus "http://www.xtec.es" per "www.xtec.es". Els navegadors afegeixen el prefix "http://" per defecte quan no s'indica un altre protocol.
 
 

23 HTML: HyperText Markup Language: Llenguatge hipertextual per a avisos.

24 URL: Uniform Resource Locator: Localitzador estàndard de recursos.

25 HTTP: HyperText Transfer Protocol: Protocol per a la transferència de documents hipertextuals.

Recerca d'informació a la web

Localitzar la informació que ens interessa en aquesta teranyina formada per més de 70 milions de documents, creixent dia a dia, no sembla una tasca fàcil. Afortunadament, hi ha uns serveis de cerca que ens poden ajudar a fer-ho.

Podríem classificar els serveis de cerca en dues categories:

· Els catàlegs organitzen la informació en arbres temàtics. Endinsant-nos en les branques d'aquests arbres podem trobar llistes d'enllaços a pàgines web on es tracta el tema que busquem.

En alguns serveis fins i tot podem trobar un resum del contingut de cada un dels enllaços, i unavaloració sobre la seva qualitat.

Per mantenir els catàlegs cal un gran esforç humà, ja que és impossible automatitzar aquesta tasca. Les empreses que ofereixen aquests serveis es financien generalment mitjançant anuncis, que es mostren a la capçalera de cada full de recerca.

· Els cercadors "full-text" són robots que es dediquen a navegar de manera automàtica, explorant tots els racons possibles. De tot el que troben en guarden una còpia, obtenint així un "mirall" del contingut de la xarxa.

Per realitzar les consultes n'hi ha prou amb indicar una paraula que sospitem que estarà present en els documents que cerquem, i el robot ens contestarà amb una llista d'enllaços a pàgines on apareix. També podem indicar més d'una paraula, o combinacions lògiques del tipus "i", "o", "no", "a prop de", etc.

Alguns servidors ofereixen els dos tipus de cerca (catalogada i "full-text"), i d'altres s'especialitzen en temes molt concrets, o en documents escrits en una determinada llengua.

Aquests són alguns dels cercadors més potents:
 
  SERVEI                 URL                     Catàleg                     Full-text

AltaVista Servei molt ràpid i amb moltes pàgines indexades. www.altavista.com X

InfoSeek Indicació de pàgines recomanades. www.infoseek.com X X

Excite Valoració de pàgines segons la seva qualitat. www.excite.com X X

Image Surfer Buscador d'imatges. isurf.yahoo.com X X

Lycos Permet buscar text, imatges i sons. www.lycos.com X X

Magellan www.magellan.com X X

Web Crawler www.webcrawler.com X X

VilaWeb Catàleg de pàgines en català. www.vilaweb.es X X

Olé! Catàleg de pàgines en espanyol. www.ole.es X X

Yelow Web Directori de pàgines europees. www.yelowweb.net X

Google Motor de recerca www.Google.com X X

Alltheweb Motor de recerca a Internet www.Alltheweb.com X X
_________________________________________________________________________

23 HTML: HyperText Markup Language: Llenguatge hipertextual per a avisos.

24 URL: Uniform Resource Locator: Localitzador estàndard de recursos.

25 HTTP: HyperText Transfer Protocol: Protocol per a la transferència de documents hipertextuals.

Recursos multimèdia a la web

La informació que hi ha a la web no és només textual o gràfica: també podem trobar documents sonors, animacions, vídeos i entorns de realitat virtual. Per accedir a aquests serveis calen uns programes auxiliars, anomenats "plug-ins", "add-ons" o "components".

En alguns casos cal descarregar el programa auxiliar abans d'entrar a les pàgines que contenen recursos multimèdia, però les darreres versions dels navegadors de Microsoft i Netscape incorporen "de sèrie" alguns d'aquests components:

· Audio en temps real:

El component RealAudio permet reproduir dos tipus de documents sonors: arxius emmagatzemats i "tancats" amb una durada fixa, i esdeveniments sonors transmesos en temps real.

Si accediu al servidor www.catradio.es podreu escoltar l'emissió que estigui fent Catalunya Ràdio en aquest moment, o bé anar a la fonoteca, on hi ha emmagatzemats programes ja emesos. A diferència d'altres sistemes, no cal esperar a descarregar tot el fitxer de so per començar a escoltar-lo, ja que el servidor ens envia un "corrent" de dades que es transformen directament en so al nostre ordinador.

Trobareu una llista completa de servidors RealAudio de tot el món a:

www.realaudio.com

________________________________________________________________________________________________________

26 VRML: Virtual Reality Modeling Language. Llenguatge de modelació de realitat virtual.
 
 
 
 

· Entorns de realitat virtual:

l'estàndard VRML 26 permet definir entorns gràfics en tres dimensions per on podem "navegar" virtualment. Hi ha dispositius òptics i mecànics especials que, connectats al nostre ordinador, permeten donar més realisme a aquests entorns. Si voleu provar-ho, aneu a la pàgina www.microsoft.com/ie/most/howto/vrml.htm i espereu una estona mentre es descarrega l'escenari virtual. A partir d'aquí, feu servir el ratolí per endinsar-vos-hi.

· Interfícies interactives Java:

el Java és un llenguatge de programació dissenyat especialment per a crear aplicacions interactives que funcionin sobre Internet. Les seves possibilitats són múltiples: consultar bases de dades, activar models de simulació, controlar animacions...

A la pàgina http://www.humnet.ucla.edu/humnet/french/faculty/gans/java/SolarApplet.html

trobareu un exemple d'animació interactiva del sistema solar controlat per Java. Trobareu també milers d'aplicacions i exemples a:

www.gamelan.com

l'oferta de complements per als navegadors web creix dia a dia. Alguns dels més comuns són:

Component Fabricant URL