Ordenar els objectes d'una pel·lícula  
 
 
     
 

La creació d'una pel·lícula amb Flash, per molt petita que sigui, comporta sempre la gestió de tots els objectes que la componen: dibuixos, fotografies, textos... Tots aquests objectes s'han d'anar situant d'una manera ordenada tant en un ordre temporal -línia de temps- com dins de l'espai de l'escenari.

En aquesta pràctica aprendreu a organitzar, dins de l'espai, els elements que componen una pel·lícula a partir de dos aspectes diferents: l'ús del panell Alinear i el treball amb capes.

 
     
 

Els objectius d'aquesta pràctica són:

  • Organitzar els objectes de l'escenari:
    • Alinear objectes.
    • Alinear objectes entre ells.
  • Treballar amb capes
    • Crear capes.
    • Anomenar les capes.
    • Canviar l'ordre de les capes.
    • Bloquejar capes.
    • Eliminar capes.
    • Seleccionar capes.
 
     
  Desenvolupament de la pràctica  
     
El panell Alinear  
   

Per controlar la posició que ocupa cada element de l'escenari compteu amb l'ajut del panell Alinear.

El podeu obrir des del menú Ventana | Paneles de diseño | Alinear.

Tambe podeu accedir-hi clicant la icona de la barra d'eines pincipal o amb la combinació de tecles ràpides Ctrl+K. 

 
     
 
     
 

Aquest panell us pot facilitar molt la feina a l'hora de distribuir els elements que teniu a l'escenari. Però heu de tenir la precaució d'agrupar abans els objectes tal com vau treballar a la Pràctica 2 ja que, si no ho feu, us podeu trobar amb més problemes dels que us pot solucionar.

 
     
  En aquesta pràctica treballareu amb més d'un objecte alhora. Recordeu que:  
     
 

Quan dos objectes de diferent color prenen contacte, en separar-los l'un secciona l'altre.
Quan dos objectes del mateix color prenen contacte s'uneixen.
Quan manipuleu un objecte -com ara l'arbre- heu de tenir present que aquest està compost per diferents parts que poden alterar-se independentment.

 
     
 » Obriu el fitxer poligons.fla que vau fer a la pràctica 1.  
 
   » Deseu-lo amb el nom poligons2.  
     
   » Assegureu-vos que estigui activada l'opció Ver | Quadrícula | Mostrar quadrícula.  
     
   » Agrupeu cada polígon individualment, seguint les passes fetes a la pràctica anterior d'agrupar objectes. Us han de quedar 4 grups, un per a cada polígon.  
     
 

Recordeu què passava si un element no agrupat es posava a sobre d'un altre que tampoc estava agrupat? Exacte: el de sobre esborra la part de contacte del de sota.

 
     
   » Un cop agrupats, comproveu que podeu superposar els objectes agrupats sense cap problema.  
     
   » Poseu el quadrat a uns 50 píxels del costat esquerre de l'escenari. Recordeu que ho podeu fer indicant el valor en el quadre X: del panell de Propiedades.  
     
  » Poseu l'hexàgon a uns 420 píxels del costat esquerre de l'escenari. Empreu el quadre X: del panell de Propiedades.  
     
   » Poseu el triangle i el pentàgon situats entremig dels altres dos polígons, a una mateixa distància aproximadament.  
     
   » Seleccioneu els 4 polígons a la vegada i obriu el panell Alinear.  
     
   » Desactiveu l'opció En escena i alineeu-los verticalment respecte del centre . Fixeu-vos que queden alineats per l'eix central de cada polígon.  
     
   » Experimenteu les diferents opcions d'alineament. En acabar, deixeu-los alineats verticalment pel centre  
     
 

Ara dibuixareu una taula per posar cada polígon dins d'una cel·la:

 
     
   » Amb l'eina Línea dibuixeu una línia vertical de 3 píxels de gruix i una alçada de 180. Ajudeu-vos del panell Propiedades per donar-li la mida correcta. Situeu-la per davant del quadrat.  
     
   » Seleccioneu la línia per poder-la copiar, per tal que totes les línies verticals que feu siguin exactament iguals. Heu de fer 4 còpies idèntiques: copieu i enganxeu la línia 4 vegades. Distribuïu les línies aproximadament al mig dels polígons: fixeu-vos amb l'exemple de mostra.  
     
   » Amb l'ajut del panell Alinear distribuïu les 4 línies de forma exacta.  
     
   » Assegureu-vos de tenir activada l'opció Ajustar a objetos. Dibuixeu una línia horizontal que uneixi els extrems superiors de les línies verticals que ja teniu a l'escenari i després una altra per unir els extrems inferiors.  
     
   » Deseu la feina. L'haureu d'enviar com a part de l'exercici del mòdul.  
     
 

El resultat final ha de ser semblant a aquest:

 
 
     
     
 
El treball amb capes
 
   
 

Un dels aspectes interessants del programa Flash és que permet treballar per capes. Les capes es poden definir com papers de cel·lofana transparents que anem posant l'un damunt de l'altre.

Les capes permeten treballar de forma independent amb els objectes. Podem estar manipulant els objectes d'una capa sense que això afecti als objectes que hi ha situats a les altres capes.

Les capes estan localitzades en la línia de temps i en podem anar afegint o eliminant segons necessitats.També podem canviar l'ordre posant-les davant o darrere.

 
     
 
     
  » Recupereu el fitxer paisatge.fla que heu fet a la pràctica 2 d'aquest mateix mòdul.  
     
  » Distribuïu els arbres que teniu al fitxer paisatge.fla per damunt de l'àrea de treball tal com mostra l'exemple.  
     
 
 
 
 
  Canviar el nom a les capes  
 

 

 
  » Aneu a la línia del temps i feu doble clic damunt del nom de la capa. Esborreu el nom Capa 1 i canvieu-lo pel nom arbres. Premeu la Retorn per confirmar el canvi de nom.  
     
 

Per defecte, el Flash anomena les capes com a capa1, capa 2 …

 
     
 
 
 
 
  Crear noves capes  
 

 
 

 » Feu clic a la icona que hi ha a sota la columna de les capes.

 
     
 

Apareixerà una nova capa per sobre de la que ja teníeu. Anomeneu-la sòl.

 
     
  Protegir les capes  
     
   » Feu clic al punt negre que hi ha a la capa arbres, a sota la icona del cadenat.  
     
 

On abans hi havia el punt, ara apareix un cadenat. Mentre no desactiveu el cadenat clicant-hi a sobre, aquesta capa estarà protegida.

 
     
 
 
     
   » Seleccioneu l'eina Pincel .  
     
 

Comproveu al modificador Tamaño del pincel que la grandària del pinzell no sigui excessiva.

 
     
   » Seleccioneu un color marró per al Color de relleno de l'eina Pincel.  
     
 
 » Dibuixeu el contorn d'una muntanya. Assegureu-vos de tancar la línia per poder omplir després de color.
 
     
   » Seleccioneu l'eina Cubo de pintura. Trieu el mateix color marró anterior  
     
 
 » Ompliu de color marró l'interior del contorn que heu fet amb l'eina Pincel fent servir l'eina Cubo de pintura.
 
     
 
Si abans heu tancat tot el contorn, observareu que la pintura tapa tot el que hi ha a sota seu. Si no pinta res, segurament és perquè no està tot el contorn tancat.  
 
     
  Canviar l'ordre de les capes  
     
   » Premeu el botó principal damunt de la capa sòl i arrossegueu-la fins posar-la a sota de la capa arbres.  
     
 

Observeu que en desplaçar la capa sòl a la primera posició apareix en primer pla la capa arbres.

 
     
 
 
 
 
   » Cliqueu la icona de sota de la columna de capes per crear una capa nova.  
     
   »  Feu doble clic en el nom de la nova capa i canvieu-lo pel nom cel.  
  .  
   » Seleccioneu l'eina Rectángulo i trieu un color blau pel Color de relleno.  
      
   » Activeu el botó Sin color de Color de trazo .  
     
 
 » Dibuixeu un rectangle que tingui les mides de l'escenari i que tapi les capes sòl i arbres.  
 
     
 
 » Premeu el botó principal del ratolí sobre la capa cel i desplaceu-la fins a posar-la a sota de la capa sòl.
 
     
   » Activeu el menú Archivo | Guardar per desar el treball final.  
     
  Seleccionar una capa  
     
  Per seleccionar una capa, feu un sol clic damunt del seu nom.  
       
  Eliminar capes  
     
  Per eliminar una capa, primer seleccioneu-la i tot seguit cliqueu la paperera que hi ha a sota de la columna de capes.
 
     
  Carpetes de capes  
 

 
  El Flash MX 2004 permet agrupar les capes en carpetes amb l'objectiu de tenir més ben organitzada la línia de temps.  
     
 

Observeu a l'exemple les capes d'una mateixa pel·lícula sense utilitzar carpetes i les mateixes capes organitzades amb el sistema de carpetes.

 
     
 
 
     
   » Cliqueu sobre la icona per crear una carpeta nova.  
     
   »  Amb el botó principal del ratolí, seleccioneu la capa que vulgueu afegir a la carpeta i, sense deixar-la anar, arrossegueu-la a sobre de la carpeta nova. Quan deixeu anar el botó del ratolí la capa quedarà dins de la carpeta.  
     
   

Podeu afegir totes les capes que vulgueu i crear totes les carpetes que calgui.

 
     
 

Podeu canviar el nom de les carpetes, moure-les i esborrar-les exactament igual que com ho farieu amb les capes. Heu de tenir en compte, però, que qualsevol modificació que feu en una carpeta afectarà totes les capes que la componen.