Pannell Alineamiento  
 
 
     
  Els objectius d'aquesta tercera pràctica són:  
 
  • Alinear objectes a l'escenari.
  • Alinear objectes entre si.
  • Crear capes.
  • Anomenar les capes.
  • Canviar l'ordre de les capes.
  • Bloquejar capes.
  • Eliminar capes.
  • Seleccionar capes.
 
     
Per controlar la posició que ocupa cada element de l'escenari, compteu amb l'ajut del panell Ventana|Paneles de diseño|Alinear.
Tambe podeu accedir-hi amb la icona de la barra d'eines pincipal o amb la combinació de tecles ràpides Ctrl+K. 
 
     
  Aquest panell ens pot facilitar molt la feina a l'hora de distribuir els diferents elements que tenim a l'escenari. Però abans hem de tenir cura de fer grups, tal i com vam treballar a la Pràctica 2, ja que si no ho fem ens podem trobar amb més problemes dels que ens pot solucionar.  
     
  En aquesta pràctica treballareu amb més d'un objecte alhora. Recordeu que:  
     
 
  • Quan dos objectes de distint color prenen contacte, en separar-los l'un secciona l'altre.
  • Quan dos objectes del mateix color prenen contacte s'uneixen.
  • Quan manipuleu un objecte com ara l'arbre s'ha de tenir present que aquest està compost per diferents parts que poden alterar-se independentment.
 
     
 Desenvolupament de la pràctica  
 
 » Obriu l'arxiu polígons.fla que vau fer a la pràctica 1.
 
   » Assegureu-vos que estigui activada l'opció Ver|Quadrícula|Mostrar quadrícula.  
     
   » Agrupeu cada polígon individualment, seguint les passes fetes a la pràctica anterior d'agrupar objectes. Han de quedar-vos 4 grups, un per a cada polígon.  
     
 
  • Recordeu què passava si un element no agrupat es posava a sobre d'un altre que tampoc no estava agrupat?
 
     
 

Exacte: el de sobre esborrava el de sota.

 
     
   » Un cop agrupats, comproveu que si un es posa a sobre de l'altre ja no se'l "menja".  
     
   » Poseu el quadrat a uns 50 píxels del costat (recordeu que ho podeu fer amb la posició X del panell de Propiedades).  
     
  » Situeu l'hexàgon a uns 420 píxels del costat (recordeu que ho podeu fer amb la posició X del panell de Propiedades).  
     
   » Situeu el triangle i el pentàgon entremig dels altres dos polígons, aproximadament a la mateixa distància.  
     
   » Obriu el panell Alinear i seleccioneu els 4 polígons a la vegada.  
     
   » Desactiveu l'opció En escena i alinee-los verticalment respecte del centre . Fixeu-vos que queden alineats per l'eix central de cada polígon.  
     
   » Experimenteu les diferents opcions d'alineament i, al final, deixeu-los alineats verticalment pel centre  
     
  Ara farem una taula per posar cada polígon dins d'una cel·la:  
     
   » Amb l'eina Línea dibuixeu una línia vertical de 3 píxels de gruix i una alçada de 180. Situeu-la per davant del quadrat.  
     
   » Seleccioneu la línia per poder-la copiar per tal que totes les línies verticals que feu siguin exactament iguals. Enganxeu-les 4 vegades i distribuïu-les aproximadament al mig dels polígons (consulteu, si cal, la figura 1).  
     
   » Amb l'ajut del panell Alinear distribuïu les 4 línies de forma exacta.  
     
   » Assegureu-vos de tenir activada l'opció Ajustar a objetos. Dibuixeu una línia horitzontal que uneixi els extrems superiors de les línies verticals que ja teniu a l'escenari i, després, una altra per unir els extrems inferiors.  
     
   » Guardeu l'arxiu. L'haureu d'enviar com a part de l'exercici del mòdul 1.  
     
   »  El resultat final ha de ser semblant a aquest:    
 
                                      
  Treball amb capes
   
 
  • Una de les coses interessants del programa Flash és que ens permet treballar per capes.
  • Les capes es poden definir com papers de cel·lofana transparents que anem posant l'un damunt de l'altre.
  • Les capes ens permeten treballar amb els objectes d'una capa sense que això afecti als de les altres.
  • També ens permet ordenar-les posant-les davant o darrere.
  • Les capes estan localitzades en la línia del temps i les podem anar afegint o eliminant segons les necessitats.
 
 
     
   Desenvolupament de la pràctica   
     
  » Recupereu l'arxiu paisatge.FLA.  
     
  » Distribuïu els arbres que teniu a l'arxiu paisatge.FLA per damunt de l'àrea de  treball [imatge núm. 1 ].  
     
 
 
 
  Imatge núm. 1 
 
   Canviar el nom a les capes  
 

 

 
  » Aneu a la línia del temps, feu doble clic damunt del nom de la capa i canvieu-lo pel nom arbres [imatge núm. 2 ].  
     
 
  • Per defecte, el Flash anomena les capes com a capa1, capa 2 …
 
     
   » Feu clic damunt de l'àrea de treball o premeu la tecla de Retorn per confirmar el canvi de nom.   
 

 

 
 
 
 
 Imatge núm. 2
 
  Crear noves capes  
 

 
 

 » Feu clic al símbol més + que hi ha sota la columna de les capes.

 
     
 
  • Apareixerà una nova capa per damunt de la que ja teníeu; anomeneu-la sòl.
 
     
  Protegir les capes  
     
   » Feu clic al punt que hi ha en la capa arbres i sota la icona del candau.  
     
 
  • On era el punt apareixerà un candau.
    Mentre no desactiveu el candau fent clic al damunt, aquesta capa restarà protegida.
 
     
   » Seleccioneu l'eina /Pincel/.  
     
 
  • Comproveu en l'opció /Tamaño del pincel/ que la grandària del pinzell no sigui excessiva.
 
     
   » Seleccioneu un to de color marró en el /Color de relleno/ per a l'eina /Pincel/  
     
   » Dibuixeu el contorn d'una muntanya amb l'eina /Pincel/ [imatge núm. 3 ]. Assegureu-vos de tancar la línia per poder omplir després amb color.  
     
   » Seleccioneu l'eina /Cubo de pintura/.  
     
   » Seleccioneu el mateix color marró que el del pinzell per a l'eina /Cubo de pintura/.  
     
   » Ompliu de color marró l'interior del contorn que heu fet amb l'eina /Pincel/ fent servir l'eina /Cubo de pintura/ [imatge núm. 4 ].  
     
 
  • Si abans heu tancat tot el contorn, observareu que la pintura tapa tot el que hi ha a sota seu [imatge núm. 5].
 
     
     
     
  cap02a.swf  
     
  cap02.swf  
     
  cap03.swf  
     
     
     
     
     
     
  .  
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
   
   
 
 
  
 
     
     
       
       
     
     
     
     
     
 

 

 
     
     
     
 

 

 
     
     
     
     
     
 

 
     
     
     
 

 

 
     
     
     
     
     
   » Premeu el botó esquerre damunt de l'objecte seleccionat i arrossegueu-lo fins a situar-lo fora del traç.  
     
     
     
 

 

 
     
     
     
 

 

 
   
     
     
   
../icons/ull.swf
 D'un cop d'ull