Per interfície
d'usuari s'entén el conjunt d'elements que permeten a l'usuari
dialogar amb una aplicació interactiva, aquests elements inclouen
tant el maquinari (teclat, ratolí, pantalla tàctil) com
el disseny de les pantalles i la navegació pel contingut.
El cas més general
de les interfícies d'usuari són les interfícies gràfiques
dels entorns operatius (el Windows és potser l'exemple més
conegut). En aquests entorns gràfics s'inclouen les anomenades
metàfores d'interacció: imatges
d'objectes coneguts pels usuaris, emprades per donar sentit i funcionalitat
a les accions que podem fer amb l'ordinador. Les icones de les carpetes
per organitzar el contingut del disc dur són un exemple de metàfora
gràfica. Quines altres metàfores podeu identificar en l'entorn
Windows?
A més de la interfície
general de l'ordinador, cada aplicació multimèdia interactiva
té una interfície pròpia. En alguns casos la interfície
pot venir determinada pel programa, és el cas de les presentacions
Powerpoint, on el mecanisme de passar de pantalla ja està establert,
o en el Clic, on disposem d'un mecanisme de navegació per passar
a l'activitat següent (si bé en aquests dos programes també
tenim la possibilitat de dissenyar una interacció personalitzada).
En altres entorns no hi ha cap mecanisme de navegació predefinit
i cal definir-lo específicament, és el cas de les pàgines
web, on si bé hi ha unes convencions generals que vénen
donades pel que ja és considerat com un nou canal de comunicació,
el desenvolupador té la llibertat de dissenyar fórmules
originals d'interacció.
El disseny de la interfície
i l'organització de la informació d'una aplicació
multimèdia (també anomenada arquitectura de la informació)
són processos indissociables. El més freqüent és
adaptar la interfície a l'estructura del contingut, però
també es pot donar el cas que una interfície creativa exigeixi
canvis en l'organització de la informació inicialment prevista.
Com a disciplina, el
disseny d'interfícies es fonamenta en camps tan diversos com la
informàtica, els mitjans audiovisuals, el disseny industrial, la
psicologia cognitiva, l'ergonomia i les arts gràfiques. El propòsit
d'aquesta breu introducció és únicament el de presentar
una panoràmica d'aquest àmbit i de sensibilitzar-nos en
la seva importància.
|