Enrera
Mòdul 2
Imatge digital
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 

Aquesta pràctica pretén que us familiaritzeu amb el treball en capes. El treball en capes és una de les característiques més importants dels editors d'imatges i una de les formes de treball més útils per fer composició d'imatges.

Què és una capa?

Una capa és una superfície d'una imatge. Una imatge pot tenir diverses capes que es poden superposar una sobre l'altra. Seria com una pila de fulls transparents, cadascun dels quals tindria algun component de la imatge. La idea més senzilla per entendre què és una imatge en capes, és pensar en el sistema antic de realitzar els dibuixos animats. Sobre un fons o paisatge (segon pla o primera capa) es situava un o més fulls transparents d'acetat on es pintaven els personatges (segona capa, tercera capa, ...). 

El disseny d'una imatge en capes ens permetrà tenir un control més acurat de cadascun dels components de la imatge i modificar-los de forma individual com si cada capa fos una imatge individualitzada. Algunes capes poden estar totalment pintades i tenir diversos graus de transparència. D'altres poden ser totalment transparents i tenir només un dibuix o imatge en una zona determinada o bé poden contenir únicament text.

Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Quan es crea una imatge amb el Paint Shop Pro, aquesta té únicament una capa, què és el que s'anomena Segundo plano (2º plano). Aquesta capa apareixerà amb el color que tinguem definit en la paleta de colors per al segon pla o color de fons. Quan dibuixem o incorporem una imatge aquesta ho fa com si estigués pintada sobre la capa però sense formar-ne una (altres programes com és el cas de l'Adobe PhotoShop si que incorpora la imatge com una nova capa). El color amb què estarem pintant el tindrem a la paleta de colors al requadre de primer pla.

Si volem afegir un text, un dibuix o una imatge en una segona capa li hem d'indicar que ho faci. Un altre aspecte important és que perquè una imatge tingui capes ha d'estar definida en color de 24 bits o escala de grisos.

Obriu el Paint Shop Pro i creeu una nova imatge (Menú Archivo | Nuevo). Quan ho feu us apareixerà un quadre de diàleg com el següent:

Aquí és on definirem les característiques de la imatge que anem a crear. L'amplada i llargada de la imatge es defineixen normalment en píxels (Veieu el mòdul 1) i la resolució normal per a una imatge que s'ha de veure en el monitor és de 72 píxels per polsada, que, recordeu, és la resolució d'un monitor normal. En l'apartat de Color de segundo plano definirem aquest. Per defecte surt el color que tinguem definit a l'inici del programa, però si obrim la pestanya veurem que podem escollir els colors entre els colors bàsics o bé definir el fons com a transparent. Recordeu que a Tipo de imagen hem de definir 24 bits (16,7 milions de colors) o bé escala de grisos si volem treballar en capes.
Accepteu amb les opcions que veieu al dibuix i us haureu creat la vostra primera imatge, probablement en blanc. La finestra que se'ns ha obert té una sola capa anomenada 2º plano. Comproveu-ho obrint la Paleta de capas . Us apareixerà un quadre de diàleg com el següent.

Allargueu amb el ratolí el quadre de diàleg fins que es vegi tot:

Fixeu-vos com a sota de Capas ens indica l'existència d'una sola capa (2º plano). 
El botó que hi ha a la dreta  serveix per visualitzar o no la capa. Per defecte, totes les capes estan visibles. Si el premeu veureu com la capa deixa de veure's i apareix un reticulat blanc i gris indicatiu de transparència a tots els editors d'imatge.
Canvieu el color de primer pla (recordeu: dos "clics" sobre el quadre indicat amb la fletxa vermella) i escolliu un color crema clar. Després premeu el botó Inundar  (omplir) a sobre la imatge i veureu com canvia el color de tota la capa.

Anem ara a crear una nova capa. Hi ha diverses formes de fer-ho. Seleccionant l'opció Nueva del menú Capas, situant-nos amb el botó dret del ratolí sobre el botó de 2º plano i seleccionant Nueva, o bé prement el botó  de la Paleta de capas. En tots els casos ens apareixerà el quadre de propietats de la capa:

Accepteu i veureu com en la Paleta de capas ens apareix una nova capa anomenada Capa1.

Anem ara a incloure un text en aquesta capa. 
Primer seleccioneu un color de primer pla del tipus blau fort i accepteu. 
Premeu el botó  (observeu com canvia l'aspecte del ratolí), situeu-vos a la zona central de la imatge i premeu el botó esquerre del ratolí. Us apareixerà un nou quadre de diàleg anomenat Agregar texto.

Escriviu la paraula Biodiversitat i Accepteu. És important tenir seleccionada l'opció Antiarrugas, ja que d'aquesta manera el text ens apareixerà sense la vorera esglaonada típica dels textos d'ordinador. Us apareixerà el text sense color i amb una línia discontínua mòbil en tot el perímetre (selecció flotant). Cliqueu amb el botó dret del ratolí i us apareixerà el text. Tindreu ara una imatge similar a això:

Torneu a seleccionar el botó Agregar texto i ara escriviu "Animal". Accepteu i veureu que la paraula us apareix com abans com una selecció flotant. En lloc de fer clic amb el botó dret sobre la paraula anirem al botó de Selección flotante que ens acaba de mostrar la paleta de capas i farem clic sobre el botó amb el botó dret del ratolí. Ens apareixerà un menú emergent on seleccionarem l'opció Ascender a capa. D'aquesta manera tindrem aquest text en una nova capa. Proveu ara de seleccionar una o una altra capa i intenteu de moure-les  independentment l'una de l'altra, de tal manera que ens quedi una imatge similar a aquesta:

IMPORTANT: Recordeu que no podreu realitzar cap acció sobre la imatge o text d'una capa si no la teniu seleccionada des de la paleta de capes, fent clic damunt el nom de la capa sobre la que voleu treballar.

Anem ara a modificar el text. Seleccionem la Capa1 i  seleccioneu Sombra descendente del submenú Efectos del menú Imagen. Feu-ho augmentant una mica la Turbiedad. Accepteu i seleccioneu ara la capa Seleccion ascendida i repetiu l'operació. Us quedarà una imatge similar a aquesta:

Anem ara a incorporar una nova capa. Creeu-la tal i com ho heu fet el primer cop. Us apareixerà a la Paleta de capas una nova capa anomenada Capa3.  Ara ja comencem a tenir un nombre de capes una mica alt i, en aquests casos és molt útil que cada capa tingui un nom. Si cliqueu dos cops amb el ratolí a sobre del botó de la capa a la Paleta de capas se us obrirà el quadre de Propiedades de la capa, i és aquí on podreu canviar el nom. Feu-ho si ho creieu convenient. Un consell pràctic és anomenar les capes que tinguin algun contingut. D'aquesta forma podem saber sempre quines capes estem reservant per afegir altres coses més endavant.

En la situació actual tenim tres capes i la capa de Segundo Plano, amb els noms que vosaltres els hi hagueu donat. Anem ara a incorporar una imatge. Aquesta imatge la podem incorporar al dibuix de formes molt diferents.

Una de les formes més freqüents d'incorporar les imatges és obrir-la en una finestra diferent, retallar-la i enganxar-la com una capa nova (opció Como una nueva capa del submenú de Pegar del menú Editar de la barra de menús). Malgrat això no és una forma massa ortodoxa de fer-ho. Podem reservar aquest mecanisme per quan vulguem enganxar parts d'una altra imatge. 

La forma clàssica és utilitzant l'opció Examinar  del menú Archivo. Se'ns obre una finestra del tipus Explorador de Windows on a la dreta se'ns mostren les imatges que podem incorporar. 


Amb les imatges a la vista, localitzeu la imatge imatge7.jpg i amb el ratolí arrossegueu la imatge fins a la finestra on esteu treballant amb les capes. Apareixerà una nova capa anomenada 2º plano 1 que correspon a la imatge que heu incorporat. La Paleta de capas  oferirà ara un aspecte similar a aquest:

En aquesta situació observareu que la nova imatge incorporada no deixa veure les altres capes i a més tenim una capa (Capa3) que està buida. Premem el botó dret del ratolí posant-nos sobre el botó de la Capa3 i seleccionem l'opció Eliminar del menú emergent. D'aquesta manera ja haurem eliminat la capa sobrant. Fixeu-vos que en aquest menú emergent també us permet duplicar, crear o canviar les propietats de la capa.

Per traslladar la capa que acabem d'incorporar enrera haurem de fer el següent: assegureu-vos primer que teniu seleccionada (boto enfonsat) la capa 2º plano 1. Aneu al menú Capas  i desplegueu el menú Organizar. Seleccioneu l'opció Mover hacia abajo i veureu com la capa s'ha desplaçat una posició cap a sota. Repetiu l'operació i ja es farà visible el text complet.

Mantenint-vos en aquesta capa (2º plano1) premeu l'opció Seleccionar  de la Barra d'eines. Obriu la Paleta de controles i escolliu l'opció Elipse del menú desplegable Tipo de selección. Amb el ratolí seleccioneu ara una àrea el.líptica que inclogui les paraules Biodiversitat Animal. És a dir:

Retalleu (CTR+X) o esborreu (Supr/Del) i us quedarà:

Feu clic amb el botó dret del ratolí i us desapareixerà el límit mòbil de l'àrea seleccionada. Seleccioneu ara la capa 2º plano. Escolliu l'opció Ruido - Agregar del menú  Imagen. Us apareixerà un quadre de diàleg on veureu quin és l'efecte de l'opció escollida. 

Escolliu un % de soroll d'entre un 15 i un 35 % i accepteu.

Ara aneu a la capa 2º plano 1 i intenteu (té la seva història) seleccionar una àrea el·líptica una mica més gran que l'el·lipse que heu escollit abans, és a dir: 

Finalment escolliu l'opció Viento del submenú Deformaciones del menú Imagen. Veieu com només es modifica l'àrea seleccionada dins de la capa activa. Agafeu la intensitat de vent i l'origen que vulgueu per tal de difuminar les voreres i accepteu. Al final d'aquesta pràctica ens haurà quedat una imatge similar a aquesta: 

Podeu ara modificar la transparència d'algunes capes canviant el % d'Opacidad en la Paleta de capas. La imatge que hem utilitzat de fons ha estat també creada a partir de capes i efectes. Malgrat això, quan l'hem obert no ens ha aparegut com un seguit de noves capes ja que prèviament havien estat fusionades (recordeu que aquesta opció ens ha aparegut prement el botó dret del ratolí sobre del botó d'una capa). Al realitzar aquesta pràctica autoguiada hem utillitzat alguns efectes i deformacions. Podeu practicar amb altres efectes i veure quin és el resultat. Deseu la imatge amb el nom practica4.

 

Tenim tres maneres diferents de codificar el color:

  • RGB (RVA) (Red, Green, Blue)

  • Codificació del color primari amb 1 byte (rang 0-255)
    Cada píxel precisa 3 bytes (1 per color) = 24 bits/píxel
  • HSB (Hue, Saturation, Bright)

  • Definició del color per la combinació de tres característiques: el to, la saturació i la lluminositat.
  • CYMK (Cyan, Yellow, Magenta, Black)

  • Codificació dels pigments de quatricromia emprada en la impressió gràfica.
    Incorporada en els programes avançats de retoc fotogràfic: PhotoShop, PhotoPaint.

    En les pàgines web, el color que poseu per definir les fonts, el fons... es posa en format RGB, i a més és normalment en format hexadecimal. Com tenim tres components (R,G i B), cadascun pot tenir un valor entre 0 i 255, o el que és el mateix, entre 00 i FF. Per això us trobareu casos com per exemple FFFFFF, que seria com dir R=255, G=255 i B=255, o sigui, el color blanc. En la finestra de la definicó de colors del Paint Shop Pro veureu que us surten els tres components: en RGB, en HSB i per sota el valor corresponent en hexadecimal, que és el que posareu en la pàgina web.

 
Amunt