Mòdul 2
Aplicacions de gestió amb Excel
Exercicis

 
Introducció

Després d'haver practicat amb diferents tipus de gràfics en les pràctiques d'aquest mòdul, us proposem uns exercicis que, una vegada resolts, heu d'enviar al vostre tutor o tutora de la manera habitual.

Recordeu que per poder-los resoldre satisfactòriament és imprescindible haver fet prèviament les pràctiques anteriors.
nnn

E21: Pressupost

En aquest primer exercici heu de construir un full de càlcul amb un gràfic associat per comparar el pressupost assignat a cadascun dels departaments d'un IES. Heu d'arribar a:
nnn


nnn
Aquest és un tipus de gràfic circular diferent del que heu fet en la pràctica 1 d'aquest mòdul, però que podeu trobar a la llista de subtipus de gràfics circulars (primera finestra d'ajuda).
 

E22: Noies i nois

Us proposem fer un full de càlcul amb dos gràfics associats per comparar el nombre de noies i nois que hi ha en quatre nivells diferents. El resultat ha de ser semblant a:
nnn


nnn
Aquí teniu dos tipus de gràfics diferents fets a partir de les mateixes dades. Cadascun remarca un aspecte de la informació. Aquest exercici està basat en la pràctica 5 d'aquest mòdul.
 

E23: Obres

Suposem que en un centre d'ensenyament s'han de fer unes obres de manteniment i ens posem en contacte amb dues empreses (A i B) que ens presenten diferents pressupostos. L'empresa A ens cobrarà com a despeses fixes (desplaçaments i d'altres) 14 €  i per cada hora de feina 21 €. L'empresa B ens cobrarà pels mateixos conceptes, 30 € i 15 €, respectivament. Es tracta de construir un full de càlcul amb un gràfic associat per tal de poder decidir quin dels dos pressupostos presentats és més econòmic, en funció del nombre d'hores de feina. El resultat hauria de ser:
nnn


nnn
 Indicacions: A les cel·les del rang D3:E4 cal introduir els preus indicats a l'enunciat anterior. A les cel·les del rang D7:D17 s'hi han d'entrar les fórmules corresponents al càlcul de l'import que s'hauria de pagar a l'empresa A, per les hores treballades. Per calcular aquest import cal multiplicar el nombre d'hores de feina pel preu de cada hora i sumar el preu de les despeses fixes. Així, per exemple, el 77 de la cel·la D10 surt de 3 hores * 21 € + 14 €. Un comentari similar es pot fer pel rang E7:E17, en referència a l'empresa B.

És important que aneu canviant els preus de D3:E4 per observar les diferents situacions presentades pels canvis observats en el gràfic.
nnn


E24: L'Ensenyament secundari obligatori a Catalunya

A partir de les dades publicades pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, sobre la implantació de l'ESO en els darrers anys, es poden fer diferents gràfics comparatius. Fixeu-vos en la figura següent:
 nnn


nnn
nnn
Es proposa que feu un full de càlcul semblant amb els  gràfics associats. Cal tenir en compte que:
  • En les columnes anomenades Grups per centre es calcula, per a cada curs i sector, el nombre de grups d'ESO que té cada centre, calculats a partir dels grups i dels centres. Per exemple, el 8,14 de la cel·la G4 surt de dividir els 301 grups entre els 37 centres.
  • El gràfic de l'esquerra és un gràfic de barres horitzontals que va bé per comparar la importància numèrica relativa dels dos sectors i la seva evolució en aquests cursos. És similar al que heu fet a la tercera part de la pràctica 2 d'aquest mòdul. En aquest cas, en comptes de triar barres verticals (Columnas) i en 3D, cal triar barres horitzontals (Barras).
  • El gràfic de la dreta és similar al de la pràctica 3 d'aquest mòdul.
nnn

E25: Desviacions del pressupost(optatiu)

En aquest exercici us proposem que recupereu el full de càlcul de la pràctica 8 del mòdul 1 i dissenyeu un gràfic que compari els pressupostos de fotocòpies de cada departament amb la despesa real que han tingut en aquest aspecte.

L'objectiu és que copieu el full Fotocòpies del llibre de pràctiques del mòdul 1 al llibre d'exercicis del mòdul 2 (una cosa similar heu fet a la pràctica 1 d'aquest mòdul). A continuació representeu gràficament les columnes que creieu convenient, triant el tipus de gràfic que us sembli més oportú per transmetre la informació.