Mòdul 2
Aplicacions de gestió amb Excel
Pràctica 12345

 
Introducció

En aquesta pràctica tornareu a treballar amb gràfics de barres verticals, però amb algunes novetats:

  • Diferències en la representació gràfica per files i per columnes.
  • Inclusió de rètols de dades en els gràfics.
  • Canvi de rètols i de les seves propietats, directament.
L'exemple que ens servirà per analitzar aquestes novetats és una representació gràfica dels resultats acadèmics obtinguts per un determinat nivell en un centre d'ensenyament, en quant al nombre d'àrees suspeses (o no superades satisfactòriament) corresponent a tres avaluacions.

Representareu les mateixes dades de dues maneres diferents i comprovareu la utilitat de cada representació. Una de les representacions serà:
nnn


nnn
Desenvolupament de la pràctica
nnn

Construcció del full de càlcul
  • Seleccioneu un nou full del llibre MODUL2. Anomeneu-lo Avaluacions. 
  • Entreu els rètols de les files 2 i 3 i de la columna B. Modifiqueu-los per tal que tinguin l'aspecte que es veu a la figura.
  • Modifiqueu les mides de files i columnes de la manera habitual.
  • Entreu les dades numèriques del rang C4:E7.
  • Entreu a C9 la fórmula  =SUMA(C4:C7). Copieu-la sobre D9:H9
  • Seleccioneu el rang F4:H9 i doneu-li el format numèric de percentatge amb un decimal (vegeu la pràctica 3 del mòdul 1).
  • Entreu la fórmula =C4/C$9 per obtenir el percentatge d'alumnes que no han suspès cap matèria en la primera avaluació. Copieu aquesta fórmula a la resta del rang F4:H7.
  • Doneu un color verd clar al fons i traieu la quadrícula del full, com havíeu fet a les pràctiques 6 i 7 del mòdul 1.
  • Introduïu la quadrícula que es veu a la figura (vegeu pràctica 7 del mòdul 1).
  • Deseu el llibre.
.
  • Construcció del  primer gràfic 
    • Seleccioneu el rang B3:E7 i accediu a l'assistent per a gràfics de la manera habitual.
    • En la primera finestra d'ajuda seleccioneu el tipus Columnas i el subtipus corresponent a la primera figura de la primera fila. Premeu Siguiente.
    • En la segona finestra d'ajuda, si accediu a la fitxa Rango de datos, podeu observar  que el gràfic no surt com es veu a la figura del principi d'aquesta pràctica. Observeu també com està activada l'opció Columnas en l'apartat Series en:. Activeu l'opció Filas i observeu el canvi. Ara sí que comença a tenir l'aspecte que volíem. Premeu Siguiente.
    • En la tercera finestra d'ajuda accediu a la fitxa Títulos i entreu el títol del gràfic: Àrees suspeses, el títol de l'eix horitzontal: Avaluacions i el títol de l'eix vertical: Alumnes. Aneu a la fitxa Líneas de división i desactiveu les Líneas de división principales de l'eix vertical. D'aquesta manera no sortiran les línies horitzontals a l'interior del gràfic. Accediu a Rótulos de datos i activeu l'opció Mostrar valor. Així surten les diferents dades (nombre d'alumnes) corresponents a cada barra. Premeu Siguiente.
    • En la quarta finestra d'ajuda seleccioneu Como objeto en Avaluacions, per tal que el gràfic quedi en el mateix full. Premeu Terminar.
    • Situeu el gràfic, aproximadament, en el rang B10:H23.
    • Anem a treure el fons gris de la manera habitual. Seleccioneu l'interior del gràfic fins que quedi remarcada la Área de trazado. Premeu el botó dret i accediu a Formato de área de trazado | Tramas. Seleccioneu Ninguno i Ninguna. Premeu Aceptar.
    • Podem fer més petits els rètols. Seleccioneu l'interior de la finestra gràfica, a l'esquerra del títol, fins que surti Área del gráfico. Premeu el botó dret i accediu a Formato del área del gráfico | Fuente i trieu una mida de 8. Premeu Aceptar.
    Ara observem que els títols són massa petits i ja no estan en negreta. El canvi que hem fet anteriorment ha afectat a tots els rètols, però podem fer canvis individuals.
    • Situeu el cursos sobre el títol del gràfic i premeu el botó esquerre del ratolí. El títol ha quedat seleccionat. A continuació el podríeu moure i canviar-lo. Si sobre d'ell premeu el botó dret i accediu a Formato del título del gráfico | Fuente podeu entrar una mida més gran (10 per exemple) i negreta (cal seleccionar bold en Estilo). Premeu Aceptar.
    • Feu alguna cosa similar per als rètols Alumnes i Avaluacions.
    • Seleccioneu la llegenda, canvieu una mica la forma del requadre i, prement el botó dret, accediu a Formato leyenda | Tramas. Seleccioneu en l'apartat Borde un color gris clar.
    • Deseu el llibre.
    Aquest gràfic ja està acabat. Observeu com per a cada avaluació ens compara el nombre d'alumnes que ha suspès un nombre determinat d'àrees. Si ens fixem en els colors de les barres, podem observar la seva evolució a través de les tres avaluacions. 

    nnn

    Construcció del segon gràfic

    A continuació us proposem la construcció d'un segon gràfic de barres a partir de les mateixes dades anteriors, però que tindrà un aspecte diferent. El resultat ha de ser semblant a:

    Fixeu-vos en les diferències dels dos gràfics. Per arribar-hi seguiu les indicacions següents:

    • Repetiu tot el procés anterior amb els canvis següents:

    •  
      • En la segona finestra d'ajuda, cal mantenir activada l'opció Columnes.
      • Els rètols del títol del gràfic i de l'eix horitzontal són diferents.
    • Situeu el gràfic nou al costat del primer i observeu-ne les diferències.
    • Canvieu algunes dades del rang C4:E7 i fixeu-vos com varien automàticament els dos gràfics.
    • Deseu el llibre.