Enrera
Mòdul 2
Imatge digital
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
Les imatges en un ordinador difereixen dels altres tipus d'imatges - com poden ser les fotografies i els dibuixos - en el fet que són digitals, guardades en forma d’una seqüència de bits i que poden ser modificades en diferents aspectes, com la mida i el color. Com es desa aquesta informació també serà diferent segons el nombre de colors que formin la imatge (profunditat de color).

En conseqüència, l'objectiu d'aquesta pràctica és, per una banda, conèixer els diferents tipus de formats gràfics i la seva utilitat i per altra comprendre el  concepte de profunditat de colors i com canviar aquesta profunditat en les imatges amb l'ajut del Paint Shop Pro.
 

 

 Els gràfics d’ordinador s’agrupen en dues grans tipologies de formats:

  • Gràfics vectorials 
    • Els fitxers de gràfics vectorials contenen un conjunt d'instruccions (vectors). Aquests vectors descriuen les dimensions i formes de cada línia, cercle, arc o rectangle que fa el dibuix. Quan la imatge es visualitza, el programa llegeix aquestes instruccions i reconstrueix les formes i els colors per representar-los a la pantalla.
    • L’avantatge principal dels gràfics vectorials és que cada peça de la imatge pot ser manipulada separadament. És possible moure objectes individuals al voltant de la pantalla, i allargar-los, rotar-los, duplicar-los o introduir una distorsió. També cal tenir en compte que al modificar la mida de les imatges aquestes no perden definició (en canvi, els bitmaps sí), i a més, els fitxers tenen una mida compacta.
    • El principal desavantatge d’aquest format és que les imatges, com més complicades són, l'ordinador triga més temps a calcular-les i, per tant, a representar-les.
    • Formats: CDR, DXF 
    • Eines: Corel Draw, Illustrator, Freehand... 

  • Mapes de bits (bitmaps) 
    • Els bitmaps estan compostos d'un conjunt de bits en la memòria de l'ordinador que defineixen el color i la intensitat de cada píxel d’una imatge. Un píxel és cada una de les caselles o cel·les en què es pot descompondre una imatge digital. Els bitmaps són típicament usats per reproduir imatges que contenen molts detalls, ombres i colors: fotografies, negatius de pel·lícules i altres il·lustracions.
    • Les eines usades per crear bitmaps són els editors gràfics, que permeten pintar píxel a píxel amb el color adequat.
    • Els gràfics bitmap normalment requereixen més espai de disc que els gràfics vectorials, el motiu és que els bitmaps contenen informació específica sobre cada píxel representat a la pantalla. 
    • Formats: BMP, PCX, JPG, TIF, GIF... 
    • Eines: Paint Shop Pro, Photoshop, Paintbrush... 
 

GIF i JPEG (o JPG) són els formats d'imatges més usats per posar a les pàgines web. GIF són les sigles de Graphics Interchange Format i es va desenvolupar específicament per a gràfics on line. JPEG correspon a Joint Photographic Experts Group i es va desenvolupar com un mitjà per comprimir fotografies digitals. Com a característiques principals tenim:

  • Format GIF:
    • Utilitza un algorisme de compressió sense cap mena de pèrdua. 
    • Els gràfics estan limitats a 256 colors.
    • Admeten transparència. Això vol dir que tenen la possibilitat de convertir en transparent o invisible un sol color, de manera que el fons que tingui aquest color sigui invisible.
    • Permeten fer animació amb una tècnica de posar moltes imatges en el mateix arxiu GIF.

  • Format JPEG (JPG):
    • L'algorisme que utilitza descarta alguns blocs de les dades de les imatges quan les comprimeix. Per aquesta raó és millor només desar una vegada una imatge amb compressió JPEG. Cada vegada que s'utilitzi aquest algorisme, s'eliminen més dades.
    • Està optimitzat per a fotografies i imatges escannejades amb 16 milions de colors o, el que és el mateix, de 24 bits de profunditat de color.
    • Permet escollir el grau de compressió, com més compressió més pèrdua i la mida del fitxer és menor.
    • Aquests tipus de gràfics són els que ocupen més espai a la memòria. No obstant, la majoria de vegades no és necessari tenir les imatges amb tants colors i per això utilitzareu una funció del Paint Shop que és el canvi de profunditat de color.
 
La profunditat de color es refereix a la quantitat de bits que necessita cada píxel per guardar informació de la imatge. Actualment, gràcies a l'avançada capacitat gràfica de les targetes de vídeo dels ordinadors, quasi totes les imatges són del tipus
tot color o també anomenades true color (color vertader), això vol dir que per cada píxel es necessiten 24 bits, o el que és el mateix, 3 bytes, (8 bits corresponen a 1 byte), 8 bits per cada canal de color RGB "Red, Green, Blue" (RVA: vermell, verd, blau).

Com més profunditat de colors tingui una imatge millor es veurà, però més espai ocuparà en la memòria i, per tant, en el vostre disc. Aquí teniu un exemple de la mateixa imatge en tres profunditats diferents:

16 milions de colors, 45 Kb 256 colors, 15 Kb 16 colors, 7'5 Kb


L'entorn Windows pot canviar d'una manera molt senzilla la profunditat de colors. És recomanable que el vostre sistema estigui configurat amb una profunditat de colors de 24 bits o més, per tal d'evitar problemes amb la visualització d'imatges amb molts colors, com per exemple, les fotografies. Per veure quina profunditat de colors hi teniu, aneu a l'escriptori i feu clic a sobre d'ell amb el botó dret, aneu a Propietats. A continuació poseu-vos a la pestanya Configuració i escolliu la configuració desitjada, com ja heu fet a la pràctica 1 del mòdul d'Elements de disseny.

Si treballeu amb un ordinador antic és probable que no pugueu canviar aquesta configuració a 24 bits, ja que o la targeta de vídeo de l'ordinador o el monitor no suporten aquestes característiques. Si l'ordinador és relativament nou (a partir d'un Pèntium MMX) i no us deixa canviar, molt probablement necessiteu instal·lar o reinstal·lar els drivers de la targeta de vídeo o del monitor.

Un detall important és que algunes de les opcions de retoc d'imatges com poden ser alguns filtres i efectes, sols funcionen si les imatges estan amb una profunditat de 16 milions de colors o, el que és el mateix, imatges true color (24 bits). També és necessari treballar amb gràfics de 24 bits per poder treballar en capes (veure pràctica 4).

Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

En aquesta primera part de la pràctica el que farem és familiaritzar-nos amb diferents formats gràfics bitmap, les característiques de cadascun i la grandària i aspecte en relació a la profunditat del color.

  • El primer que fareu és carregar una imatge (imatge3.jpg) amb el Paint Shop Pro. Si observeu abans la mida del fitxer amb l'ajut de l'Explorador del Windows, haureu vist que ocupa uns 70 Kb. L'extensió d'aquest arxiu us indica que es tracta del format d'imatge JPG. Recordeu que aquest format comprimeix la imatge amb pèrdua. 

  • Seguidament guardeu el fitxer amb un altre format amb l'opció Guardar como... del menú Archivo. Seleccioneu com a format el que teniu a la imatge:

El primer que veureu una vegada desada la imatge és l'increment en la mida del fitxer, exactament ocupa 1000 Kb. Aquest format és sense compressió i això implica que la mida sigui molt més gran que la desada en l'altre format (el JPG).

  • Un detall a tenir molt en compte és que tots aquests formats són de 16 milions de colors, tal com us ho mostra a la part inferior dreta el Paint Shop Pro.

  • Aneu fent proves desant el fitxer amb altres tipus de formats, com per exemple el format TIF, que és un format que també té compressió, però a diferència del JPG no té cap pèrdua. També podeu provar amb el format PNG, que és un altre que té compressió sense pèrdua. Cada un d'aquests formats resulta adient per a desar les imatges segons el destí final que han de tenir (impressió en paper, pàgina web, document Word, etc.).

 

  Una de les operacions més realitzades amb les imatges amb paletes és el canvi de profunditat, o el que és el mateix, canviar el nombre de colors. Aquest procediment s'utilitza normalment per reduir el nombre de colors, encara que també es pot fer servir en cas que es vulgui pujar la profunditat. Per saber a quina profunditat de color està la imatge poseu-vos a sobre i mireu la cantonada inferior dreta del Paint Shop Pro. Dins de la barra surten uns números que indiquen la mida de la imatge en amplada, alçada i nombre de colors. 
 
  • Ara fareu un reducció de color. Obriu el fitxer imatge4.jpg amb el Paint Shop Pro. Una vegada carregada la imatge, veureu que a la cantonada inferior dreta posa la mida del fitxer i la profunditat de colors. En aquest cas ens diu que és de 300 per 448 píxels i que és de 16 milions de colors, o el que és el mateix, de 24 bits.



  • Ara, per reduir els colors de la imatge aneu a l'opció Reducir la profundidad de color dins del menú Colores. I dins d'aquest trieu 256 Colores (8 bit)..., tal com us mostra la imatge següent:


  • Llavors us sortirà una imatge en la qual podeu triar la manera com es farà aquesta reducció de colors.

El resultat final pot variar segons quina opció haureu escollit. Si pot ser, el millor és fer servir el que diu Estándar dins de la secció Paleta. Un nou concepte que us apareix és de Paleta: la paleta de colors és una taula que fa referència als colors que conté la imatge i el que s'inclou dins el fitxer bitmap.

Tipus de paletes:

  • 1 bit: imatges monocromes
  • 4 bits: imatges 16 colors
  • 8 bits: imatges 256 colors

Cada imatge té una sola paleta associada. S’ha de tenir en compte que si visualitzeu moltes imatges amb paletes diferents en un sistema que estigui configurat a 256 colors, es poden produir efectes com que es solaritzin, o que no es vegin de la manera adequada, que es produeixi un dithering. El dithering és una tècnica per a la representació d'una imatge usant menys colors que l'original. S'empra un subconjunt dels colors definits per a un bitmap, variant-ne l'agrupació de píxels per crear un millor resultat dels efectes de pèrdua de color. Un bon mètode de dithering pot crear la il·lusió de tenir més colors en una imatge.  

  • Podeu fer més proves canviant la resolució a 16 colors o modificant les opcions que hi ha dins dels quadres de diàleg dels canvis de resolució.

 

Com hem pogut veure al llarg de tota la pràctica, es treballa habitualment amb una configuració de 16 milions de colors. La limitació del format GIF es troba doncs, en treballar com a màxim a 256 colors. De tota manera, la resolució dels monitors permet utilitzar aquests gràfics a la xarxa d'Internet amb prestacions molt bones.

Cal dir però, que amb els equips i les targetes gràfiques actuals no hi ha cap tipus de problemes en usar gràfics JPG, més si tenim línies de connexió a Internet ràpides.

Ara anem a veure com optimitzar compressió, qualitat i mida del fitxer en format JPG.

Aquesta imatge té una qualitat molt acceptable. Ara el que fareu és desar-la amb menys qualitat. Per fer-ho aneu a l'opció Guardar como... del menú Archivo.

Dins d'aquesta finestra hi ha una part que és on se li diu al Paint Shop Pro amb quin format guardareu la imatge.
  • Seleccioneu l'opció de tipus de fitxer tal com us mostra el gràfic.



  • Abans de guardar la imatge heu de fer clic al botó que diu Opciones...



  • A continuació us mostrarà un quadre de diàleg amb les opcions del format JPEG.


  • Per ajustar més o menys compressió heu de moure el control. Tal com us mostra, si poseu més  compressió obtindreu menys qualitat i viceversa.

    Feu diverses proves amb diferents compressions i aneu comprovant la qualitat amb l'ajuda de l'eina Aumentar i també observeu el que ocupa en el vostre disc.

   
 
Amunt